25.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Matkailuautolla liikenteessä – huomioi nämä asiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuautolla liikkuminen eroaa jonkin verran tavallisella henkilöautolla liikkumisesta. Matkailuautolla liikkumisessa on hyvä ottaa huomioon muutamia asioita. Henkilöautojen turvatekniikka on kehittynyt nykyautoissa varsin korkeaksi. Henkilöauton korirakenteet sekä muut turvavarusteet, kuten törmäystilanteessa eri puolelta autoa suojaksi aukeavat turvatyynyt suojaavat matkustajia nykyautoissa erittäin hyvin. Matkailuautoissa tilanne on hieman erilainen. Pakettiautoissa turvatyynyt ovat yleistyneet myös viime vuosina, mutta nekin eroavat henkilöautoista siten, että pakettiautoissa on usein vain etuturvatyynyt. Pakettiautojen alustoja, joita puolestaan käytetään matkailuautojen aihioina, ovat siis turvavarusteiltaan samalla tekniikalla varustettuja kuten pakettiautot. Matkailuautoista löytyy siis useasti myös etuturvatyynyt. Sen sijaan matkailuautojen korirakenteet eivät ole niin vahvaa tekoa kuin esimerkiksi henkilöauton kori eikä törmäystilanteessa matkailuauton kori suojaa matkustajia niin hyvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvavyö täytyy olla kiinnitetty Mikään auton turvavaruste ei myöskään suojaa, jos auton turvavyö ei ole kiinnitettynä. Sen vuoksi on hyvä muistaa, että matkailuautossa matkustettaessa henkilöluku on enintään se sama, kuin mitä autossa on turvavyöpaikkoja. Matkailuautossa sisällä liikkuminen tai jopa sängylle pötköttelemään meneminen ajon aikana on hyvin houkuttelevaa, mutta näin ei saa missään nimessä tehdä, sillä jo äkkijarrutus, puhumattakaan törmäyksestä, voi aiheuttaa vakavia vammoja. Matkailuauton tiloja, esimerkiksi wc:tä käytetään ainoastaan silloin, kun matkailuauto on pysäköitynä paikoilleen. Lasten turvaistuimia kiinnittäessä on otettava huomioon, että matkailuautoissa ei myöskään ole tavallisesti Isofix-kiinnikkeitä turvaistuimen kiinnittämistä varten. Jos Isofix-kiinnikkeet löytyvät matkailuautosta, ne on asennettu siihen jo tehtaalla, jälkiasenteisesti niitä ei voi autoon asentaa. Suosituksena on, että alle 4-vuotiaat lapset matkustaisivat selkä menosuuntaan turvaistuimessa myös matkailuautossa. Matkailuautossa turvaistuimen voi sijoittaa tällöin etupenkille, mutta silloin auton turvatyynyn täytyy olla pois päältä kytkettävä. Nopeus tärkeä sopeuttaa olosuhteiden mukaan Ennen matkailuauton perässä piti olla sen sallitun enimmäisnopeuden kertova tarra. Tätä tarraa ei enää nykyään tarvita matkailuautossa. Vaikka tarraa ei matkailuauton perässä olekaan, matkailuautoille on myös säädetty auton painon mukaan nopeusrajoitukset, mitä nopeutta niillä saa enintään ajaa. Uusi, vuonna 2020 kesällä voimaan tulleessa tieliikennelaissa enintään 3 500 kiloa painavilta matkailuautoilta ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuivat. Tämä tarkoittaa sitä, että alle 3 500 kiloa painavalla matkailuautolla saa ajaa moottoritiellä 120 kilometriä tunnissa, jos tiekohtainen nopeusrajoitus niin sallii. Yli 3 500 kiloa painavan matkailuauton suurin sallittu nopeus on lähtökohtaisesti 80 kilometriä tunnissa. Jos matkailuautossa on lukkiutumattomat jarrut sekä turvavyöt ja istuimien pääntuet kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla, voi matkailuauton nopeus olla myös 100 kilometriä tunnissa. Kyseisten turvavarusteiden olemassaolo on todettava muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa ja ajoneuvon nopeudesta tehdään auton rekisteritietoihin merkintä. Aina autolla liikuttaessa kuljettajan täytyy sopeuttaa nopeus vallitsevien olosuhteiden mukaan. Matkailuautolla ajaessa täytyy myös muistaa, että matkailuauton suuri otsapinta-ala sekä kylkipinta-ala ovat alttiita tuulen vaikutukselle. Vaikka keli olisikin muuten suotuisa sadan kilometrin tuntinopeuteen, tilannekohtaista harkintaa esimerkiksi tuulen vaikutuksesta kuljettajalta tarvitaan. Suurin osa B-kortilla ajettavia Ennen kuin matkailuautolla lähtee liikenteeseen, ajokorttiluokan riittävyys on hyvä varmistaa etukäteen, vaikkakin suurin osa matkailuautoista on kokonaispainoltaan alle 3 500 kiloa painavia eli B-ajokortilla ajettavia autoja. Kaikkiin kokonaispainoltaan yli 3 500 kiloa painaviin ja enintään 7 500 kiloa kokonaispainoltaan oleviin matkailuautoihin vaaditaan C1-luokan ajokortti. Jos matkailuauton kokonaispaino on yli 7 500 kiloa, sen ajamiseen tarvitaan C-ajokorttia. Matkailuautolla liikuttaessa myös vakuutukset täytyy olla kunnossa. Vaikka vakuutusyhtiöt huolehtivat karavaanareiden erityistarpeista yleisesti ottaen hyvin, on hyvä varmistaa silti, että mitkä asiat matkailuautolla liikuttaessa korvataan auton liikennevakuutuksesta, mitkä kaskovakuutuksesta ja mitkä mahdollisesti matka- tai kotivakuutuksesta. Esimerkiksi matkailuautossa oleva irtain omaisuus, kuten esimerkiksi astiat tai televisio kuuluvat todennäköisesti kotivakuutuksen piiriin. Tärkeintä vakuutuksien osalta matkailuajoneuvolla liikuttaessa on huolehtia, että vakuutusturva on kaikenlaisten mahdollisten vahinkojen näkökulmasta riittävä. Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Moottorin arkisto, Liikkuvakoti.fi, Traficom Kuvat Moottorin arkisto Karavaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Karavaanarin ABC: Matkailuajoneuvo ympärivuotisessa käytössä – tätä se vaatii Karavaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Karavaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla? Karavaanarin ABC: Oma auto hankinnassa, nämä lisävarusteet tarvitset Karavaanarin ABC: Pohjaratkaisun valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?