28.4.2022

Japanilaisten ylivoimaa kolmivuotiaissa – Traficom-katsastusraportti 2022

Traficom 2022 katsastus merkit viat vika mallit luotettavuus

Traficomin katsastustilaston kolmevuotiaiden automallien ryhmässä Honda HR-V, Mazda CX-3, Toyota Corolla sekä koko Lexuksen mallisto saivat puhtaat paperit.

Traficom -katsastustilaston kolmivuotiaiden henkilöautomallien kärkeen nousivat kolme japanilaista: Honda HR-V, Mazda CX-3 ja Toyota Corolla sekä kiinalais-ruotsalainen Volvo XC40 hylkäysprosentilla 0,0 - hännillä on Mercedes-Benz Sprinter.

Myös merkkitilaston kärjessä on liuta japanilaisia – Lexus, Suzuki, Toyota ja Mazda. Merkkitilaston viimeisenä on Dacia. Alle 10-vuotiaiden autojen katsastusvälin piteneminen pudotti kolmivuotiaiden autojen määrän puoleen, minkä vuoksi joitakin automerkkejä ja monia automalleja puuttuu tilastosta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta 2021 erottelevat jyvät akanoista. Tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2021 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Raportissa on mainittu kolme tärkeintä hylkäykseen johtanutta syytä. Niistä on mainittu vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä tiettyä vuosimallia olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti. Jutun selkiyttämiseksi tässä tuloslistassa on mainittu vain tärkein hylkäyksen aiheuttanut syy, mikäli se on mainittu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmivuotiaiden listalta puuttuu muutama automerkki ja useita automalleja

Osa hylkäysten määrän kasvusta selittyy siitä, että vuonna 2018 voimaan tulleen lakiuudistuksen vuoksi katsastukset kohdistuiva yhä vanhempiin autoihin. Tämä näkyi viime vuonna 2021 varsinkin 3-vuotiaissa henkilöautoissa, joita katsastettiin alle 50 000 kappaletta, yli puolet vähemmän kuin edellisenä vuonna 2020, jolloin niitä katsastettiin yli 100 000.

Pienemmästä katsastusmäärästä johtuen kolmivuotiaiden tuloslistalta puuttuu joitakin automerkkejä, kuten esimerkiksi Alfa Romeo ja Tesla ja lisäksi puuttuu useita automalleja, koska niistä ei saatu tilastollisesti merkittävää aineistoa.

Mazda CX-3
Mazda CX-3 oli varmistamassa japanilaismallien kärkisijoituksia.

3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, TOP 23 mallia

23 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Honda HR-V (44 000) (0,0)
  • Mazda CX-3 (42 000) (0,0)
  • Toyota Corolla (37 000) (0,0)
  • Volvo XC40 (56 000) (0,0)
  • Toyota Avensis (57 000) (0,4)
  • Toyota RAV4 (55 000) (0,4)
  • Škoda Rapid (51 000) (0,5)
  • Suzuki Vitara (48 000) (0,5)
  • Seat Arona (44000) (0,6)
  • Toyota C-HR (50 000) (0,6)
  • Škoda Karoq (57 000) (0,7)
  • Hyundai i30 (49 000) (0,8)
  • Mazda CX-5 (53 000) (0,9)
  • Hyundai i10 (38 000) (0,9)
  • Peugeot 208 (34 000) (0,9)
  • Toyota Auris (55 000) (1,1)
  • Volvo S60 (58 000) (1,2)
  • Suzuki Swift (43 000) (1,2)
  • Volkswagen Golf (56 000) (1,2)
  • Kia Stonic (45 000) (1,2)
  • Ford C-Max (44 000) (1,2)
  • BMW 1-sarja (52 000) (1,2)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (42 000) (1,2)
Volvo XC40 D3
Volvo XC40 oli ainoa nollatuloksen malli japanilaismerkkien ulkopuolelta.

3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, TOP 10 merkkiä

10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Lexus (47 000) (0,0)
  • Suzuki (47 000) (0,8)
  • Toyota (51 000) (1,3)
  • Mazda (45 000) (1,5)
  • Hyundai (46 000) (1,5)
  • Mitsubishi (54 000 (1,6)
  • Honda (47 000) (1,9)
  • Subaru (55 000) (2,0)
  • Volvo (72 000) (2,3)
  • Kia (51 000) (2,4)

3-vuotiaat henkilöautot, keskimääräinen hylkäysprosentti 3,1 %, keskimääräiset ajokilometrit 61 000 km.

Mallitilaston kärjessä ovat Honda HR-V, Mazda CX-3, Toyota Corolla ja Volvo XC40: Näillä neljällä mallilla on puhtaat paperit - hylkäysprosentti 0,0! Kymmenen parhaan joukossa eniten japanilaisia, niiden lisäksi ”eurooppalaiset” Volvo XC40, Škoda Rapid ja Seat Arona.

Merkkitilaston kärjessä on Lexus, jonka mallit yhteensä-hylkäysprosentti on 0,0! Seuraavilla sijoilla ovat Suzuki, Toyota, Mazda ja Hyundai. Etelä-korealaisten autojen laadunparannuksesta alkaa vihdoin näkyä merkkejä: Hyundai oli 5. paras ja Kia 10. paras automerkki kolmivuotiaiden ryhmässä. Parhaiden mallien hylkäysprosentit ovat todella pieniä: 23 vähävikaisimman mallin hylkäysprosentit ovat välillä 0,0 – 1,2 %.

Mercedes-Benz Sprinter

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, FLOP 10

10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Mercedes-Benz Sprinter (212 000) (21,9) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Dacia Duster (57 000) (20,2) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Toyota Proace (84 000) (18,8)
  • Mercedes-Benz Vito (204 000) (16,8)
  • BMW X1 (55 000) (10,5) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Renault Clio (43 000) (10,1) (Etuakselisto)
  • Mercedes-Benz E-sarja (116 000) (8,6) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Renault Kadjar (52 000) (8,0)
  • Opel Corsa (38 000) (7,9)
  • Ford Transit (201 000) (7,9)

10 runsasvikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä)

Ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Dacia (59 000) (12,8) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Land Rover (70 000) (10,6)
  • Renault (46 000) (9,4) (Etuakselisto)
  • Mercedes-Benz (94 000) (7,4) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Jaguar (60 000) (5,9)
  • BMW (64 000) (3,7) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Opel (55 000) (3,6) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Citroën (46 000) (3,5)
  • Nissan (48 000) (3,5) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Mini (45 000) (3,0)

Sprinterin hylkyjen taustalla suuri ajomäärä

Kolmivuotiaiden ryhmässä eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista, jolla ajetaan paljon. Enemmän kuin joka Mercedes-Benz Sprinter hylättiin, hylkäysprosentti 21,9. Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on kolmivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 212 000 km, yli kolminkertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 61 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia.

Dacia Duster oli toiseksi vikaherkin, Dustereista hylättiin joka viides (20,2%), vaikka ajomäärä on keskimäärin vain 57 000 km. Japanilais-ranskalainen Toyota Proace oli kolmanneksi heikoin, hylkäysprosentti 18,8, vaikka Proacen ajomäärä monia pakettiautosta muunneltuja henkilöautoja pienempi, 84 000 km. Kymmenen vikaherkimmän joukossa ovat myös ammattikäytössä suositut Mercedes-Benz Vito (ajomäärä 204 000 km), Ford Transit (ajomäärä 201 000 km) sekä Mercedes-Benz E-sarja (ajomäärä 116 000 km).

Dacian dilemma
Merkkitilastoissa Dacialle jäi eniten parannettavaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.
Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 prosenttia, noin prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2%).

Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3 – 15-vuotiaista henkilöautoista. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %. Myös 4 - 6-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän.

Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen.

– Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70% kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin, tarkentaa Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen.

Katsastus

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuussa. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom -katsastustilasto 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat