Ajoneuvot Moottoripyörät Moottoriurheilu 5.9.2017

Jaska Salakari ajoi ME:n drag racen SM-finaalissa

Super Twin Top Fuel -luokan maailmanennätys siirtyi Suomeen, kun Jaakko ”Jaska” Salakari ajoi Alastaron Night Race Finals -kilpailussa uudeksi ennätykseksi 6,010 sekuntia.

Jaska Salakari piti kiihdytysajon eli drag racen nopeimman kaksisylinteristen luokan – Super Twin Top Fuelin – ennätyksiä pilkkanaan kotimaisen kilpailukauden päätösosakilpailussa. Jo perjantain lajittelussa Alastaron radalla syntyi uusi Euroopan ennätys 6,249 sekuntia. Euroopan ennätys parani siitä huolimatta, että Salakari joutui teknisten ongelmien vuoksi sulkemaan kaasun jo sata metriä ennen maalia.

ME itse suunnitellulla ja valmistetulla prätkällä

Lauantain ensimmäisellä pudotuskierroksella tekniikka ja ajosuoritus pysyivät kasassa ja kuljettaja piti kaasun pohjassa maaliin asti. Tuloksena syntyi luokan kaikkien aikojen kärkiaika 6,010 sekuntia loppunopeuden ollessa 342,95 kilometriä tunnissa. Entinen ennätys oli 6,135 sekuntia, jonka japanilainen Takeshi Shigematsu ajoi lähes seitsemän vuotta sitten. Eurooppalaisia – saati sitten suomalaisia – ei juuri ole totuttu näkemään ME-tulosten haltijoina tässä lajissa, joka on vahvaakin vahvemmin amerikkalainen.

Jaska Salakari

Heinäkuun Nitronationalseissa Salakarin moottori sylki tulta alleen, kun kannen pultit venyivät ja teho pääsi karkaamaan.

Ennätyspyörän moottorin iskutilavuus on 1690 kuutiosenttimetriä. Kuten luokan nimi kertoo, moottori on kaksisylinterinen. Mekaanisesti ahdetun moottorin polttoaineena on 100-prosenttinen nitrometaani. Luokan sääntöjen mukaan moottorin iskutilavuus saa olla maksimissaan 1700 kuutiosenttimetriä ahdettuna käytettäessä 100-prosenttista nitrometaania, 2000 kuutiosenttimetriä ahdettuna käytettäessä 90-prosenttista nitrometaania yhdessä metanolin kanssa ja vapaasti hengittävänä 3278-kuutioinen käytettäessä 100-prosenttista nitrometaania. Salakari on käytännössä suunnitellut ja rakentanut ennätyspyöränsä itse, mikä vielä nostaa suorituksen arvoa.

Kisalähtöjen välissä kevyttä perushuoltoa. Sylinterikannet irti, tarkistus että kaikki on kunnossa ja kasaus uusilla pulteilla.

Kaupan päälle Suomen mestaruus

Alastarossa ajettu FHRA Night Race Finals oli samalla luokan SM-kilpailu. Ensimmäisellä pudotuskierroksella ajamansa ME:n jälkeen Salakari jatkoi vahvoja esityksiä ja eteni finaaliin, jossa vastaan asettui luokassa Euroopan mestaruudenkin voittanut Samu Kemppainen. Salakari otti selkeän voiton Kemppaisesta ja pokkasi siten ME:n lisäksi myös Super Twin Top Fuelin Suomen mestaruuden.

Jaskan ME-suoritus:

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat