24.11.2020

Kawasaki ZX-10R – tekniikkaan pieniä viilauksia, aerodynamiikkaan isompia

Kawasaki ZX-10R

Kawasaki ZX-10R saa H2-malleista kopioidun kulmikkaan etukatteen. Samalla tekniikkaa hienosäädetään kilpailutoiminnasta saadun palautteen mukaan entistäkin hienommaksi.

Kawasaki ZX-10R:llä on voitettu kuusi peräkkäistä Superbike-luokan MM-titteliä Jonathan Rean ajamana. Japanilaisvalmistajan mukaan tuotantomallia on nyt muokattu kilpailutoiminnasta saadun palautteen perusteella entistä paremmaksi.

Kawasaki ZX-10R

Näennäisesti pienistä ulkoisista muutoksista huolimatta vaikutukset aerodynamiikkaan ovat huikeat. Ilmanvastuksen kerrotaan pienentyneen seitsemän prosenttia ja downforcea on saatu peräti 17 prosenttia lisää. Osa parannuksista menee muotoilun piikkiin, mutta osansa on myös muokatulla kuljettajan ergonomialla. Ohjaustankoa on viety 10 millimetriä eteenpäin ja jalkatappeja nostettu viisi milliä, jolloin ajoasento on aiempaa nojaavampi. Tuulilasi on 40 milliä pidempi ja se on nostettu jyrkempään kulmaan, jolloin kuljettaja mahtuu paremmin suojaan sen taakse.

Kawasaki ZX-10R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Millin muutoskin vaikuttaa

Ajettavuutta on hierottu paremmaksi pidentämällä takahaarukkaa kahdeksan milliä ja lisäämällä etuteleskooppien offsettiä kaksi milliä, jolloin akseliväli on kasvanut tasan kymmenen milliä. Lisäksi takahaarukan kiinnityskohtaa on laskettu milli alemmaksi, millä kerrotaan saavutettavan parempi takajousen toiminta mutkien ulostuloissa. Etujouset on vaihdettu aavistus pehmeämmiksi, millä on tavoiteltu erityisesti pehmeämpää paluuvaimennuksen toimintaa. Takajousi on puolestaan aiempaa jäykempi.

Kawasaki ZX-10R

Ylävireisempi moottori

Moottorin Euro 5 -päivityksen yhteydessä huipputeho on säilynyt 203 hevosvoimassa. Kawasaki ilmoittaa tyypilliseen tapaansa erikseen myös suurissa nopeuksissa patopaineella saavutettavan Ram Air -tehon, joka ZX-10R:llä on 213 hevosvoimaa. Suurin vääntömomentti saadaan aiempaa korkeammalla kierrosluvulla, mutta valmistajan mukaan vääntökäyrä on nyt tasaisempi, minkä taas luvataan muuttavan rata-ajoa sujuvammaksi.

Kuusiakselisen ajonhallintayksikön avulla ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat toiminnassaan pyörän kallistuksen. Lähtöavustin, moottorijarrun säätö ja kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin kuuluvat vakiovarustukseen, ja ensi vuoden mallista lähtien myös vakionopeussäädin. Tehoasetuksia on kolme: Full (100 %), Middle (80 %) ja Low (60 %).

Kawasaki ZX-10R

Ajotilavalinta (Sport, Road, Rain) säätää tehoasetuksen lisäksi muiden avustimien herkkyyden kyseiseen ajotilaan sopivaksi. Jos näistä asetuksista ei löydy mieleistä yhdistelmää, niin kuljettajan räätälöitäviä Rider-asetuksia on peräti neljä, joihin voi tallentaa eri olosuhteisiin sopivat yhdistelmät.

Kawasaki ZX-10R

  • Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998 cc
  • Teho: 203 hv (149,3 kW) / 13 200 r/min
  • Vääntö: 114,9 Nm / 11 400 r/min
  • Voimansiirto: märkä monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Akseliväli: 1450 mm
  • Istuinkorkeus: 835 mm
  • Tankin tilavuus: 17 litraa
  • Paino tankattuna: 207 kg

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Kawasaki

Luetuimmat