22.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Matkailuajoneuvo ympärivuotisessa käytössä – tätä se vaatii Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuajoneuvoa voi käyttää ympäri vuoden, myös talvella. Matkailuajoneuvojen ympärivuotinen käyttö lisääntyykin vuosi vuodelta. Siihen, että matkailuajoneuvoa ei käytetä talvella, voi olla useita ei syitä. Yksi syy voi olla, että caravan-harrastusta ei vaan ole tullut kokeiltua talvella. Toinen syy voi olla, että oma kalusto ei ihan täysin sovellu ympärivuotiseen käyttöön. Kolmas syy voi olla, että kesällä matkailuajoneuvon kanssa on jo harrastettu riittämiin, eikä talvella ole enää siihen aikaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelivetoistenkin tarjonta kasvaa Mutta matkailuajoneuvo ympärivuotisessa käytössä, miksipä ei? Talviharrastusta kannattaa kuitenkin kokeilla, sillä nykypäivänä matkailuajoneuvot soveltuvat erittäin hyvin myös talvikäyttöön. Nelivetoistenkin matkailuautomallien tarjonta lisääntyy koko ajan, koska kysyntää ympärivuotiseen käyttöön on myös entistä enemmän. Nelivedolla eteneminen talvella on vaivattomampaa ja varmempaa. Matkailuvaunu puolestaan saatetaan sijoittaa talvella kausipaikalle laskettelurinteen juurelle, jolloin saadaan kaksi harrastusta yhdellä iskulla. Matkailuajoneuvoista suurin osa soveltuu nykyään talvikäyttöön. Yleisesti ottaen matkailuautoissa paras lämpöeristys on integroiduissa autoissa, joissa sama eristevahvuus kiertää ympäri auton. Matkailuautoihin on saatavilla talvikäyttöön etupeittoja, jotka antavat lisäeristystä matkailuauton etuosaan ja pitää auton etuikkunat sulina ja kuivina. Ilmakeskuslämmitys vai nestekiertoinen keskuslämmitys? Monissa matkailuajoneuvoissa ilmakeskuslämmitys on se, mikä löytyy hinnaston perusvarusteista. Nestekiertoinen lattialämmitys tai nestekiertoinen keskuslämmitys on usein lisävaruste. Ilmakeskuslämmitys tarkoittaa sitä, että jossain kohtaa matkailuajoneuvoa on lämmityksen keskusyksikkö, josta lähtee lämmityskanavia ympäri matkailuajoneuvoa ja lämmintä ilmaa puhalletaan kanavien suulakkeiden kautta sisätilaan. Ilmakeskuslämmitteisen ajoneuvon hyöty on se, että vaunun tai auton sisätilat lämpenevät suhteellisen nopeasti. Lämmityksen aikana ajoneuvossa saattaa tuntua puhalluksen tuntua, koska ilma virtaa ilmakeskuslämmityksen suulakkeista sisätilaan. Ilmakeskuslämmitys saa myös sen puhalluksen ansiosta pölyhiukkaset herkästi liikkeelle. Nestekiertoisen keskuslämmityksen etu on se, että se on äänetön eikä se lennätä pölyä. Lisäksi lämmitystä voi pitää päällä koko ajan ja säätää sitä esimerkiksi vuorokauden ajan mukaan eri tavalla – yöksi hieman viileämmälle. Nestekiertoinen keskuslämmitys lisää ajoneuvon painoa joitain kymmeniä kiloja ja se maksaa yleensä muutamia tuhansia euroja. Nestekiertoinen lattialämmitys tuo erittäin paljon asumismukavuutta talvisin. Lämmin lattia on mukava jalkojen alla ja sen lisäksi lattialämmitys jakaa lämmön tasaisesti ympäri matkailuvaunua tai -autoa. Matkailuajoneuvojen lattialämmitys voi olla myös sähköllä, mutta se vaatii sähköä toimiakseen, joten nestekiertoinen lattialämmitys on siinä mielessä hyvä ratkaisu, että se toimii myös silloin, kun sähköä ei ole saatavilla. Talvikäytössä on myös hyvä muistaa, että lämmityslaitteen teho on riittävä. Ilmakeskuslämmityksen teho olisi hyvä olla vähintään 6 kilowattia, että se on riittävä talviolosuhteisiin, ja sähkövastuksen teho olisi puolestaan hyvä olla vähintään 1,8–2 kilowatin luokkaa. Nestekiertoisen keskuslämmitysten valmistajista Alde hallitsee markkinaa ja niiden teho, yleisesti 3 kilowattia on riittävä Suomen olosuhteisiin. Oli lämmitysjärjestelmä mikä tahansa, lämmityksestä on hyvä varmistaa, että lämpö pääsee kiertämään ympäri vaunua mahdollisimman paljon. Esimerkiksi lattialämmityksen kaapelit tai putket kiertävät oikeissa paikoissa ja ilmakeskuslämmityksen suulakkeet on suunnattu oikein ja niitä on riittävästi. Lämmitä hyvissä ajoin ennen liikkeelle lähtöä Talvikäytössä on kuitenkin hyvä muistaa joitain asioita, jotka tekevät talvikäytöstä mukavampaa ja sen lisäksi kalusto pysyy paremmin kunnossa. Ennen kun lähdet talvella matkailuautolla liikenteeseen, se olisi hyvä laittaa lämmitykseen hyvissä ajoin ennen liikkeelle lähtöä. Iso sisätila vaatii aikaa, että se lämpenee kauttaaltaan. Kattoluukun voi jättää lämmityksen ajaksi vähän myös auki, jolloin kostea ilma pääsee poistumaan sitä kautta pois autosta. Sama koskee matkailuvaunua, jos vaunu on kausipaikalla ja sitä käytetään säännöllisesti talvellakin, siinä olisi hyvä pitää pientä peruslämpöä päällä. Jatkuva vaunun kylmäksi laskeminen ja uudelleen lämmittäminen lisää vain kosteutta vaunun sisällä, mutta peruslämpöjen päällä pitäminen pitää vaunun kuivana sisältä. Kun peruslämpö on päällä, vaunu myös lämpenee käyttölämpötilaan nopeammin ja oleskelu vaunussa on mukavampaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pidä täysi kaasupullo mukana Talvikäytössä täysi kaasupullo on hyvä olla myös koko ajan varalla, jotta toisen pullon tyhjentyessä saa täyden pullon vaihdettua tilalle eikä sisätilat pääse kylmenemään kaasuostoksien aikana. Monet talvimatkailijat suosivat talvikäytössä myös sähkön käyttöä, jos se on vain mahdollista, koska tällöin välttyy kaasupullon vaihdoilta – kaasuhan loppuu tunnetusti keskellä yötä, samoin kuin palohälyttimen paristo. Jos käyttö on satunnaista ja muutaman kerran talvessa, vaunun voi laskea välillä kylmäksi. Talvikäytössä täytyy myös muistaa, että vaunun tai auton vesijärjestelmät eivät pääse jäätymään. Sekä käyttövesi- ja harmaavesijärjestelmät että wc täytyy tyhjentää käytön jälkeen. Vaikka matkailuauto ei olisi nelivetoinen, sillä voi liikkua myös talvella. Autossa täytyy olla hyvät nastarenkaat ja muu varustus kunnossa talven ajoihin, mukana voi pitää myös lumiketjuja. Lisäksi pitkävartinen lumiharja sekä lumilapio ja hinausköysi on hyvä pitää talvella mukana. Ennen liikkeelle lähtöä auton pitää putsata lumesta kauttaaltaan. Myös katto täytyy putsata lumesta, sillä talven aikana katolle kertyvät lumi muuttuu jääksi ja voi aiheuttaa pahaa jälkeä, jos se sinkoutuu ajossa katolta perässä tulevaa ajoneuvoa päin. Lisäksi lumi ja jää katolla tuo lisäpainoa ja voi aiheuttaa vahinkoa matkailuauton rakenteille. Monet matkakodissa talvisin viihtyvät suosittelevat kokeilemaan talvimatkailua myös rohkeasti. Se tuo aivan uuden ulottuvuuden koko harrastukseen. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lähteet Moottorin arkisto, Liikkuvakoti.fi Karavaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta. Lisää aiheesta Karavaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Karavaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla? Karavaanarin ABC: Oma auto hankinnassa, nämä lisävarusteet tarvitset Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?