Ajoneuvot | Koeajo | 13.6.2020

Koeajo: Land Rover Defender 110 – legendan perillinen

D240 S Launch Edition

Uusi Land Rover Defender korvaa lähes 70-vuotta historiaa, perinteitä ja seikkailuja. Hyvää: Hiottu ja mietitty kokonaisuus, ajettavuus ja kyvykkyys kaikissa olosuhteissa. Huonoa: Kallis ja kookas työkaluksi.

Jaa artikkeli

Ikoni ja legenda ovat nykykielessä väljehtyneitä sanoja, joilla automaailma kuvailee lähes kaikkea mukitelinettä jännittävämpää. Oikeita ikoneita henkilöauton 134-vuotisen uran aikana on kertynyt vain muutamia, mutta alkuperäinen Land Rover on kiistatta sellainen.

Land Roverina aloittanut ja vuonna 1983 Defender-mallinimen saanut maastoauto oli tuotannossa  vuodesta 1948 aina alkuvuoteen 2016: yhteensä 68 vuotta – yli puolet henkilöauton historiasta.

Katse eteenpäin

Land Rover Defender 110

Joustovarat ovat erillisjousitetuksi varsin hyvät. Saa nähdä, miten kierrejousitettu perusversio pärjää, kun maavaransäätö ja muut hienoudet puuttuvat.

Jo ennen alkuperäisen Defenderin aktiivieläkkeelle siirtymistä Land Rover kertoi suunnittelevansa mallille seuraajaa. Tehtävä kuulosti mahdottomalta: alkuperäinen tihkui karismaa, jota vain pitkä ja kunniakas ura voi tuoda. Se karisma sai katsomaan ohi hivenen haastavan ajoasennon ja vähän rajoittuneen mukavuuden, koska toista Defenderin kaltaista autoa ei ollut. Alkuperäinen Land Rover oli kuin iäkäs koira: vanha, mutta rakas.

Uusi Defender paljastettiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2019: Land Rover tiedosti, ettei vanhaa voisi toistaa kuin rumalla karikatyyrillä, joten nostalgian sijaan uutuus katsoo vahvasti eteenpäin. Ydinkysymys on syvällä modernin kuoren sisällä: onko uusi Defender henkisesti alkuperäisen seuraaja?

Land Rover Defender 110

Kun silmä tutkii täysalumiinisen korin muotoja, löytää lähes konseptiautomaisen pelkistyksen keskeltä hienovaraisia vihjeitä vanhasta: oikeasta laidasta saranoitu takaluukku yltää yhä kattoon saakka, takavaloissa on henkäys vanhan pelkistettyjä pyöreitä lyhtyjä, takamatkustajat voivat katsella maisemia alppi-ikkunoista ja eikös etuvaloissakin ole vihjaus vanhasta?

Hyvästit perinteille

Uutuus rakentuu täysalumiiniseen koriin: pohjana on rankkaan käyttöön muokattu versio Discoveryn ja Range Roverin perusrakenteesta. Teräksisiä apurunkoja on vahvistettu, palloniveliä ja puslia jykevöitetty ja jäähdyttimet on siirretty turvaan iskuilta. Vaikka jäykkää erillisrunkoa ei enää ole, tarjoaa Land  Rover keularakenteisiin upotettua Warnin vinssiä ja korin vetosilmukat kestävät 18 tonnin kuorman. Kattokuorma vaihtelee renkaista  ja akselivälistä riippuen 80 kilosta 168 kiloon, mutta pysäköitynä kaikki versiot kantavat 300 kiloa – siis kattotelineen, kattoteltan ja pari ihmistä.

Land Rover Defender 110

Defenderin jousitus perustuu nyt erillisjousitukseen kummallakin akselilla. Perusmalleissa kuorma kannetaan kierrejousin, lisävarustelu kattaa ilmajousituksen. Sillä perusajokorkeudessa maavaraa on 218 millimetriä, maastoajotilassa 291 milliä ja hädän tullen auton saa nostettua peräti 361 millimetrin korkeuteen. Ilmajousituksen kerrotaan myös kykenevän matkimaan maastoautoissa perinteisesti käytettyä jäykkää akselia joustovarojen maksimoimiseksi.

Land Rover Defender 110

Voimalinjan peruspalikoina ovat ZF:n 8-portainen automaatti, kaksinopeuksinen sähköinen jakolaatikko, aktiivinen keskitasauspyörästön lukko ja kehittynyt Terrain Response -vetopidonhallintajärjestelmä. Lisävarusteena myös taka-akselille saa aktiivilukon. Land Rover kertoo suosivansa aktiivilukkoja perinteisten lukittuvien tasauspyörästöjen sijaan, sillä portaattomasti luistoa säätävä järjestelmä helpottaa auton kääntymistä.

Variaatioita ja istuinvaihtoehtoja

Uusi Defender on kookas. Autoa tehdään lyhytakselivälisenä kolmiovisena  ja pitkäakselivälisenä viisiovisena versiona: koeajettu viisiovinen venyy varapyörän kanssa yli viiteen metriin, kolmiovinen vajaaseen 4,6 metriin. Mallinimet ovat historiaa huokuvat 90 ja 110, mutta enää kyse ei ole akselivälistä tuumina: lyhyen akseliväli on  2587 mm ja pitkän 3022 mm.

Kookkaudesta huolimatta ilmajousitetulle pitkäakseliväliselle  ilmoitetaan lähestymiskulmaksi 38, ramppikulmaksi 28 ja jättökulmaksi 40 astetta. Kahluusyvyys on ilmajousituksella 900  millimetriä – saatavilla on myös korotettu ilmanotto, mutta se ei kahluusyvyyteen vaikuta.

Kääntöympyrän halkaisija pitkäakselivälisellä on pyörästä pyörään mitattuna 12,84 metriä. Ahtaissa paikoissa etenemistä auttavat modernit kamerajärjestelmät – toki mikään ei korvaa ammattimaista ajattajaa.

Lyhytakselivälinen on tarjolla viisi- tai kuusipaikkaisena, pitkässä istuinvaihtoehdot täydentyvät seitsenpaikkaisella versiolla. Kuusipaikkaisuus on toteutettu kolmipaikkaisella etuistuimella, jossa keskikonsolin kyynärnoja taittuu pystyyn pieneksi penkiksi. Tarjolla on myös keskikonsoliton versio ja koeajossa korkealla keskikonsolilla varustettu versio, jonka käsinojan alle saa jääkaapin vesipulloja viilentämään.

Uusi, silti aito

Sisätiloja hallitsee funktionaalisuus: kojelauta on pelkistetty, oviverhoilu kiinnittyy tyyli-  ja käytännöllisyyssyistä paljailla ruuveilla ja lattiaverhoilu on muotoon valettua kumimattoa. USB-latausportteja löytyy someriippuvaisen suurperheen tarpeisiin.

Defender myös ensiesittelee Jaguar Land Rover -konsernin uuden käyttöjärjestelmän, joka jättää varsin lupaavan alkuvaikutelman.

Maantiellä moderni

Land Rover Defender 110

Koeajolla käytiin kuvan metsäautotien lisäksi pienessä kivikossa ja mutaurilla.

Lyhyt ensikoeajo alkaa moottoritiematkalla Vantaalta Hämeenlinnaan. Land Rover etenee minkä tahansa nykyauton eleettömyydellä. Ohjaus on keveä ja välitykseltään juuri sopiva: ei liian nopea, ei liian hidas. Siitä aistii auton koon ja raskauden, mutta seikoista ei tarvitse välittää.

Ilmajousitus yhdessä säätyvän iskunvaimennuksen kanssa ottaa isommat töyssyt napakasti,  mutta tien karheudet  suodattuvat erinomaisen tehokkaasti. Moottoritievauhdissa äänimaailmaa hallitsee etäinen rengasmelu, tuulen suhinat ja nelisylinterisen dieselmoottorin työnteko pysyvät taustalla.

Defenderin moottorivalikoima käsittää nelisylinteriset 2-litraiset turbodieselit 200- ja 240-hevosvoimaisina, 300-hevosvoimaisen bensiiniversion sekä uuden bensiinikäyttöisen 3-litraisen rivikuutosen, joka yhdessä kevythybriditekniikan kanssa tuottaa 400 hevosvoimaa. Ladattava hybridikin on tulossa. Malliston hinnat alkavat lyhytakselivälisestä 200-hevosvoimaisesta dieselistä, sen saa 77  205  eurolla – edullisemmat hyötyajoneuvoversiot saapuvat myöhemmin.

Maastossa vaivaton

Land Rover Defender 110

Hämeelinnasta tie vei Land Rover Experiencen elämyspoluille lyhyttä maastolenkkiä varten. Äärirajoille emme Defenderiä ensikoeajolla pääse viemään, mutta muutamat mutaurat ja kivikko todistivat auton etenevän erinomaisen vaivattomasti perusesteiden yli: maavaran säätö, alennusvaihteisto ja Terrain Response -pidonhallinnan maastoajo-ohjelmat valitaan selkeistä painikkeista vaihteenvalitsimen vierestä. Helppous ja vaivattomuus toki vie osan voitonriemusta, jota vanhassa Defenderissä koki löydettyään jakolaatikon hitaan alueen.

Puhtaasti ajoneuvona arvosteltuna uusi Land Rover Defender jättää erittäin lupaavan ensivaikutelman. Se on  rehellinen ja nykypäivän vaatimuksin todella kykenevä ajoneuvo. Historia tuomitkoon sen potentiaalin uudeksi ikoniksi.

Jaa artikkeli

Keskustelu