13.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki näyttää kyntensä – Ninja H2 Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja Kawasaki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompressoriahdettu moottoripyörä vaatii tarkkaa kaasukättä. Hyvää: suorituskyky, ahdin ei lisää huoltokohteita eikä -kustannuksia, viimeistely. Huonoa: aiheuttaa kateutta, hankintahinta. Kawasaki on ladannut osaamisensa yksiin kuoriin. Teknisesti upea kompressoriahdettu moottori, huippuelektroniikka, täysin uusi putkirunko ja kuorrutuksena mustakromiväritys. Mallinimi H2 on tuttu: Kawasakin 1970-luvun kolmesylinterinen, kaksitahtinen ja 750-kuutioinen kantoi samaa nimeä. Kompressoriahdettu moottori reagoi kaasuun selvästi nopeammin kuin vapaastihengittävät ja turboahdetut moottorit. Kompressori ilmoittaa itsestään vinkuvalla sivuäänellä. Kawasakin ilmoittamat teho-ja vääntölukemat eivät anna täyttä kuvaa suorituskyvystä. Eturengas kevenee neljällä ensimmäisellä vaihteella kiihdytettäessä kuin vahingossa. Kaasukahvan lyhyt liike korostaa moottorin herkkyyttä. Suorat tuntuvat lyhyemmiltä kuin millään muulla moottoripyörällä. Vaikka painoa on 30 kiloa enemmän kuin tuhatkuutioisissa sporteissa ja akselivälikin on viisi senttiä pidempi, taipuu Kawasaki Ninja H2 mutkiin kevyen neutraalisti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MotoGP-tekniikkaa Ajoasento on väljä ja sopii isokokoisellekin kuljettajalle. Istuimen takaosasta saa tukea kiihdytyksissä. Tehoasetuksia, luiston- ja keulimisenestoa sekä moottorijarrutusta voi säätää. Vaihteisto on MotoGP-pyöristä tuttu Dog Ring -vaihteisto, jossa siirtäjähaarukat pysyvät paikoillaan ja vaihteet kytkeytyvät hammasvälirenkaiden välityksellä. Vaihteet kytkeytyvät nopeasti ja kevyesti ilman kolahdusta, myös vapaalta ykkösvaihteelle. Vapaan löytäminen vaatii totuttelua, aluksi vaihde kytkeytyy helposti ykköseltä suoraan kakkoselle ja päinvastoin. Jarrut ovat tehokkaat mutta pehmeän tunnokkaat, tehokkaatkin jarrutukset vaativat vain kahden sormen voiman. Jousitus on säädettävissä: vakioasetuksissa se on pintaherkkä ja sopivan kantava normaaliin ajoon. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja ja Janne Huhtala Kawasaki Ninja H2 Hinta alkaen 33 800 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, kompressoriahdin, nestejäähdytys, kuusi vaihdetta, ketjuveto. Teho 147 kW (200 hv), 11000 r/min Vääntö 134 Nm (10500 r/min) Vääntö 134 Nm (10500 r/min) Huippunopeus 300 km/h Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 238 kg, akseliväli 1455 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 200/55ZR17. Huoltoväli 12 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe