Jaguar I-Pace EV320

Ajoneuvot Koeajo 2.6.2021

Koeajo: Jaguar I-Pace on muita sähköautoja faceliftin edellä

Jaguar I-Pace saavutti jo kasvojenpesuiän, kun kilpailijat vasta rynnistävät markkinoille sähköautojensa kanssa. Hyvää: tyyli, tilat, sähkövoimalinja. Huonoa: kulutus.

Vaikka 2018 myyntiin tullut Jaguar I-Pace on nuori sähköautomalli esimerkiksi Tesla Model S:ään verrattuna, on sähkökissa kuitenkin faceliftin verran muita edellä. Kolmen vuoden aikana Jaguarilla ollaan jo totuttu siihen, miten erikoinen koriratkaisu ja sähkö sopivat merkin imagoon. Hiljattain valmistaja julisti jo siirtyvänsä täysin sähköiseksi vuodesta 2025 eteenpäin, joten vastaus lienee “hyvin”.

Jaguar I-Pace EV320

I-Pacen aseina ovat edelleen iso akku, mainio muotoilu ja hintaluokkaan nähden sopivasti viimeistelty sisusta. Nyt kokonaisuutta on päivitetty vielä uudella Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmällä, joka pesee lattiaa aiemmilla InControl-perheen tuotteilla.

Jaguar I-Pace EV320

Älkää sanoko tila-autoksi…

…mutta sitä Jaguar I-Pace oikeastaan on. Valmistaja itse puhuu mielummin crossoverista, mutta matalalla oleva lattia ja korkea kattolinja kertovat enemmän käytännöllisyydestä. Tässä piilee myös Jaguar Land Roverin muotoilun nerokkuus, sillä I-Pace ei näytä pöllömmältä, mutta siitä myös puuttuu crossovereiden yliaggressiivinen seikkailuhenkisyys. Lisäksi ainakin ilmajousituksella varustettuna I-Pace selvittää huonotkin mökkitiet ongelmitta.

Jaguar I-Pace EV320

Uudistukset on keskitetty lähinnä tietoviihdejärjestelmään ja varusteisiin (mm. ionisoiva ilmanpuhdistin), mutta keulamaskikin on saanut uutta ilmettä. Varustelistalta löytyy myös uusi Bright Pack -varustelu.

Jaguar I-Pace EV320

Matkustamossa merkittävin uudistus on muun muassa Land Rover Defenderistä tuttu Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä, joka on merkittävä parannus aiempaan – vaikka valikoiden järjestely onkin paikoin melko lennokasta ja useimmat toiminnot hoituvat paremmin omalla älypuhelimella. Myös mittaristonäytön näkymät on uusittu, ja tarvittavat tiedot saa esille melko selkeästi.

Askeleen paremmin

I-Pacen sähkövoimalinja on pysynyt pääpiirteittäin ennallaan. 90 kilowattitunnin akuston kerrotaan yltävän 470 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, mutta ainakin kolealla kevätkelillä lukemassa on optimismia yli sadan kilometrin verran. Maantiepainotteisessa ajossa kulutus asettui 24 kWh/100 km -tuntumaan.

Jaguar I-Pace EV320

Faceliftin päivityksiin kuuluu sisäinen latauslaite, joka tukee nyt 11 kW:n kolmivaihelatausta, joten akun saa tyhjästä täyteen reilussa yhdeksässä tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kW, ja 80 % varaus saavutetaan tuolloin noin 45 minuutissa.

Kahdella moottorilla toteutetun nelivetovoimalinjan suorituskyvyssä ei ole valittamista. Mallimerkinnän 320 viittaa emoyhtiön tapaan hevosvoimiin, ja tarjolla on lisäksi EV400-versio.

I-Pacen suurin harmitus on lämpöpumpusta huolimatta korkeaksi karkaava kulutus, mutta muilta osin brittimerkin sähköauto on tilava ja ylellisesti viimeistelty. Kissamerkin olemus vaikuttaakin selviytyvän sähköistymisestä hienosti.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Jaguar

Kaikki koeajot

Uusimmat