19.4.2021

Käytetyt erikoisuudet – Alpina C2 2.7

Alpina C2 2.7 – Tori.fi

BMW M3:n tehoillaan päihittänyt Alpina C2 2.7 oli harvojen herkkua. Valmistajan mukaan vain 160 yksilöä valmistettiin kahden vuoden tuotannon aikana.

Ensimmäinen, ja alkuperäinen, BMW M3 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1985. Se ohitti huipputehossa kaikki Alpinan muut mallit, joten vastauksena sille toimi vieläkin tehokkaampi Alpina C2 2.7.

Alpina aloitti BMW:n automallien rakentamisen katuliikenteeseen ja kilpailukäyttöön jo 1960-luvulla. Vuonna 1978 siitä tuli kuitenkin virallinen autonvalmistaja, jonka jälkeen kyseessä on ollut paljon enemmän kuin virittelypajan BMW. Autonvalmistajan titteli on Alpinan kaltaiselle yritykselle paitsi upea myös varsin poikkeuksellinen kunnianosoitus.

BMW:n E30-sukupolven 3-sarjan myötä Alpina keskittyi vain ja ainoastaan kuusisylinterisiin moottoreihin. Pian Alpina kasvatti moottoriaan muutamalla desillä pitääkseen sen BMW:n tarjontaa tehokkaampana, mutta pian 195-hevosvoimainen M3 meni jälleen menojaan. 

Alpina C2 2.7 – Tori.fi
Alpina C2 2.7 tarjosi tehokkaamman vaihtoehdon kuin BMW:n 3-sarjan oma uusi lippulaiva M3.

Alpinan välittömänä vastauksena toimi 210-hevosvoimainen C2 2.7, joka kasvatti nimensä mukaisesti moottorin tilavuuden 2,7-litraan 325e:n kampiakselia hyödyntämällä. C2 2.7 oli tarjolla myös katalysaattorilla ja jopa nelivetoisena – Alpina C2 2.7 Allrad oli valmistajansa ensimmäinen nelivetoinen malli.

Alpinan C2 2.7 asettui useissa autolehtien vertailuissa vastustajaksi legendaariselle BMW M3 -mallille. Kalliista hinnastaan huolimatta valmistaja oli tyytyväinen kysyntään. Vuosien 1986 ja 1988 välillä rekisteröitiin 108 kappaletta C2 2.7 ja 52 kappaletta C2 2.7 Katalysator -mallia. 

Alpina C2 2.7 – Tori.fi
Suomessa on todella kaupan yksi Alpina C2 2.7. Kyseessä on erittäin harvinainen herkku.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Alpina C2 2.7

Yksi Alpina C2 2.7 löytyy myynnistä Suomesta. Kyseessä on numerolla 25 tehtaalta joulukuussa 1985 valmistunut yksilö, joka on ensirekisteröity Saksassa vuoden 1986 maaliskuussa.

Auton historiakin on mielenkiintoinen, sillä se on myyty vuonna 1990 Japaniin ja palannut takaisin Saksaan 2010-luvun alkupuolella. Sieltä se on siirtynyt saman vuosikymmenen aikana Ruotsiin, josta edelleen huhtikuussa 2019 Suomeen. Nyt se olisi kaupan autoliikkeessä.

Alpina C2 2.7 – Tori.fi
Alpina valmisti voimanlähteeksi 2,7-litraisen kuusisylinterisen rivimoottorin.

Voimanlähteenä on 2,7-litraiseksi kasvatettu vapaasti hengittävä kuusisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 210 hevosvoimaa. Tässä yksilössä automaativaihteisto välittää voiman takapyörille.

Auto kerrotaan hiotun pellille asti puhtaaksi ja maalatun uudestaan syyskuussa 2019 alkuperäiseen mustaan Uni Black -sävyyn. Kultaiset koristelut viimeistelevät ilmeen. Samassa yhteydessä myös autoon kuuluvat ikoniset Alpinan vanteet on hiottu ja maalattu sekä jarruosat entisöity. 

Alpina C2 2.7 – Tori.fi
Sisätilojen ilme poikkeaa BMW:n vastaavasta erityisesti ohjauspyörän ja sinivihreiden yksityiskohtien osalta.

Sisätiloista löytyy harmaata kangasta kaksivärisellä sinivihreällä Alpina-raidalla koristeltuna. Samoin Alpinan nahkaratti erottuu ohjaamossa. Varustelusta voi mainita ilmastoinnin, keskuslukituksen ja sähköikkunat. 

Myynti-ilmoitus listaa ilahduttavan rehellisen oloisesti auton pieniä puutteita, joihin lukeutuvat esimerkiksi vaihdetut ajovaloumpiot ja apukuljettajan oven lievä lakkavaurio. Auton kerrotaan olevan kuitenkin hienossa kunnossa ja jopa alkuperäinen Alpinan ostokuitti on tallella. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat