5.9.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – hyvin arvonsa säilyttänyt BMW 1M coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun BMW:n 1-sarjalainen sai tuntea M-sportin hellän kosketuksen, lopputuloksena oli rajoitetusti valmistettu BMW 1M. BMW:n 1-sarja on ollut tuotannossa vuodesta 2004 asti, ja sen avulla baijerilaisvalmistaja on päässyt paremmin kilpailemaan asiakkaista C-segmentissä, eli alemmassa keskiluokassa. Pienemmän kokoluokkansa lisäksi ykkössarja on tarjonnut myös enemmän edullisempia vaihtoehtoja BMW:n mallistoon. Vaikka 1-sarjan perimmäinen tarkoitus oli tuoda BMW:n mallistoon halvempia vaihtoehtoja, siitäkin huolimatta autoon löytyi mukavasti erilaisia korivaihtoehtoja. Hatchbackina auton sai joko kolmella (E81) tai viidellä (E87) ovella, mutta tämän lisäksi tarjolla oli myös kaksioviset coupé (E82) ja cabriolet (E88). Alkuvaiheessa BMW:n 1-sarja ei tarjonnut baijerilaisvalmistajalle tuttuun tapaan järin suorituskykyisiä malleja. Ensimmäisenä mallivuotena 2004 autot olivat pääasiassa 116-, 118- ja 120-malleja, mutta jo vuotta myöhemmin tarjolle tuli myös 195 kilowattinen (261 hevosvoimaa) 130-malli. Vuonna 2007 malliston huipulle ilmaantui vielä 135-malli, joka tarjosi 225 kilowatin (302 hevosvoiman) tehon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW:n 1-sarja saa M-sportin käsittelyn BMW 135i sai toimia malliston huippuversiona aina vuoteen 2011 asti, jolloin ykkössarjalainen päätyi korkeasta suorituskyvystä tunnetun BMW:n M-sportin käsittelyyn. Näin malliston huipulle syntyi BMW 1M. Uuden auton nimeämiskäytännöt poikkesivat hieman tavallisesta. Aiemmin M-sarjalaiset oli totuttu nimeämään M-kirjaimella ja auton mallinumerolla, kuten BMW:n M3- ja M5-mallit osoittavat. Tällä kertaa nimeäminen suoritettiin kuitenkin takaperin, missä numero tuli ennen M-kirjainta. Erikoiselle menettelylle oli ihan looginen syy, sillä BMW halusi vetää uuden auton kanssa pesäeroa legendaarisen 1970-luvun superauton, BMW M1:n kanssa. 1M-projekti erikoinen kahdestakin syystä. Autoa tehtiin ensinnäkin kaikessa hiljaisuudessa, eli suurin osa BMW:n johdosta ei tiennyt projektista yhtään mitään. Toisekseen auton moottorin kehitysaika oli varsin lyhyt. Moottoria alettiin suunnittelemaan lokakuussa 2009 ja sen tuotanto alkoi jo toukokuussa 2011. Projektin poikkeuksellisen lyhyt kesto tarkoitti myös sitä, että autolle Nürburgringillä suoritetut testit piti suorittaa yhden kesän, eli kesän 2010 aikana. Nopeatempoinen projekti tarkoitti samalla myös sitä, että 1M perustui jossain määrin isoveljensä BMW M3:n teknisiin ratkaisuihin. M3-mallista lainattiin mm. takajousitus, tasauspyörästö, jarrut ja rengastus. M-sportin matka ahtimien maailmaan Nimeämisen lisäksi BMW 1M erosi edeltäjistään siinä, että siinä oli turboahdettu kuusisylinterinen bensiinimoottori. Auto sai kunnian olla M-sportin ensimmäinen turboahdettu kuutoskone, mutta ensimmäinen ahdettu M-sarjalainen se ei ollut. Tämä kunnia oli mennyt kesällä 2009 esitellylle BMW X6 M:lle, jossa oli turboahdettu V8-moottori. BMW 1M:ssä oli siis 3.0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, joka tarjoili kuljettajalle 250 kilowatin (340 hevosvoiman) tehot. Kaikissa yksilöissä voima ohjattiin kuusivaihteisen manuaalivaihteiston avulla takapyörille. Nollasta sataan 1M kiihtyi 4,9 sekunnissa ja nollasta kahteensataan 17,3 sekunnissa. Huippunopeus oli rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Suorituskykynsä lisäksi auto erosi tavallisesta 1-sarjalaisesta sporttisemmalla ulkonäöllä. Auton ympärillä olevat pullistukset kertoivat jo kaukaa, ettei kyseessä ole mikään tavallinen BMW. Pullistuksille oli myös ihan aitoa tarvetta, sillä raideleveys oli 1M:ssä muutaman sentin tavallista leveämpi. Tämän lisäksi tavallista suurempi teho tarkoitti myös sitä, että mm. alusta, rengastus ja rengastus poikkesivat melko lailla tavallisesta BMW 1-sarjalaisesta. Korivaihtoehtoja BMW 1M:ssä ei juurikaan ollut, sillä kaikki yksilöt olivat kaksiovisia coupéja, joihin mahtui 2+2 henkilöä. Rajoitetusta erästä tingittiin hieman BMW 1M:n ei ollut tarkoitus päätyä koskaan tavalliseen sarjatuotantoon, vaan sen valmistusmäärää haluttiin rajata tarkasti. Alkujaan autoa oli määrä valmistaa ainoastaan 2500 kappaleen erä, mutta auton suosion noustua valtavaksi, tästä jouduttiin kuitenkin joustamaan. Ensiksi valmistusmäärä nostettiin 2700 yksilöön, mutta sekään ei riittänyt alkuunsakaan vastaamaan kuluttajien suosiota. Lopulta autoa valmistettiin vuosien 2011-12 aikana kaikkiaan 6309 kappaletta. Autoja olisi varmasti mennyt kaupaksi enemmänkin, mutta jossain kohti BMW vihelsi pelin poikki. BMW 1M oli tuotannossa siis vain noin vuoden verran. Suomeen oli alkujaan määrä saapua vain viisi yksilöä, mutta niiden mennessä lähes välittömästi kaupaksi, korostettiin määrää kahdeksaan yksilöön – jotka menivät niin ikään kuin kuumille kiville. Myöhemmin Suomeen on saapunut myös käytettynä maahan tuotuja BMW 1M-autoja. BMW 1M:n suurelle suosiolle oli varmasti useita syitä, mutta suurin niistä liittyi mitä ilmeisemmin rahaan. BMW 1M oli M-sarjalaiseksi poikkeuksellisen halpa. Suomessa BMW 1M:n hintalappu lähti noin 75 000 eurosta, kun seuraavaksi halvin M-sarjalainen, BMW M3 sedanin hinta lähti jo 115 000 eurosta. Lisäksi jos M3:sta halusi coupén 1M:n tapaan, hintaero kasvoi entisestään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus: BMW 1M Tämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Jyväskylästä, jossa kaupan olisi vuoden 2012 BMW 1M. Valkoisella Alpine White -värillä varustettu BMW on ehtinyt saavuttaa 10 vuodessa mittaristoonsa ainoastaan 33 000 kilometriä. Moottorin tekemän selvitystyön mukaan kyseinen yksilö on saapunut Suomeen länsinaapuristamme Ruotsista vuonna 2018. Auto ei ole myöskään täysin alkuperäiskuntoinen, vaan 1M:n menevyyttä on maksimoitu mm. uudella ohjelmoinnilla, välijäähdyttimellä, imupuolella ja putkistolla. Muutoksia on tehty myös jarruihin ja aerodynamiikkaan. Varustelista on BMW:lle tyypilliseen tapaan mukava, eli autossa on vähän sporttisempaa nahkasisustaa, monitoimiohjauspyörää, xenon-ajovaloja, sadetunnistinta ja vakionopeudensäädintä. Auto myös käynnistyy napista ja pienenä yksityiskohtana ratissa on rata-ajoa varten valkoinen raita ratin asennon havaitsemisen helpottamiseksi. Ehkä erikoisin yksityiskohta autosta löytyy sen hintalapusta, jossa lukee 71 900 euroa. Hintaa voidaan peilata myös toiseen Suomessa myytävään yksilöön, jonka hintalapussa on 2000 euroa enemmän. Kuten muutama rivi ylempänä todettiin, näiden autojen hinta lähti Suomessa 75 000 eurosta, eli BMW 1M:n hinta ei ole kymmenessä vuodessa pudonnut käytännössä yhtään. Ilmiö ei koske pelkästään Suomea, vaan myös ulkomailla BMW 1M on pitänyt arvonsa poikkeuksellisen hyvin näinkin tuoreeksi autoksi. Asiaan vaikuttaa varmasti se, että suuresta suosiosta ja tuotannon venyttämisestä huolimatta autoa tehtiin varsin rajallinen määrä, eikä autolla ole suoranaista seuraajaa, vaikkakin vuonna 2015 tuotantoon tullut BMW M2 voidaan laskea epäviralliseksi seuraajaksi. BMW 1M on siis laskettavissa jonkinlaiseksi sijoituskohteeksi. Toki mielenkiintoista olisi tietää, miten auton hinta olisi kehittynyt, mikäli BMW olisi pitänyt kiinni alkuperäisestä 2500 yksilön rajoitetusta erästä. Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?