14.10.2019

Käytetyt erikoisuudet – Jensen-Healey

Tori.fi - Jensen-Healey

1970-luvulla valmistettu Jensen-Healey saattaa kuulostaa oudolta ja harvinaiselta urheiluautolta, mutta se oli valmistajansa suosituin malli. Yleinen se ei silti ole.

Jensen-Healey ei ole välttämättä edes valmistajansa tunnetuin automalli, mutta silti se on kaikkein myydyin. Vain noin 10 000 kappaletta valmistettu avoauto ei ole silti varsinaisesti yleinen. Jensen Motors on valmistanut muutenkin teknisesti hienoja harvinaiseksi jääneitä malleja.

Jensen Motors oli tehdas ja valmistaja, joka vastasi automerkistä nimeltä Jensen.

Jensen Motors perustettiin kahden veljeksen toimesta autotehtaaksi vuonna 1934 ja Jensen sen automerkiksi heti vuotta myöhemmin. Jensen Motors aloitti koritehtaana suuremmille automerkeille. Merkki sai valtavasti julkisuutta kun itse Clark Gable valjasti veljekset valmistamaan yksilöllisen auton Ford V-8 -mallin pohjalta.

Tunnetuin Jensen lienee kuitenkin vuonna 1966 esitelty Interceptor. Se oli hyvin tehokas ja ylellinen V8-moottorilla varustettu gran turismo -luokan auto. Samaan autoon pohjautunut Jensen FF on tunnettu ensimmäisenä maastoautoluokan ulkopuolisena nelivetoisena sarjatuotantoautona ja siinä oli myös lukkiutumattomat jarrut.

Jensen-Healey on 1970-luvulla esitelty kaksipaikkainen avokattoinen urheiluauto.

Vuonna 1972 esiteltiin Jensen-Healey hieman edullisemmaksi vaihtoehdoksi. Luonnollisesti kaksipaikkaisen avoauton tapauksessa oli luovuttava myös monesta mukavuudesta, joita Interceptor tarjosi. West Bromwichin tehtaalla valmistettiin aiemmin mainittuja avoautoja noin 10 000 kappaletta, kunnes tuotanto loppui vuonna 1976.

Viikon Käytetty erikoisuus on vuonna 1974 käyttöönotettu Jensen-Healey ruskeanpuhuvalla sisustalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Jensen-Healey

Myynnissä oleva Jensen-Healey on päätynyt sateisilta saarilta Jyväskylään. Avoauton vuosimalli on 1974 ja se on otettu käyttöön saman vuoden kesäkuussa. Mittarilukemaa ei ole ilmoitettu myynti-ilmoituksessa, mutta katsastus on suoritettu hyväksytysti varsin äskettäin syyskuussa 2019.

Noin 140 hevosvoimaa tuottava nelisylinterinen moottori on varustettu kahdella kaasuttimella.

Tässä on kyseessä todellinen urheiluauto. Kevyehkö takavetoinen, etumoottorinen, kaksipaikkainen avoauto on juuri se jollaiseksi urheiluauto aikanaan luotiin. Vaihteiden vaihtaminen on jätetty sekin luonnollisesti kuljettajan hartian lisäksi ojentaja- ja koukistajalihakselle.

Moottori on samasta maasta auton kanssa, mutta ei suinkaan Jensenin tuotantoa. Noin 2,0-litrainen 16-venttiilinen kahdella Dell’Orto-kaasuttimella varustettu nelisylinterinen moottori tuli Lotukselta ja tuntee nimen Lotus 907 twincam. Se tarjoaa noin 140 hevosvoiman tehon.

Jensen-Healey painaa 940 kilogrammaa, joka auttaa sitä saavuttamaan 100 kilometrin tuntinopeuden paikaltaan lähtiessä alle 9 sekunnissa.

Auton omamassa jää alle 1000 kilogramman haamurajan. Tehokkaan moottorin ja kevyen korin omaava Jensen-Healey kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 9 sekunnissa ja saavuttaa lähes 200 kilometrin tuntinopeuden. Nämä olivat 1970-luvun alkupuolella varsin arvostettavia lukemia.

Kuvissa punaiselta näyttävän auton väriksi on merkitty katsastustietoihin oranssi. Sekä musta kangaskatto että valkosivurenkaat on uusittu hiljattain. Vanteet istuvat hienosti auton tyyliin ja värimaailmaan.

Musta kojelauta on koristeltu jalopuin ja muutenkin tunnelma on kuin 1970-luvun brittipubista.

Sisätiloissa tervehtii runsas ruskea. Mustaa kojelautaa koristaa jalopuulistoitus ja istuimien väri on edellä mainittu ruskea. Suurempia vikoja ei ole mainittu ilmoituksessa eikä sellaisia käy kuvistakaan ilmi, joten kokonaisuus vaikuttaa varsin valmiilta.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat