29.5.2023

Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz 560 SEL 4-seater – kun neljä on viittä enemmän

Mitä saadaan, kun poistetaan W126-Mersusta keskimmäinen takapenkki? No ainakin hyvin harvinainen yksilö.

Aloitamme artikkelin poikkeuksellisesti pienillä pahoitteluilla. Moottori pahoittelee nyt sitä, että viime aikoina Mercedes-Benzin W126:t näyttävät vallanneen Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjan. Vain viikkoa aiemmin juttusarjamme esitteli muuan Kaarle XVI Kustaan omistaman Mercedes-Benz 500 SEL:n.

Juttusarja ei voinut kuitenkaan ohittaa erästä hiljattain myyntiin putkahtanutta yksilöä, joka on harvinainen jopa maailmanlaajuisessa mittakaavassakin mitattuna – puhumattakaan sitten Suomesta. Tästä syystä tarjoilemmekin teille nyt kasarimersuherkkua vatsan täydeltä ja kertaa kiellon päälle.

Joskus automaailmassa vähemmän on sittenkin enemmän. Voisi esimerkiksi helposti olettaa, että istumapaikat viidelle olisi autossa aina parempi ja arvokkaampi juttu, sillä onhan se huomattavasti käytännöllisempää verrattuna siihen, että jakkaroita olisikin ruuvattu autoon tehtaalla vain neljä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz V126 4 seater

Mercedes-Benz on tullut tunnetuksi siitä, että sen autojen varusteita pystyy räätälöimään oikeastaan niin pitkälle, kun ostajan taskuissa riittää syvyyttä. Etenkin valikoiman kalleimpiin malleihin on ollut saatavilla varsin eksoottisiakin yksityiskohtia, joihin vain harva ostaja on lopulta kyennyt tarttumaan.

Yksi esimerkki astetta harvinaisemmasta yhdistelmästä on V126-kori varustettuna Coupe-Sitzanlagella, eli sähkösäätöisillä erillisistuimilla. Tavallisestihan W126- ja pidemmän akselivälin V126-mallit on varustettu yksiosaisella takapenkillä. Vielä suht yleistä on nähdä tämäntapaisissa istuimissa sähkösäädöt, mutta erilliset istuimet takapenkillä ovat jääneet erittäin harvinaiseksi herkuksi.

Vaikka ensisilmäyksellä istuimet saattavat näyttää jonkinlaiselta jälkiasennusviritykseltä, niin sitä nämä eivät ole. Auto on tosiaan rullannut tehtaalta ulos tässä muodossa.

Coupe-Sitzanlage tekee autosta siinäkin mielessä erikoisen, että takapenkkien ohella myös etuistuinten ulkoasu muuttuu hieman. Normaalisti sedanmallisissa S-sarjalaisissa penkkien kuviointi menee auton menosuunnan mukaan, mutta erillisistuimissa ommelkuviointi menee poikittain. Tämä yksityiskohta ei välttämättä pistä niin pahasti silmään, sillä kyseinen kuviointi oli käytössä C126-mallissa, eli S-sarjalaisen coupé-versiossa.

Käytetty erikoisuus: Mercedes-Benz 560 SEL

Tämän viikon käytetty erikoisuus tulee Helsingistä, jossa kaupan olisi vuosimallin 1987 Mercedes-Benz 560 SEL. Kuten arvata saattaa, tämä yksilön takapenkiltä löytyy paikat vain kahdelle arvovaltaiselle matkustajalle. Myynti-ilmoitus tietäänkin kertoa, että tällä hetkellä tämä yksilö on koko maailman ainoa julkisessa myynnissä oleva 4 seater -malli.

Neljän istuimen yksityiskohta ei ole ainoa erikoisuus, joka tähän autoon liittyy. Kyseessä on uutena Sveitsiin myyty yksilö, joka on siitä huolimatta ollut kuitenkin alusta alkaen suomalaisomistuksessa. Auton uutena ostanut teollisuusneuvos toi ajoneuvon Suomeen vuonna 2005.

Auton historia vaikuttaisi olevan poikkeuksellisen hyvin tiedossa, ja kilometrejäkin on ehtinyt kertyä mittariin vain 95 000. Myynti-ilmoituksen mukaan autoon on tehty juuri Classic Data -kuntotarkistus, josta auto sai erinomaisen arvosanan 1-, mikä tarkoittaa siis erinomaista alkuperäiskuntoa. Poikkeuksellisen hyvin säilynyt auto on lisäksi myös museorekisteröity.

Istuimiin liittyvien valintojen lisäksi autoon on tilattu toinenkin arvokas varuste, nimittäin hydropneumaattinen alusta. Muita hieman eksoottisempia yksityiskohtia autossa ovat jalkatuet takaistuimilla, seisontalämmitys sekä tietenkin sveitsiläiseen alkuperään liittyvät varusteet, kuten sumuvalot ja varashälytin. Kuvien perusteella kauppaan vaikuttaisi kuuluvan myös Suomen kesässä erityisen tarpeellinen esine, eli autoaiheinen sontikka.

Tekniikan osalta auto ei tarjoile suuria yllätyksiä. Pellin alla murisee aikansa suurin 5,6-litrainen V8-bensiinimoottori, joka siivittää autolle 7,5 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan ja 250 km/h huippunopeuden. Vaihteistona toimii tuttuun tapaan automaattivaihteisto ja vetotapana on takaveto.

Tällä harvinaisuudella on hintapyyntiä 49 000 euron edestä, mutta kuten myyjäkin ilmoituksessa muistuttaa, kyseessä on koko maailman mittakaavassakin harvinainen collector car.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat