17.1.2023

Jaguar I-Pace koki kevyen faceliftin mallivuodelle 2024 – tarkoitus keventää visuaalista ilmettä

Sähköcrossoverilla on tärkeä paikkansa Jaguarin muuttuvassa mallistossa, joten sen on syytä pysyä muodin huipulla. Muutokset ovat kuitenkin tällä kertaa ainoastaan kosmeettisia.

Jaguar lanseerasi I-Pacen, ensimmäisen tuotantosähkömallinsa vuonna 2018, eikä kyseessä ollut urheilullinen coupé tai edustussedan, vaan omaperäisen näköinen crossover. Korimallinsa edustajaksi I-Pace on melko matalaprofiilinen, ja mahdollisesti siitä syystä auton crossover-ilmettä lähdettiin korostamaan kiiltomustilla helmalistoilla.

Mallivuosi 2024 tekee I-Pacen habituksesta sporttisemman ja visuaalisesti kevyemmän, sillä helmalistat sekä myös etupuskurin alareuna ja takadiffuusori muuttuvat korinvärisiksi. Keulan facelift puolestaan tekee I-Pacesta entistä sähköautomaisemman, koska aiemmasta polttomoottoriauton ritilämaskia mukailevasta kuosista on luovuttu sileän maskin hyväksi. Maskin keskellä myös nähdään uusi, hopeaa ja mustaa yhdistävä Jaguar-logo.

Iso-Britannia saa myös uuden 400 Sport -varustetason, ja sen, kuten kaikkien 22-tuumaisilla vanteilla varustettujen autojen perässä nähdään uusi takaspoileri(lista). Koriin saadaan niin ikään uusia satiinivärivaihtoehtoja.

I-Pace 400 Sport

Mainituista ulkonäköseikoista poiketen Jaguar ei ole tässä yhteydessä koskenut I-Pacen sisätilojen tyyliin tai tietoviihdeteknologiaan, kuten ei myöskään 294 kilowatin kaksimoottoriseen, täyssähköiseen voimalinjaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Johdattaa kohti uudenlaista Jaguaria

I-Pace pysynee osana Jaguar-mallistoa vähintään vuoteen 2025, jolloin brittivalmistajan on määrä julkistaa peräti kolme erikokoista sähköcrossoveria hintahaarukassa 85 000 - 200 000 euroa. Tästä alkaa kokonaan uusi lehti Jaguarin tarinassa. Ennakkotietojen mukaan Jaguar haluaa keskittyä tulevaisuudessa nykyistä keskimäärin pienikokoisempiin malleihin, ja nimenomaan crossovereihin.

Jaguar muun muassa yllättäen perui XJ-lippulaivasedanin uuden sukupolven, jonka piti olla täyssähköinen MLA-perusrakenteella. Se, ettei XJ:n kaltainen arkkimalli enää kokonsa puolesta mahdu Jaguarin tarjontaan, on iso asia.

Tulevaisuuden täyssähköistä mallistoaan varten Jaguar kehittää parhaillaan yksinomaan sähköautoille tarkoitettavaa perusrakennetta, jonka työnimi on Panther. "Jaguar Panther" kehitetään yhteistyössä I-Paceakin brittivalmistajalle Itävallassa rakentavan Magnan kanssa. Jo nyt tiedetään muun muassa, että Panther tulee noudattamaan 800 voltin arkkitehtuuria, hyödyntää viimeisimmän huudon sähkömoottoreita ja tukee monia autonomisen ajamisen järjestelmiä.

Lähteet: Jaguar, Autocar, Autoexpress, Inside EVs Kuvat: Jaguar Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat