13.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Defender 110 – legendan perillinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Land Rover Defender korvaa lähes 70-vuotta historiaa, perinteitä ja seikkailuja. Hyvää: Hiottu ja mietitty kokonaisuus, ajettavuus ja kyvykkyys kaikissa olosuhteissa. Huonoa: Kallis ja kookas työkaluksi. Ikoni ja legenda ovat nykykielessä väljehtyneitä sanoja, joilla automaailma kuvailee lähes kaikkea mukitelinettä jännittävämpää. Oikeita ikoneita henkilöauton 134-vuotisen uran aikana on kertynyt vain muutamia, mutta alkuperäinen Land Rover on kiistatta sellainen. Land Roverina aloittanut ja vuonna 1983 Defender-mallinimen saanut maastoauto oli tuotannossa vuodesta 1948 aina alkuvuoteen 2016: yhteensä 68 vuotta – yli puolet henkilöauton historiasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katse eteenpäin Joustovarat ovat erillisjousitetuksi varsin hyvät. Saa nähdä, miten kierrejousitettu perusversio pärjää, kun maavaransäätö ja muut hienoudet puuttuvat. Jo ennen alkuperäisen Defenderin aktiivieläkkeelle siirtymistä Land Rover kertoi suunnittelevansa mallille seuraajaa. Tehtävä kuulosti mahdottomalta: alkuperäinen tihkui karismaa, jota vain pitkä ja kunniakas ura voi tuoda. Se karisma sai katsomaan ohi hivenen haastavan ajoasennon ja vähän rajoittuneen mukavuuden, koska toista Defenderin kaltaista autoa ei ollut. Alkuperäinen Land Rover oli kuin iäkäs koira: vanha, mutta rakas. Uusi Defender paljastettiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2019: Land Rover tiedosti, ettei vanhaa voisi toistaa kuin rumalla karikatyyrillä, joten nostalgian sijaan uutuus katsoo vahvasti eteenpäin. Ydinkysymys on syvällä modernin kuoren sisällä: onko uusi Defender henkisesti alkuperäisen seuraaja? Kun silmä tutkii täysalumiinisen korin muotoja, löytää lähes konseptiautomaisen pelkistyksen keskeltä hienovaraisia vihjeitä vanhasta: oikeasta laidasta saranoitu takaluukku yltää yhä kattoon saakka, takavaloissa on henkäys vanhan pelkistettyjä pyöreitä lyhtyjä, takamatkustajat voivat katsella maisemia alppi-ikkunoista ja eikös etuvaloissakin ole vihjaus vanhasta? Hyvästit perinteille Uutuus rakentuu täysalumiiniseen koriin: pohjana on rankkaan käyttöön muokattu versio Discoveryn ja Range Roverin perusrakenteesta. Teräksisiä apurunkoja on vahvistettu, palloniveliä ja puslia jykevöitetty ja jäähdyttimet on siirretty turvaan iskuilta. Vaikka jäykkää erillisrunkoa ei enää ole, tarjoaa Land Rover keularakenteisiin upotettua Warnin vinssiä ja korin vetosilmukat kestävät 18 tonnin kuorman. Kattokuorma vaihtelee renkaista ja akselivälistä riippuen 80 kilosta 168 kiloon, mutta pysäköitynä kaikki versiot kantavat 300 kiloa – siis kattotelineen, kattoteltan ja pari ihmistä. Defenderin jousitus perustuu nyt erillisjousitukseen kummallakin akselilla. Perusmalleissa kuorma kannetaan kierrejousin, lisävarustelu kattaa ilmajousituksen. Sillä perusajokorkeudessa maavaraa on 218 millimetriä, maastoajotilassa 291 milliä ja hädän tullen auton saa nostettua peräti 361 millimetrin korkeuteen. Ilmajousituksen kerrotaan myös kykenevän matkimaan maastoautoissa perinteisesti käytettyä jäykkää akselia joustovarojen maksimoimiseksi. Voimalinjan peruspalikoina ovat ZF:n 8-portainen automaatti, kaksinopeuksinen sähköinen jakolaatikko, aktiivinen keskitasauspyörästön lukko ja kehittynyt Terrain Response -vetopidonhallintajärjestelmä. Lisävarusteena myös taka-akselille saa aktiivilukon. Land Rover kertoo suosivansa aktiivilukkoja perinteisten lukittuvien tasauspyörästöjen sijaan, sillä portaattomasti luistoa säätävä järjestelmä helpottaa auton kääntymistä. Variaatioita ja istuinvaihtoehtoja Uusi Defender on kookas. Autoa tehdään lyhytakselivälisenä kolmiovisena ja pitkäakselivälisenä viisiovisena versiona: koeajettu viisiovinen venyy varapyörän kanssa yli viiteen metriin, kolmiovinen vajaaseen 4,6 metriin. Mallinimet ovat historiaa huokuvat 90 ja 110, mutta enää kyse ei ole akselivälistä tuumina: lyhyen akseliväli on 2587 mm ja pitkän 3022 mm. Kookkaudesta huolimatta ilmajousitetulle pitkäakseliväliselle ilmoitetaan lähestymiskulmaksi 38, ramppikulmaksi 28 ja jättökulmaksi 40 astetta. Kahluusyvyys on ilmajousituksella 900 millimetriä – saatavilla on myös korotettu ilmanotto, mutta se ei kahluusyvyyteen vaikuta. Kääntöympyrän halkaisija pitkäakselivälisellä on pyörästä pyörään mitattuna 12,84 metriä. Ahtaissa paikoissa etenemistä auttavat modernit kamerajärjestelmät – toki mikään ei korvaa ammattimaista ajattajaa. Lyhytakselivälinen on tarjolla viisi- tai kuusipaikkaisena, pitkässä istuinvaihtoehdot täydentyvät seitsenpaikkaisella versiolla. Kuusipaikkaisuus on toteutettu kolmipaikkaisella etuistuimella, jossa keskikonsolin kyynärnoja taittuu pystyyn pieneksi penkiksi. Tarjolla on myös keskikonsoliton versio ja koeajossa korkealla keskikonsolilla varustettu versio, jonka käsinojan alle saa jääkaapin vesipulloja viilentämään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi, silti aito Sisätiloja hallitsee funktionaalisuus: kojelauta on pelkistetty, oviverhoilu kiinnittyy tyyli- ja käytännöllisyyssyistä paljailla ruuveilla ja lattiaverhoilu on muotoon valettua kumimattoa. USB-latausportteja löytyy someriippuvaisen suurperheen tarpeisiin. Defender myös ensiesittelee Jaguar Land Rover -konsernin uuden käyttöjärjestelmän, joka jättää varsin lupaavan alkuvaikutelman. Maantiellä moderni Koeajolla käytiin kuvan metsäautotien lisäksi pienessä kivikossa ja mutaurilla. Lyhyt ensikoeajo alkaa moottoritiematkalla Vantaalta Hämeenlinnaan. Land Rover etenee minkä tahansa nykyauton eleettömyydellä. Ohjaus on keveä ja välitykseltään juuri sopiva: ei liian nopea, ei liian hidas. Siitä aistii auton koon ja raskauden, mutta seikoista ei tarvitse välittää. Ilmajousitus yhdessä säätyvän iskunvaimennuksen kanssa ottaa isommat töyssyt napakasti, mutta tien karheudet suodattuvat erinomaisen tehokkaasti. Moottoritievauhdissa äänimaailmaa hallitsee etäinen rengasmelu, tuulen suhinat ja nelisylinterisen dieselmoottorin työnteko pysyvät taustalla. Defenderin moottorivalikoima käsittää nelisylinteriset 2-litraiset turbodieselit 200- ja 240-hevosvoimaisina, 300-hevosvoimaisen bensiiniversion sekä uuden bensiinikäyttöisen 3-litraisen rivikuutosen, joka yhdessä kevythybriditekniikan kanssa tuottaa 400 hevosvoimaa. Ladattava hybridikin on tulossa. Malliston hinnat alkavat lyhytakselivälisestä 200-hevosvoimaisesta dieselistä, sen saa 77 205 eurolla – edullisemmat hyötyajoneuvoversiot saapuvat myöhemmin. Maastossa vaivaton Hämeelinnasta tie vei Land Rover Experiencen elämyspoluille lyhyttä maastolenkkiä varten. Äärirajoille emme Defenderiä ensikoeajolla pääse viemään, mutta muutamat mutaurat ja kivikko todistivat auton etenevän erinomaisen vaivattomasti perusesteiden yli: maavaran säätö, alennusvaihteisto ja Terrain Response -pidonhallinnan maastoajo-ohjelmat valitaan selkeistä painikkeista vaihteenvalitsimen vierestä. Helppous ja vaivattomuus toki vie osan voitonriemusta, jota vanhassa Defenderissä koki löydettyään jakolaatikon hitaan alueen. Puhtaasti ajoneuvona arvosteltuna uusi Land Rover Defender jättää erittäin lupaavan ensivaikutelman. Se on rehellinen ja nykypäivän vaatimuksin todella kykenevä ajoneuvo. Historia tuomitkoon sen potentiaalin uudeksi ikoniksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Land Rover Defender 110 D240 S Launch Edition Hinta alkaen 102 405 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 176 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1400 r/min) Vääntö 430 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,6 (yhd.) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 5018 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3022 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?