21.6.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Nissan Primera 2.0 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs unohdettu sankari tuntee tehtaan tunnuksen P10. Nissan Primera 2.0 GT mahdollistaa BTCC-sarjan henkeä arkiliikkumiseen. Kotipihojen lisäksi saarivaltion BTCC-ratasarjasta tuttu ensimmäisen sukupolven, eli P10-korin, Nissan Primera oli aikanaan myös toimittajien mieleen. Se keräsi kehuja laajalla skaalalla ja on siihen nähden varsin unohdettu auto. Malliston mehukkain tuote oli Nissan Primera 2.0 GT.Syksyllä 1990 esitelty P10 Primera suunniteltiin nimenomaisesti Euroopan markkinoille ja sitä valmistettiin Isossa-Britanniassa Nissan Motor Manufacturing UK:n tehtaalla Sunderlandissa. Tuo merkintä viittasi viistoperäisiin ja porrasperäisiin korimalleihin, sillä Japanissa valmistettu farmari oli tehtaan koodiltaan W10. Tällä kertaa keskityimme porrasperäiseen sedaniin, josta farmari erosi muutenkin enemmän. Tasan 4,4 metriä pitkä Primera kuului ylempään keskiluokkaan haastaen esimerkiksi sellaisia autoja kuin Honda Accord, Opel Vectra ja Peugeot 405.Osa Primeran viehätystä oli sen kehittynyt jousitus. Vielä 90-luvulle tultaessa etupään monivarsituennalla varustettu etuvetoinen perheauto oli hyvin harvinainen näky. Nissan halusi tavoitella arvokkaammalla toteutuksella parempia ajo-ominaisuuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Nissan Primera 2.0 GTNissan Primera 2.0 GT on erityisesti nykyisellään Suomessa melkoinen erikoisuus. Tämä kyseinen yksilö on otettu käyttöön 30.12.1991. Sen mittarilukemaksi on ilmoitettu 370 000 kilometriä. Lippulaivamalli Primera 2.0 GT saa konepellin alle nelisylinterisen vapaasti hengittävän 2,0-litraisen SR20DE-moottorin, josta irrotetaan 110 kilowattia (150 hevosvoimaa) tehoa. Voimanvälityksestä etupyörille vastaa 5-pykäläinen manuaalivaihteisto.Tämän voimalinjan avulla ampaistaan paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 8,4 sekunnissa ja kiihdytys jatkuu aina huippunopeuteen 220 kilometriä tunnissa asti. Autolla on omamassaa 1240 kilogrammaa.Ajettavuuden osalta etupään monivarsituenta tuli jo mainituksi. Takanakin on kuitenkin erillisjousitus ja molemmilta akseleilta löytyy myös kallistuksenvakaaja. Peruspunainen yksilö edustaa Primeran malliston räväkämpää päätä, vaikka olikin vielä tuohon aikaan yllättävän yleinen värivalinta tämän luokan autoon. Maalipinnasta on tosin muuten sanottavaa ja myyjä myöntää auton kaipaavan uutta maalia. Viisipuolaiset vanteet ovat tyylillisesti erinomainen valinta.Tällä kertaa sisätiloista ei jää kommentoitavaa, sillä kirjoitushetkellä myynti-ilmoituksesta ei löydy ainuttakaan kuvaa. Varusteista mainitaan ilmastointi ja renkaitakin pitäisi löytyä kaksi kierrosta.Ostajan on ymmärrettävä tarttuvansa projektiin, sillä maalailun lisäksi luvassa lienee loppuunajettu kytkin. Vuotuiseksi ajoneuvoveroksi on merkitty 270 euroa ja sitä on hieman rästissäkin. Myynti-ilmoituksen Traficomista kaivettujen tietojen mukaan edellinen katsastuskin on vuodelta 2013 – toisaalta hintapyyntikin on kirjoitushetkellä varsin maltillinen 750 euroa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen