22.5.2023

Käytetyt erikoisuudet: Kaarle XVI Kustaan käytössä ollut Mercedes-Benz 500 SEL

Uskokaa tai älkää, mutta Torista löytyy myös kuninkaallisten entisiä ajoneuvoja – ainakin mikäli myyjän myyntipuheita on uskominen. Tämän viikon käytetty erikoisuus on Kaarle XVI Kustaan vanha Mercedes-Benz 500 SEL.

Monarkia on ollut toukokuussa koko maailman huulilla, kun kuningas Charles III kruunattiin näyttävästi Britannian uudeksi hallitsijaksi. Monet kruunajaisia kotisohviltaan katsoneet miettivät varmasti seremonian aikana sitä, miltä tuntuisi viettää kuninkaallisen elämää.

Kuninkaalliseksi pääseminen on tehty harmillisen vaikeaksi, mutta hieman rimaa pudottamalla ja pientä mielikuvitusta käyttämällä on kuitenkin mahdollista päästä fiilistelemään kuninkaallista elämää. Ja mistäpä muualta tätä kuninkaallista elämäntyyliä löytyisi, kuin Torin valikoimasta.

Uskokaa tai älkää, mutta Torista löytyy myös kuninkaallisten entisiä ajoneuvoja – ainakin mikäli myyjän myyntipuheita on uskominen. Sivuston syövereissä nimittäin kaupataan länsinaapurimme hallitsijan, Kaarle XVI Kustaan vanhaa edustusautoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: Mercedes-Benz 500 SEL W126

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Kauhavalta, jossa kaupan olisi Mercedes-Benz 500 SEL. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun juttusarjamme käsittelee W126-Mersuja. Noin vuosi sitten juttusarjaan päätyi vuotta nuorempi Mercedes-Benz 500 SE.

Yhden kirjaimen heitto W126:ssa liittyy auton pituuteen, jota SEL-malli tarjoaa 14 senttimetriä SE-mallia enemmän. Tämä lisäpituus on sijoitettu auton takapenkille, jotta arvovaltaisen kyytiläisen ei tarvitsisi vahingossakaan taittaa matkaa polvet suussa. Kattavamman jutun W126-mallista voitte lukea taannoisesta klassikko-jutustamme, jossa esittelimme vuorineuvos Armas Puolimatkan hankkiman Mercedes-Benz 500 SEL:n.

Harmillisesti Torissa myytävän Mercedeksen historian vaiheet myynti-ilmoituksessa vähän pimentoon, eli siitä ei ilmene millä tavoin auto on taannoin päätynyt loikkaamaan Ruotsista itänaapurin puolelle. Kaarle Kustaa on toiminut Ruotsin hallitsijana vuodesta 1973 asti, joten vuosimallin 1983 auto on luultavasti ollut hänen käytössään.

Kuninkaallisen historian todistamiseksi myynti-ilmoitukseen on liitetty dokumentti, jossa omistajana näkyy H.M. Konungens hovstall, eli Ruotsin kuninkaallisen hovin talli. H.M. Konungens hovstall sijaitsee Tukholmassa ja sen tehtävänä on huolehtia kuninkaallisen perheen hevosista ja ajoneuvoista, sekä niiden käytöstä erilaisissa juhlallisuuksissa. Paikka on avoin myös turisteille ja siellä järjestetäänkin säännöllisesti erilaisia opastettuja kierroksia, joissa pääsee tutustumaan mm. tallin noin parinkymmeneen autoon.

Mercedes-Benz on myynti-ilmoituksen mukaan varustettu isolla kasalla lisävarusteita muutenkin jo hyvien varusteiden lisäksi. Alustanumeron pohjalta haettu varustelistaus kertoo ylellisyyksien keskittyvän vähemmän yllättävästi takapenkille, josta löytyy mm. ylimääräiset takakaiuttimet, jalkatuet, sähkösäätöiset takaistuimet ja tupakansytyttimet molemmista ovista.

Myös ulkoiselta olemukselta auton alkuperäinen kotimaa paistaa yhä pahasti läpi. Katsojan huomio kiinnittyy väkisinkin auton etuosassa oleviin lipputelineisiin, joissa hulmuavat keltasiniset liput. Autossa on myös kiinni ruotsalaiset rekisterikilvet. Myynti-ilmoituksesta ei tule ilmi se, onko auto ylipäätään rekisteröity Suomeen.

Niin ikään myynti-ilmoitus ei kerro aivan kaikkea auton nykykunnossa. Ilmoitukseen on liitetty pari kuvaa autosta ennen sen jonkinasteista entisöimistä. Tämän lisäksi on muutama kuva projektivaiheesta, jossa autoa on purettu ja korjattu ruostepeikon jättämiä jälkiä. Auto myydään kuitenkin jonkinlaisena projektina, joka tarkoittaa myyjän mukaan ainakin kokoamista ja maalausta.

Hintapyynti tällä ajoneuvolla on 14 900 euroa. Myynti-ilmoituksessa kuitenkin korostetaan sitä, että ihan joka auton takapenkillä ei ole istunut Kallea vaimoineen. Myyjän muistuttaa myös, että tätä autoa ei pääse inflaatio nakertamaan.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat