16.11.2020

Käytetyt erikoisuudet – Mitsubishi Celeste

Mitsubishi Celeste Coupe 1600 ST / 2.0 - Tori.fi

Makea 70-luvun porrasperä-coupé Mitsubishi Celeste on käynyt jo harvinaiseksi. Tämä yksilö on alun perin 1600 ST, mutta varustettu nyt kaksilitraisella moottorilla.

Monelle autoharrastajallekin varmasti vieras nimi Mitsubishi Celeste omaa juurensa tutumman Lancerin luona. Ensimmäisen sukupolven takavetoinen Mitsubishi Lancer esiteltiin vuonna 1973 ja tunsi tunnuksen A70. Se tuli täyttämään pienen Minican ja suuren Galantin väliin jäänyttä ammottavaa aukkoa, ikään kuin seuraajana Colt 1200 -mallille.

Mitsubishi Celeste Coupe 1600 ST / 2.0 - Tori.fi

Juuri tuolle pohjalle rakennettiin takavetoinen Lancer Celeste viistoperä-coupé vuonna 1975. Lancerin tavoin myös Celesteä myytiin monella eri nimellä muun muassa markkinasta riippuen. Meillä päin sama auto tunnettiin nimellä Mitsubishi Celeste ja esimerkiksi Yhdysvalloissa vastaavaa autoa myytiin nimellä Plymouth Arrow.

Se jakoi paljon Lancerin kanssa aina akseliväliä myöden. Alkuun tarjolla oli vain kaksi moottorivaihtoehtoa: 1,4- ja 1,6-litraiset vapaasti hengittävät bensiinimoottorit. Myöhemmin valikoimaan lisättiin myös 2,0-litrainen malli. Yhdysvalloissa Plymouth Fire Arrow -mallin keulalle tarjottiin jopa 2,55-litraista nelisylinteristä moottoria.

Mitsubishi Celeste Coupe 1600 ST / 2.0 - Tori.fi

Matkan varrella nähtiin useampia päivityksiä, kuten vuonna 1977 tulleet uudet takavalot sekä vähempipäästöiset ja -tehoiset moottorit. Noin vuotta myöhemmin päiviteltiin ajovaloja neliskulmaisimmiksi ja kasvatettiin puskureita muodin mukaisesti. Mallin tuotanto päättyi heinäkuussa 1981 ja sen korvasi hieman myöhässä etuvetoinen Mitsubishi Cordia, jonka sukulainen Mitsubishi Tredia vierailikin hiljattain Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa.

Yhdysvalloissa Plymouth Arrow nousi suosioon kilpakäytössä niin radalla, rallissa kuin kiihdytysajoissakin. Syinä olivat muun muassa aerodynaaminen, kapea, pitkä ja kevyt kori sekä varsin tukevaksi osoittautunut jousituksen rakenne. Arrow tuli tunnetuksi kilpapuolella erityisesti pro stock -luokan autojen kuorista.

Mitsubishi Celeste Coupe 1600 ST / 2.0 - Tori.fi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Mitsubishi Celeste

Erikoisella nimellä myytävä Mitsubushi Celeste Coupe 1600 ST / 2.0 ansaitsee tällä viikolla paikan juttusarjassamme ja nimen loppuosalle löytyy perusteitakin. Kyseessä on nimittäin alun perin Mitsubishi Celeste Coupe 1600 ST, johon on myöhemmin asennettu 2-litrainen moottori. Palaamme tähän kuitenkin vielä myöhemmin.

Myyntisivuston rajoitteista johtuen auton vuosimallina on hieman kömpelösti -70, vaikka 1975 tuotantoon päätynyt malli ei millään voi sellainen olla. Oikea vuosimalli uupuu kirjoitushetkellä myynti-ilmoituksesta, mutta saattaa toki päivittyä sinne hetkellä millä hyvänsä. Uskallamme etu- ja takavaloista päätellä sen edustavan ennen vuoden 1977 puolivälin päivitystä edeltäviä, eli alkupäässä valmistettuja, malleja.

Mitsubishi Celeste Coupe 1600 ST / 2.0 - Tori.fi

Mittarilukemaa ei ole mainittu ja se saattaa olla tekniikanvaihdoksen myötä muutenkin hieman monimutkainen aihe. Auto on katsastettu viimeksi 19.8.2020 ja tuo on kaksi vuotta voimassa, mutta jutun kirjoitushetkellä auto on poistettuna liikennekäytöstä.

Tehtaalta on siis valmistunut oikeastaan Mitsubishi Colt Celeste Coupe 1600 ST ja auto on tuotu Suomeen Ruotsista joskus 80-luvun loppupuolella. Tuo tekniikka on vaihdettu Galantin 2,0-litraiseen hieman yli 100-hevosvoimaiseen moottoriin ja 5-pykäläiseen käsivalintaiseen vaihteistoon. Auto on myös muutoskatsastettu myynti-ilmoituksen mukaan tälle tekniikalle.

Mitsubishi Celeste Coupe 1600 ST / 2.0 - Tori.fi

Kuparisessa metallivärissä aikanaan myyty auto kaipaisi jälleen uutta maalia ja tämä myönnetään myynti-ilmoituksessakin. Molemmat takakyljet ovat koruttomassa kunnossa,  mutta muuten korin lupaillaan olevan ehjähkö eikä hitsaamista pitäisi olla tiedossa. Alla pyörii tyyliin sopivat 13-tuumaiset vanteet.

Takaistuimet näyttävät kuvien perusteella oikeinkin siistiltä, mutta sisätilojen puolella korjauskohteeksi paljastetaankin etuistuimien verhoilu. Tätä varten löytyy kuitenkin kangasta joistakin toisista penkeistä ja sisustan osia saa auton mukaan muutenkin käytännössä lähes tuplana.

Eikä tarjonta suinkaan lopu tähän. Ostaja saa myös toisen korin, johon siihenkin löytyy myös paperit. Lisäksi osia löytyy enemmän kuin yhteen pitkään Mercedes-Benz Sprinteriin kerralla mahtuu. Tarjolla on siis projektia kerrassaan sellaista haluavalle, mutta Mitsubushi Celeste onkin jo harvinainen näky.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Luetuimmat