2.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar I-Pace on muita sähköautoja faceliftin edellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar I-Pace saavutti jo kasvojenpesuiän, kun kilpailijat vasta rynnistävät markkinoille sähköautojensa kanssa. Hyvää: tyyli, tilat, sähkövoimalinja. Huonoa: kulutus. Vaikka 2018 myyntiin tullut Jaguar I-Pace on nuori sähköautomalli esimerkiksi Tesla Model S:ään verrattuna, on sähkökissa kuitenkin faceliftin verran muita edellä. Kolmen vuoden aikana Jaguarilla ollaan jo totuttu siihen, miten erikoinen koriratkaisu ja sähkö sopivat merkin imagoon. Hiljattain valmistaja julisti jo siirtyvänsä täysin sähköiseksi vuodesta 2025 eteenpäin, joten vastaus lienee “hyvin”.I-Pacen aseina ovat edelleen iso akku, mainio muotoilu ja hintaluokkaan nähden sopivasti viimeistelty sisusta. Nyt kokonaisuutta on päivitetty vielä uudella Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmällä, joka pesee lattiaa aiemmilla InControl-perheen tuotteilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlkää sanoko tila-autoksi……mutta sitä Jaguar I-Pace oikeastaan on. Valmistaja itse puhuu mielummin crossoverista, mutta matalalla oleva lattia ja korkea kattolinja kertovat enemmän käytännöllisyydestä. Tässä piilee myös Jaguar Land Roverin muotoilun nerokkuus, sillä I-Pace ei näytä pöllömmältä, mutta siitä myös puuttuu crossovereiden yliaggressiivinen seikkailuhenkisyys. Lisäksi ainakin ilmajousituksella varustettuna I-Pace selvittää huonotkin mökkitiet ongelmitta.Uudistukset on keskitetty lähinnä tietoviihdejärjestelmään ja varusteisiin (mm. ionisoiva ilmanpuhdistin), mutta keulamaskikin on saanut uutta ilmettä. Varustelistalta löytyy myös uusi Bright Pack -varustelu.Matkustamossa merkittävin uudistus on muun muassa Land Rover Defenderistä tuttu Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä, joka on merkittävä parannus aiempaan – vaikka valikoiden järjestely onkin paikoin melko lennokasta ja useimmat toiminnot hoituvat paremmin omalla älypuhelimella. Myös mittaristonäytön näkymät on uusittu, ja tarvittavat tiedot saa esille melko selkeästi. Askeleen paremminI-Pacen sähkövoimalinja on pysynyt pääpiirteittäin ennallaan. 90 kilowattitunnin akuston kerrotaan yltävän 470 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, mutta ainakin kolealla kevätkelillä lukemassa on optimismia yli sadan kilometrin verran. Maantiepainotteisessa ajossa kulutus asettui 24 kWh/100 km -tuntumaan.Faceliftin päivityksiin kuuluu sisäinen latauslaite, joka tukee nyt 11 kW:n kolmivaihelatausta, joten akun saa tyhjästä täyteen reilussa yhdeksässä tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kW, ja 80 % varaus saavutetaan tuolloin noin 45 minuutissa.Kahdella moottorilla toteutetun nelivetovoimalinjan suorituskyvyssä ei ole valittamista. Mallimerkinnän 320 viittaa emoyhtiön tapaan hevosvoimiin, ja tarjolla on lisäksi EV400-versio. I-Pacen suurin harmitus on lämpöpumpusta huolimatta korkeaksi karkaava kulutus, mutta muilta osin brittimerkin sähköauto on tilava ja ylellisesti viimeistelty. Kissamerkin olemus vaikuttaakin selviytyvän sähköistymisestä hienosti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar I-Pace 320 Limited Edition SE Hinta alkaen 85 375 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 890 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 118 kW (160 hv), taka-akseli 118 kW (160 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 90,0 / 84,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A, 1 x 32 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 470 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 236 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4682 mm, leveys 2011 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2990 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?