5.10.2020

Käytetyt erikoisuudet – Scion tC

Scion Tc – Tori.fi

Yhdysvalloista maahantuotu Scion tC on täällä harvinainen coupé. Se tarjoaa mahdollisuuden erottua massasta, mutta nauttia tutun japanilaismerkin luotettavasta maineesta.

Scion tC on automalli, ja oikeastaan myös merkki, jota ei ole myyty uutena Suomessa. Siten kyseessä on aina tuontiauto, jos sellaisen sattuu näkemään liikenteessä. Kyseistä brändiä ei enää ole, joten siinäkin mielessä kyseessä on harvinaisuus.

Scion Tc vasen takaviisto – Tori.fi
Scion oli suunnattu yhdysvaltalaisnuorille, niin kauan kun merkin matka kantoi.

Scion oli meille tutun Toyotan yhdysvaltalaisnuorille suuntaama automerkki, joka tarjosi myös uudenlaisen konseptin autokauppaan. Scionin automallit oli niin sanotusti nettohinnoiteltu, eli alennuksia oli turha kysellä. Tästä syystä myös verkossa tehtävä kauppa onnistui paremmin, kun pyyntihinta piti.

Konseptista tuotantoon kulkenut Scion tC oli etuvetoinen coupé, joka pohjautui Toyota Avensiksen perusrakenteelle. Automerkin taustalla ollut Toyota näki tämän mallin Celican perinnön jatkajana. Tuo tC olikin merkin suosituimpia automalleja.

Scion Tc tavaratila – Tori.fi
Scion tC oli oikeastaan Scion xC, mutta Volvo olikin jo varannut nimen itselleen.

Auton nimen piti oikeastaan olla Scion xC muiden mallien muottia noudattaen, mutta tämä ei käynyt. Meille tutumpi automerkki Volvo kun oli jo ottanut tuon kirjainyhdistelmän käyttöönsä. Näin tC sai kelvata ja selityksenä tälle toimi touring coupé.

Scion Tc oikea sivu – Tori.fi
Yhdysvalloista tuotu vuosimallin 2008 Scion tC edustaa juttusarjaamme tällä viikolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Scion tC

Scion tC palauttaa Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan tälle vuosituhannelle. Yhdysvalloista tuotu vuosimallin 2008 auto edustaa ensimmäistä sukupolvea. Mittarilukema 101 500 on maileissa ja auto on katsastettu varsin hiljattain.

Scion Tc moottori – Tori.fi
Toyotan 2,4-litrainen nelisylinterinen moottori on tuttu muun muassa Camrysta.

Scion tC liikkuu 2,4-litraisen nelisylinterisen rivimoottorin noin 160 hevosvoiman avulla. Neliventtiilitekniikalla ja muuttuvalla venttiilinajoituksella varustettu moottori tuottaa huippuväännön 220 newtonmetriä. Tässä yksilössä on 4-pykäläinen automaatti, mutta myös 5-pykäläinen käsivalintainen vaihteisto olisi ollut tarjolla ensiostajalle.

Myynnistä löytynyt yksilö on päällystetty jääkaappipakastimen tavoin valkoisella. Takaikkunoissa on tummennusta, takaspoileri löytyy ja alla pyörivät 17-tuumaiset vanteet. Ulkokuoren ja sisätilan väliä valottaa lasikattoluukku.

Scion Tc ohjaamo – Tori.fi
Sisätilat ovat tummat, joten kontrasti ulkokuoreen on suuri.

Sen kautta sisätiloihin siirtyvä huomaa tummanpuhuvan tyylin. Jokin tuntuu Toyotalta, vaikka samaan aikaan se pystyy erottumaan. Auton musiikkisoitin on varustettu subwooferilla.

Scion tC yhdistää Toyotan tutun tekniikan kaksioviseen tavallista näyttävämpään kuoreen. Menneen automerkin malleista tullee vielä jonain päivänä harvinaisia – ainakin Euroopassa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Luetuimmat