BMW E28 M5 – Tori.fi

Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet 17.5.2021

Käytetyt erikoisuudet – BMW E28 M5

Vain muutama tuhat kappaletta valmistettu BMW E28 M5 aloitti koko M5-mallimerkinnän matkan. Sporttisedan sai moottorinsa BMW:n keskimoottorimallista.

Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa on liikuttu nyt poikkeuksellisen paljon Saksassa, sillä tälläkin viikolla matkaamme Münchenin maille. Kesällä 1985 esitelty BMW E28 M5 on ensimmäinen ja alkuperäinen M5-merkintää kantanut automalli.

BMW E28 M5 – Tori.fi

Sporttijakkaroin ja hillityllä mustalla nahkaverhoilulla varustettu sisätila henkii BMW:n tuon ajan arvokkuutta Motorsport-osaston M5-mallissa.

Viime viikko oli täysin poikkeuksellinen saatuamme vihiä ainutlaatuisesta tarjouksesta. Suomalainen supertähti Valtteri Bottas oli päättänyt luopua näyttävästä AMG-Mersustaan ja lupasi henkilökohtaisen luovutuksen lisäksi myös kartingia. Tätä emme voineet jättää jakamatta auton alkuperämaasta riippumatta. 

Ei ole kulunut kovin kauan siitäkään, kun Münchenin tehtailta lähtenyt tuote edusti juttusarjassamme. Kyseessä oli kuitenkin lopulta Alpina C2 2.7, eli teoriassa toisen autonvalmistajan tuote. Haluttu ja harvinainen tosin sekin.

BMW E28 M5 – Tori.fi

Oletettavasti ennen tuotannon päättymistä valmistettu BMW E28 M5 on otettu käyttöön vasta vuonna 1988.

Käytetty erikoisuus – BMW E28 M5

Tammisaaressa on tarjolla BMW E28 M5 vuosimallia 1988, vaikka tämäkin auto on oletettavasti valmistunut tehtaalta viimeistään vuoden 1987 puolella ennen tuotannon loppumista. Vain noin 2300 kappaletta valmistettiin, joten tuotannon loppupään yksilö kuuluu harvinaiseen joukkoon.

BMW E28 M5 – Tori.fi

Suorituskyky teki tästä neliovisesta perhautosta täysin uniikin ja se haastoi aikanaan monia urheiluautojakin.

Arvoa nostaa verrattain pienen tuotantomäärän lisäksi myös maineikkaan mallimerkinnän matkan aloittaneen E28-sukupolven titteli. Nelioviselta perheautolta ei 80-luvulla odotettu tämänkaltaista suorituskykyä – BMW E28 M5 sai moottorinsa suoraan M1-keskimoottorimallista.

Tämä tosin päti Euroopan versioon, sillä Yhdysvaltojen markkinoille kehitettiin tuon M88-moottorin pohjalta kesympi ja ympäristöystävällisempi katalysaattorilla varustettu S38. Tällä kertaa kyse on juuri jälkimmäisestä. 

BMW E28 M5 – Tori.fi

Yhdysvalloista tuotu M5 omaa monia muutoksia alkuperäisestä.

Se tarkoittaa teoriassa hieman yli 250 hevosvoiman tehoja, mutta tätä yksilöä kerrotaan kutitellun lisähevosten toivossa. Kuusisylinterisen laulua toistetaan Supersprintin rosteriputkiston läpi. 

Tämän yksilön muokkauksista johtuen on turha sen tarkemmin luetella kummankaan markkinan tehdasvalmisteisten autojen suoritusarvoja. Kyseessä on kuitenkin manuaalivaihteistolla varustettu tehokas takavetoinen automalli.

BMW E28 M5 – Tori.fi

Mailimittarilla varustetun auton mittarilukema saattaa hämätä nopealla vilkaisulla.

Yhdysvaltojen markkinoille valmistetussa autossa on muuten mailimittari. Tämä on hyvä huomioida, sillä mittarilukema 145 000 on todellisuudessa maileja, eli yli 230 000 kilometriä. Se ei ole vielä paljon, mutta ei toki erityisen vähänkään. 

Sen sijaan ulkokuori on rakennettu Euro-mallin tapaan lisävarusteisella M-Tech -paketilla höystettynä. Tämän liäksi mustaa haikeulaa on hieman madallettu alkuperäisestä ja alle on lyöty AC Schnitzerin valmistamat 3-osaiset kevytmetallivanteet. 

BMW E28 M5 – Tori.fi

Kattoluukku on eräs tämän auton ylellisyysvarusteista.

Sisällä M-logoilla koristettu musta nahkaverhoilu on todella aistikas moneen tämän päivän   vaihtoehtoon verrattuna. Varusteluun kuuluu muun muassa ilmastointi, kattoluukku, keskuslukitus, penkinlämmittimet ja sähköikkunat. 

Myynti-ilmoitus lupailee auton olevan upeassa kunnossa ja juuri hiljattain kunnostetun. Vaihdetuista osistakin on olemassa jonkinlainen lista. Yksilö on selvästi rakennettu käyttöä varten, sillä muutoksia ei ole kaihdettu – nyt olisi toivottavaa löytää ajamisesta innostunut ostaja.

BMW E28 M5 – Tori.fi

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat