Ajoneuvot Sähköautot Uutinen 17.1.2023

Jaguar I-Pace koki kevyen faceliftin mallivuodelle 2024 – tarkoitus keventää visuaalista ilmettä

Sähköcrossoverilla on tärkeä paikkansa Jaguarin muuttuvassa mallistossa, joten sen on syytä pysyä muodin huipulla. Muutokset ovat kuitenkin tällä kertaa ainoastaan kosmeettisia.

Jaguar lanseerasi I-Pacen, ensimmäisen tuotantosähkömallinsa vuonna 2018, eikä kyseessä ollut urheilullinen coupé tai edustussedan, vaan omaperäisen näköinen crossover. Korimallinsa edustajaksi I-Pace on melko matalaprofiilinen, ja mahdollisesti siitä syystä auton crossover-ilmettä lähdettiin korostamaan kiiltomustilla helmalistoilla.

Mallivuosi 2024 tekee I-Pacen habituksesta sporttisemman ja visuaalisesti kevyemmän, sillä helmalistat sekä myös etupuskurin alareuna ja takadiffuusori muuttuvat korinvärisiksi. Keulan facelift puolestaan tekee I-Pacesta entistä sähköautomaisemman, koska aiemmasta polttomoottoriauton ritilämaskia mukailevasta kuosista on luovuttu sileän maskin hyväksi. Maskin keskellä myös nähdään uusi, hopeaa ja mustaa yhdistävä Jaguar-logo.

Iso-Britannia saa myös uuden 400 Sport -varustetason, ja sen, kuten kaikkien 22-tuumaisilla vanteilla varustettujen autojen perässä nähdään uusi takaspoileri(lista). Koriin saadaan niin ikään uusia satiinivärivaihtoehtoja.

I-Pace 400 Sport

Mainituista ulkonäköseikoista poiketen Jaguar ei ole tässä yhteydessä koskenut I-Pacen sisätilojen tyyliin tai tietoviihdeteknologiaan, kuten ei myöskään 294 kilowatin kaksimoottoriseen, täyssähköiseen voimalinjaan.

Johdattaa kohti uudenlaista Jaguaria

I-Pace pysynee osana Jaguar-mallistoa vähintään vuoteen 2025, jolloin brittivalmistajan on määrä julkistaa peräti kolme erikokoista sähköcrossoveria hintahaarukassa 85 000 – 200 000 euroa. Tästä alkaa kokonaan uusi lehti Jaguarin tarinassa. Ennakkotietojen mukaan Jaguar haluaa keskittyä tulevaisuudessa nykyistä keskimäärin pienikokoisempiin malleihin, ja nimenomaan crossovereihin.

Jaguar muun muassa yllättäen perui XJ-lippulaivasedanin uuden sukupolven, jonka piti olla täyssähköinen MLA-perusrakenteella. Se, ettei XJ:n kaltainen arkkimalli enää kokonsa puolesta mahdu Jaguarin tarjontaan, on iso asia.

Tulevaisuuden täyssähköistä mallistoaan varten Jaguar kehittää parhaillaan yksinomaan sähköautoille tarkoitettavaa perusrakennetta, jonka työnimi on Panther. ”Jaguar Panther” kehitetään yhteistyössä I-Paceakin brittivalmistajalle Itävallassa rakentavan Magnan kanssa. Jo nyt tiedetään muun muassa, että Panther tulee noudattamaan 800 voltin arkkitehtuuria, hyödyntää viimeisimmän huudon sähkömoottoreita ja tukee monia autonomisen ajamisen järjestelmiä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Jaguar

Kaikki koeajot

Uusimmat