11.4.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz 500 SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä W126-sukupolven Mercedes-Benz on yksityiskohtia myöten 1980-luvun aikakapseli. Mitä tulee mieleen 1980-luvusta? Jotkut meistä saattavat muistaa vuosikymmenen loppupuolen, josta puhuttiin niin sanottuna kasinotalouden aikakautena. Markkinoiden vapautuessa lainaa sai helposti ja sitä rahaa pantiin haisemaan kalliisiin hyödykkeisiin, kuten muskeliveneisiin, luksuskesämökkeihin ja näyttäviin autoihin. Aikakauden näyttävimpien autojen joukkoon kuuluu ehdottomasti Mercedes-Benzin S-sarja, joka kantoi mallimerkintää W126. Auto oli tuotannossa läpi 1980-luvun ja se on ollut Mersulle pisin ja menestynein S-sarjan sukupolvi. Sedanit ja coupét yhteenlaskettuna vuosien 1979–1991 välillä valmistui lähes 900 000 kappaletta W126- ja C126-malleja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkäikäisin S-sarjalainen W126 oli kaikin puolin onnistunut tuote Daimler-Benziltä. Edellinen S-sarjalainen, eli W116-malli oli jäänyt pahasti myyntitavoitteistaan 1970-luvun alun öljykriisin vuoksi. Vahinko jäi onneksi yhden sukupolven mittaiseksi, sillä W126 suunnittelussa otettiinkin jo huomioon monet polttoainetaloudelliset seikat. Auton ilmanvastuskerroin oli huomattavasti edeltäjäänsä pienempi, samalla kun koko auto oli laitettu laihdutuskuurille. Vaikka autoa jouduttiin keventämään merkittävästi, sitä ei tehty kuitenkaan turvallisuuden kustannuksella. W126-mallissa oli vahvasti läsnä sellaiset tuoreet innovaatiot kuin turvatyynyt, lukkiutumattomat jarrut ja luistonestojärjestelmä. W126 koki elinkaarensa aikana yhden merkittävän faceliftin, kun autoa uudistettiin voimakkaasti vuonna 1985. Muutokset olivat sen verran merkittäviä, että tästä kasvojenkohotuksesta puhutaan joissakin yhteyksissä jopa täysin omana sukupolvenaan. Käytetty erikoisuus – Mercedes-Benz 500 SE Vaikka S-sarjan Mercedes-Benz on ollut aina arvokas auto, on näitä autoja päätynyt Suomeenkin asti melko mukavasti. Suomalaisesta verotuskäytännöstä johtuen valtaosa Suomeen ensirekisteröidyistä malleista edustaa S-sarjan halvempaa päätyä, eli konepellin alla murisee 6-sylinterinen moottori ja varustelistaa rustaillessa on päädytty säästämään kynän mustetta. Tämänkertainen käytetty erikoisuutemme löytyy Kuusamosta, jossa myyntirivistöstä löytyy vuoden 1984 Mercedes-Benz 500 SE. Koska auto on niin sanottua W126:n ensimmäistä sukupolvea, se edustaa moottorivalinnaltaan malliston suurinta valintaa, eli 5,0-litraista V8-moottoria. Pari vuotta myöhemmin tullut facelift toi mukanaan mallistoon vieläkin isomman 560-mallin, mutta vuonna 1984 mallimerkintä 500 edusti vielä parasta mitä rahalla sai. Mallimerkinnän kirjainyhdistelmä SE tarkoittaa niin sanottua ”perusmallia”, sillä vaihtoehtona olisi ollut valita vielä SEL-malli, jossa viimeinen L-kirjain viittaa lisäpituuteen. SEL-malli on 14 senttimetriä SE-mallia pidempi, ja tämä lisäpituus on sijoitettu takapenkin jalkatiloihin. Yleensä näitä autoja ostivat sellaiset henkilöt, joilla oli tapana matkustaa takapenkillä ja autonkuljettaja sai hoitaa ajamisen. Varusteet aikakautensa kuumimpia Moottorivalinnan huomioon ottaen ei olekaan suuri yllätys, että alustanumeron perusteella tämä 500 SE on myyty uutena Saksaan, josta se on aikojen myötä päätynyt Suomeen asti. Mercedes-Benzin ohjehinnaston mukaan tämä auto on maksanut syksyllä 1984 vakiovarusteisena 431 000 markkaa, joka vastaa nykyrahassa 158 000 euroa. Varusteiden suhteen tämä Kuusamon 500 SE on S-sarjalaisen mittapuulla hyvä, joskaan kaikkia mausteita ei olla kuitenkaan autoon tilattu. Autosta löytyy kuitenkin ilmastointilaite, vakionopeudensäädin ja ABS-jarrut, jotka ovat kaikki olleet lisävarusteita. Lisäksi 1980-luvun tunnelman nostattaa auton kojelaudasta löytyvä suomalainen Mobiran valmistama NMT-puhelin, joka on myös ollut nykyrahassa mitattuna useiden tuhansien eurojen investointi. Kuusamossa sijaitsevan Mercedes-Benzin mittaristossa koreilee 237 000 kilometriä ja auto on museorekisteröity, mikä antaa osaltaan osviittaa siitä, että auto on ikäisekseen hyvin säilynyt. Hintalapussa koreilee lukema 15 900 euroa, mikä on siis aika tarkalleen 10 prosenttia tämän hinnasta uutena. Teksti Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku