31.5.2021

Käytetyt erikoisuudet – Peugeot 203

Peugeot 203 – Tori.fi

Peugeot 203 oli äärimmäisen tärkeä malli sodasta nousseelle leijonamerkille. Nyt se on jo käymässä todelliseksi erikoisuudeksi.

Pariisin autonäyttelyssä 1947 esiteltiin ranskalaisen jellonamerkin ensimmäinen uusi malli sitten toisen maailmansodan ja samalla myös merkin ensimmäinen itsekantavalla korilla varustettu sarjatuotantomalli. Tätä autoa oli varmasti valmisteltu jo vuosia, eli ehkäpä jossain määrin sodankin aikana. Kyseessä oli alemman keskiluokan Peugeot 203.

Peugeot 203 – Tori.fi
Yhdysvaltojen puolelta vaikutteita hakenut Peugeot 203 oli erityisen tärkeä malli raunioista kurottaneelle valmistajalleen.

Pösön 203 oli selvästi saanut vaikutteita Yhdysvaltojen dollarihymyjen puolelta, mutta se onnistui silti näyttämään myös mannermaiselta ehkäpä osin maltillisen mittansa johdosta. Autoa valmistettiin Ranskan Sochauxissa ja se oli tärkeä ase taistelussa kotimarkkinoiden herruudesta. Citroën ja Renault haastoivat leijonan tosissaan. 

Alkutaipaleella oli pieniä haasteita sodan runtelemassa maassa, mutta lopulta tuotanto aloitettiin 1948 ja ensimmäiset autot saatiin toimitettua asiakkaille vuoden 1949 puolella. 

Peugeot 203 – Tori.fi
Neliovinen Peugeot 203 muodostui hyvin suosituksi erityisesti kotimarkkinoillaan.

Neliovinen Peugeot 203 menestyi hyvin ja sekaan lisättiin myös useita erilaisia hyötykäyttöön tarkoitettuja versioita sekä 6-paikkainen farmarikori (Familiale). Jatketusta akselivälistä syntyikin jonkinlainen tavaramerkki Peugeotin farmarimalleille vuosiksi eteenpäin. Mallistoon liittyi myöhemmin myös avoauto ja coupé.

Tuotanto päättyi lopulta vuonna 1960. Tuon 12 vuoden ajanjakson aikana tehtaalta valmistui lähes 700 000 Peugeot 203 -mallia monessa eri muodossa – näistä selvästi suosituin oli kuitenkin perinteinen neliovinen vaihtoehto.

Peugeot 203 – Tori.fi
Myytävänä oleva Peugeot 203 omaa myynti-ilmoituksen mukaan katsastuksen pitkälle tulevaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Peugeot 203

Viikon Käytetty erikoisuus on hieman kulahtanut vuosimallin 1956 Peugeot 203 Hollolasta. Alkuperäishenkisen auton mittarilukemaa ei ole ilmoitettu, mutta katsastuksen luvataan olevan voimassa aina huhtikuuhun 2023 saakka. 

Peugeot 203 – Tori.fi
Nelisylinterinen 1,3-litrainen polttomoottori tuottaa noin 45 hevosvoimaa.

Moottorina on 1290-kuutiosenttimetrinen nelisylinterinen bensiinimoottori. Sen huipputeho on tiettävästi ollut tehtaalta lähtiessä noin 45 hevosvoimaa pyörintänopeudella 4500 kierrosta minuutissa. Tähän on paritettu nelivaihteinen käsivalintainen vaihteisto joka välittää voiman taka-akselille. 

Näin liikutetaan hieman yli 4,3 metriä pitkää ja 970 kilogrammaa painavaa ajoneuvoa. Auton olemuksesta kertoo paljon, että leveys ja korkeus ovat hyvin lähellä toisiaan. 

Peugeot 203 – Tori.fi
Sisätilojen ilme saattaisi kaivata kohennusta. Istuimet on peitetty viltillä.

Musta vanha 203 on kuin jenkkikeulalla varustettu etana. Väripigmentti on haalistunut ajan kanssa toden teolla ja jotakin paikkamaalaustakin näytettäisiin tehdyn. Pyörien puolella peli on edustuskelpoisempaa.

Sisätiltakin näyttäisivät kärsineen ajan hampaasta. Istuimet on peitetty viltillä ja muualla on nähty runsaasti elämää. Myynti-ilmoituksen kuvien perusteella auton verhoilusta on hankalaa kertoa kovin kattavasti eikä varusteitakaan ollut 50-luvun ranskalaisessa aivan listaksi asti.

Peugeot 203 – Tori.fi
Autoa kerrotaan huolletun, joten ehkä seuraava omistaja pääsisi kaunistelun pariin. Toisaalta tämä 203 kertoo nyt tarinan menneistä vuosista.

Myynti-ilmoituksen perusteella vaikuttaa ilmeiseltä, että auton mekaaninen toimivuus on ollut etusijalla. Muun muassa bensapumppu on uusittu ja kaasari huollettu. Ostaja tuleekin saamaan auton matkaan joitakin osia alkutaipaleelle, mutta tekemistä tullee riittämään näyttelykuntoon saattamiseksi. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat