13.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki näyttää kyntensä – Ninja H2 Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja Kawasaki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompressoriahdettu moottoripyörä vaatii tarkkaa kaasukättä. Hyvää: suorituskyky, ahdin ei lisää huoltokohteita eikä -kustannuksia, viimeistely. Huonoa: aiheuttaa kateutta, hankintahinta. Kawasaki on ladannut osaamisensa yksiin kuoriin. Teknisesti upea kompressoriahdettu moottori, huippuelektroniikka, täysin uusi putkirunko ja kuorrutuksena mustakromiväritys. Mallinimi H2 on tuttu: Kawasakin 1970-luvun kolmesylinterinen, kaksitahtinen ja 750-kuutioinen kantoi samaa nimeä. Kompressoriahdettu moottori reagoi kaasuun selvästi nopeammin kuin vapaastihengittävät ja turboahdetut moottorit. Kompressori ilmoittaa itsestään vinkuvalla sivuäänellä. Kawasakin ilmoittamat teho-ja vääntölukemat eivät anna täyttä kuvaa suorituskyvystä. Eturengas kevenee neljällä ensimmäisellä vaihteella kiihdytettäessä kuin vahingossa. Kaasukahvan lyhyt liike korostaa moottorin herkkyyttä. Suorat tuntuvat lyhyemmiltä kuin millään muulla moottoripyörällä. Vaikka painoa on 30 kiloa enemmän kuin tuhatkuutioisissa sporteissa ja akselivälikin on viisi senttiä pidempi, taipuu Kawasaki Ninja H2 mutkiin kevyen neutraalisti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MotoGP-tekniikkaa Ajoasento on väljä ja sopii isokokoisellekin kuljettajalle. Istuimen takaosasta saa tukea kiihdytyksissä. Tehoasetuksia, luiston- ja keulimisenestoa sekä moottorijarrutusta voi säätää. Vaihteisto on MotoGP-pyöristä tuttu Dog Ring -vaihteisto, jossa siirtäjähaarukat pysyvät paikoillaan ja vaihteet kytkeytyvät hammasvälirenkaiden välityksellä. Vaihteet kytkeytyvät nopeasti ja kevyesti ilman kolahdusta, myös vapaalta ykkösvaihteelle. Vapaan löytäminen vaatii totuttelua, aluksi vaihde kytkeytyy helposti ykköseltä suoraan kakkoselle ja päinvastoin. Jarrut ovat tehokkaat mutta pehmeän tunnokkaat, tehokkaatkin jarrutukset vaativat vain kahden sormen voiman. Jousitus on säädettävissä: vakioasetuksissa se on pintaherkkä ja sopivan kantava normaaliin ajoon. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja ja Janne Huhtala Kawasaki Ninja H2 Hinta alkaen 33 800 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, kompressoriahdin, nestejäähdytys, kuusi vaihdetta, ketjuveto. Teho 147 kW (200 hv), 11000 r/min Vääntö 134 Nm (10500 r/min) Vääntö 134 Nm (10500 r/min) Huippunopeus 300 km/h Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 238 kg, akseliväli 1455 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 200/55ZR17. Huoltoväli 12 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku