21.6.2021

Käytetyt erikoisuudet – Nissan Primera 2.0 GT

Nissan Primera 2.0 GT – Tori.fi

Eräs unohdettu sankari tuntee tehtaan tunnuksen P10. Nissan Primera 2.0 GT mahdollistaa BTCC-sarjan henkeä arkiliikkumiseen.

Kotipihojen lisäksi saarivaltion BTCC-ratasarjasta tuttu ensimmäisen sukupolven, eli P10-korin, Nissan Primera oli aikanaan myös toimittajien mieleen. Se keräsi kehuja laajalla skaalalla ja on siihen nähden varsin unohdettu auto. Malliston mehukkain tuote oli Nissan Primera 2.0 GT.

Syksyllä 1990 esitelty P10 Primera suunniteltiin nimenomaisesti Euroopan markkinoille ja sitä valmistettiin Isossa-Britanniassa Nissan Motor Manufacturing UK:n tehtaalla Sunderlandissa. Tuo merkintä viittasi viistoperäisiin ja porrasperäisiin korimalleihin, sillä Japanissa valmistettu farmari oli tehtaan koodiltaan W10. 

Nissan Primera 2.0 GT – Tori.fi

Tällä kertaa keskityimme porrasperäiseen sedaniin, josta farmari erosi muutenkin enemmän. Tasan 4,4 metriä pitkä Primera kuului ylempään keskiluokkaan haastaen esimerkiksi sellaisia autoja kuin Honda Accord, Opel Vectra ja Peugeot 405.

Osa Primeran viehätystä oli sen kehittynyt jousitus. Vielä 90-luvulle tultaessa etupään monivarsituennalla varustettu etuvetoinen perheauto oli hyvin harvinainen näky. Nissan halusi tavoitella arvokkaammalla toteutuksella parempia ajo-ominaisuuksia. 

Nissan Primera 2.0 GT – Tori.fi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Nissan Primera 2.0 GT

Nissan Primera 2.0 GT on erityisesti nykyisellään Suomessa melkoinen erikoisuus. Tämä kyseinen yksilö on otettu käyttöön 30.12.1991. Sen mittarilukemaksi on ilmoitettu 370 000 kilometriä. 

Lippulaivamalli Primera 2.0 GT saa konepellin alle nelisylinterisen vapaasti hengittävän 2,0-litraisen SR20DE-moottorin, josta irrotetaan 110 kilowattia (150 hevosvoimaa) tehoa. Voimanvälityksestä etupyörille vastaa 5-pykäläinen manuaalivaihteisto.

Nissan Primera 2.0 GT – Tori.fi

Tämän voimalinjan avulla ampaistaan paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 8,4 sekunnissa ja kiihdytys jatkuu aina huippunopeuteen 220 kilometriä tunnissa asti. Autolla on omamassaa 1240 kilogrammaa.

Ajettavuuden osalta etupään monivarsituenta tuli jo mainituksi. Takanakin on kuitenkin erillisjousitus ja molemmilta akseleilta löytyy myös kallistuksenvakaaja. 

Nissan Primera 2.0 GT – Tori.fi

Peruspunainen yksilö edustaa Primeran malliston räväkämpää päätä, vaikka olikin vielä tuohon aikaan yllättävän yleinen värivalinta tämän luokan autoon. Maalipinnasta on tosin muuten sanottavaa ja myyjä myöntää auton kaipaavan uutta maalia. Viisipuolaiset vanteet ovat tyylillisesti erinomainen valinta.

Tällä kertaa sisätiloista ei jää kommentoitavaa, sillä kirjoitushetkellä myynti-ilmoituksesta ei löydy ainuttakaan kuvaa. Varusteista mainitaan ilmastointi ja renkaitakin pitäisi löytyä kaksi kierrosta.

Ostajan on ymmärrettävä tarttuvansa projektiin, sillä maalailun lisäksi luvassa lienee loppuunajettu kytkin. Vuotuiseksi ajoneuvoveroksi on merkitty 270 euroa ja sitä on hieman rästissäkin. Myynti-ilmoituksen Traficomista kaivettujen tietojen mukaan edellinen katsastuskin on vuodelta 2013 – toisaalta hintapyyntikin on kirjoitushetkellä varsin maltillinen 750 euroa. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat