5.9.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – hyvin arvonsa säilyttänyt BMW 1M coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun BMW:n 1-sarjalainen sai tuntea M-sportin hellän kosketuksen, lopputuloksena oli rajoitetusti valmistettu BMW 1M. BMW:n 1-sarja on ollut tuotannossa vuodesta 2004 asti, ja sen avulla baijerilaisvalmistaja on päässyt paremmin kilpailemaan asiakkaista C-segmentissä, eli alemmassa keskiluokassa. Pienemmän kokoluokkansa lisäksi ykkössarja on tarjonnut myös enemmän edullisempia vaihtoehtoja BMW:n mallistoon.Vaikka 1-sarjan perimmäinen tarkoitus oli tuoda BMW:n mallistoon halvempia vaihtoehtoja, siitäkin huolimatta autoon löytyi mukavasti erilaisia korivaihtoehtoja. Hatchbackina auton sai joko kolmella (E81) tai viidellä (E87) ovella, mutta tämän lisäksi tarjolla oli myös kaksioviset coupé (E82) ja cabriolet (E88).Alkuvaiheessa BMW:n 1-sarja ei tarjonnut baijerilaisvalmistajalle tuttuun tapaan järin suorituskykyisiä malleja. Ensimmäisenä mallivuotena 2004 autot olivat pääasiassa 116-, 118- ja 120-malleja, mutta jo vuotta myöhemmin tarjolle tuli myös 195 kilowattinen (261 hevosvoimaa) 130-malli. Vuonna 2007 malliston huipulle ilmaantui vielä 135-malli, joka tarjosi 225 kilowatin (302 hevosvoiman) tehon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW:n 1-sarja saa M-sportin käsittelynBMW 135i sai toimia malliston huippuversiona aina vuoteen 2011 asti, jolloin ykkössarjalainen päätyi korkeasta suorituskyvystä tunnetun BMW:n M-sportin käsittelyyn. Näin malliston huipulle syntyi BMW 1M.Uuden auton nimeämiskäytännöt poikkesivat hieman tavallisesta. Aiemmin M-sarjalaiset oli totuttu nimeämään M-kirjaimella ja auton mallinumerolla, kuten BMW:n M3- ja M5-mallit osoittavat. Tällä kertaa nimeäminen suoritettiin kuitenkin takaperin, missä numero tuli ennen M-kirjainta. Erikoiselle menettelylle oli ihan looginen syy, sillä BMW halusi vetää uuden auton kanssa pesäeroa legendaarisen 1970-luvun superauton, BMW M1:n kanssa.1M-projekti erikoinen kahdestakin syystä. Autoa tehtiin ensinnäkin kaikessa hiljaisuudessa, eli suurin osa BMW:n johdosta ei tiennyt projektista yhtään mitään. Toisekseen auton moottorin kehitysaika oli varsin lyhyt. Moottoria alettiin suunnittelemaan lokakuussa 2009 ja sen tuotanto alkoi jo toukokuussa 2011. Projektin poikkeuksellisen lyhyt kesto tarkoitti myös sitä, että autolle Nürburgringillä suoritetut testit piti suorittaa yhden kesän, eli kesän 2010 aikana.Nopeatempoinen projekti tarkoitti samalla myös sitä, että 1M perustui jossain määrin isoveljensä BMW M3:n teknisiin ratkaisuihin. M3-mallista lainattiin mm. takajousitus, tasauspyörästö, jarrut ja rengastus.M-sportin matka ahtimien maailmaanNimeämisen lisäksi BMW 1M erosi edeltäjistään siinä, että siinä oli turboahdettu kuusisylinterinen bensiinimoottori. Auto sai kunnian olla M-sportin ensimmäinen turboahdettu kuutoskone, mutta ensimmäinen ahdettu M-sarjalainen se ei ollut. Tämä kunnia oli mennyt kesällä 2009 esitellylle BMW X6 M:lle, jossa oli turboahdettu V8-moottori.BMW 1M:ssä oli siis 3.0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, joka tarjoili kuljettajalle 250 kilowatin (340 hevosvoiman) tehot. Kaikissa yksilöissä voima ohjattiin kuusivaihteisen manuaalivaihteiston avulla takapyörille. Nollasta sataan 1M kiihtyi 4,9 sekunnissa ja nollasta kahteensataan 17,3 sekunnissa. Huippunopeus oli rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.Suorituskykynsä lisäksi auto erosi tavallisesta 1-sarjalaisesta sporttisemmalla ulkonäöllä. Auton ympärillä olevat pullistukset kertoivat jo kaukaa, ettei kyseessä ole mikään tavallinen BMW. Pullistuksille oli myös ihan aitoa tarvetta, sillä raideleveys oli 1M:ssä muutaman sentin tavallista leveämpi.Tämän lisäksi tavallista suurempi teho tarkoitti myös sitä, että mm. alusta, rengastus ja rengastus poikkesivat melko lailla tavallisesta BMW 1-sarjalaisesta. Korivaihtoehtoja BMW 1M:ssä ei juurikaan ollut, sillä kaikki yksilöt olivat kaksiovisia coupéja, joihin mahtui 2+2 henkilöä.Rajoitetusta erästä tingittiin hiemanBMW 1M:n ei ollut tarkoitus päätyä koskaan tavalliseen sarjatuotantoon, vaan sen valmistusmäärää haluttiin rajata tarkasti. Alkujaan autoa oli määrä valmistaa ainoastaan 2500 kappaleen erä, mutta auton suosion noustua valtavaksi, tästä jouduttiin kuitenkin joustamaan.Ensiksi valmistusmäärä nostettiin 2700 yksilöön, mutta sekään ei riittänyt alkuunsakaan vastaamaan kuluttajien suosiota. Lopulta autoa valmistettiin vuosien 2011-12 aikana kaikkiaan 6309 kappaletta. Autoja olisi varmasti mennyt kaupaksi enemmänkin, mutta jossain kohti BMW vihelsi pelin poikki. BMW 1M oli tuotannossa siis vain noin vuoden verran.Suomeen oli alkujaan määrä saapua vain viisi yksilöä, mutta niiden mennessä lähes välittömästi kaupaksi, korostettiin määrää kahdeksaan yksilöön – jotka menivät niin ikään kuin kuumille kiville. Myöhemmin Suomeen on saapunut myös käytettynä maahan tuotuja BMW 1M-autoja.BMW 1M:n suurelle suosiolle oli varmasti useita syitä, mutta suurin niistä liittyi mitä ilmeisemmin rahaan. BMW 1M oli M-sarjalaiseksi poikkeuksellisen halpa. Suomessa BMW 1M:n hintalappu lähti noin 75 000 eurosta, kun seuraavaksi halvin M-sarjalainen, BMW M3 sedanin hinta lähti jo 115 000 eurosta. Lisäksi jos M3:sta halusi coupén 1M:n tapaan, hintaero kasvoi entisestään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: BMW 1MTämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Jyväskylästä, jossa kaupan olisi vuoden 2012 BMW 1M. Valkoisella Alpine White -värillä varustettu BMW on ehtinyt saavuttaa 10 vuodessa mittaristoonsa ainoastaan 33 000 kilometriä.Moottorin tekemän selvitystyön mukaan kyseinen yksilö on saapunut Suomeen länsinaapuristamme Ruotsista vuonna 2018. Auto ei ole myöskään täysin alkuperäiskuntoinen, vaan 1M:n menevyyttä on maksimoitu mm. uudella ohjelmoinnilla, välijäähdyttimellä, imupuolella ja putkistolla. Muutoksia on tehty myös jarruihin ja aerodynamiikkaan.Varustelista on BMW:lle tyypilliseen tapaan mukava, eli autossa on vähän sporttisempaa nahkasisustaa, monitoimiohjauspyörää, xenon-ajovaloja, sadetunnistinta ja vakionopeudensäädintä. Auto myös käynnistyy napista ja pienenä yksityiskohtana ratissa on rata-ajoa varten valkoinen raita ratin asennon havaitsemisen helpottamiseksi.Ehkä erikoisin yksityiskohta autosta löytyy sen hintalapusta, jossa lukee 71 900 euroa. Hintaa voidaan peilata myös toiseen Suomessa myytävään yksilöön, jonka hintalapussa on 2000 euroa enemmän. Kuten muutama rivi ylempänä todettiin, näiden autojen hinta lähti Suomessa 75 000 eurosta, eli BMW 1M:n hinta ei ole kymmenessä vuodessa pudonnut käytännössä yhtään.Ilmiö ei koske pelkästään Suomea, vaan myös ulkomailla BMW 1M on pitänyt arvonsa poikkeuksellisen hyvin näinkin tuoreeksi autoksi. Asiaan vaikuttaa varmasti se, että suuresta suosiosta ja tuotannon venyttämisestä huolimatta autoa tehtiin varsin rajallinen määrä, eikä autolla ole suoranaista seuraajaa, vaikkakin vuonna 2015 tuotantoon tullut BMW M2 voidaan laskea epäviralliseksi seuraajaksi.BMW 1M on siis laskettavissa jonkinlaiseksi sijoituskohteeksi. Toki mielenkiintoista olisi tietää, miten auton hinta olisi kehittynyt, mikäli BMW olisi pitänyt kiinni alkuperäisestä 2500 yksilön rajoitetusta erästä.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen