9.1.2023

Käytetyt erikoisuudet: viimeiselle matkalle Volvo 740-ruumisautolla

Volvo 740 ruumisauto

Jokaisella meistä on väkisinkin vielä joskus edessä se viimeinen matka. Tämä Volvo 740 on saattanut monet viimeiselle matkalleen.

Vanhan vitsin mukaan tiettyjä sienilajeja voi maistaa vain yhden kerran. Hieman samaan tyyliin myös ruumisautoissa pääsee matkustamaan vain kerran sillä kaikista arvokkaimmalla paikalla. Niin tai näin, tämä matka on meillä kaikilla vielä joskus edessä.

Ruumisautoja on eksynyt Moottorin sivuille vain harvoin. Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjasta löytyy yksi ruumisautoaiheinen nosto parin kuukauden takaa, jolloin tässä juttusarjassa esiteltiin S-sarjan Mercedes-Benziin perustuva ruumisauto. Kyseinen ajoneuvo oli ehta erikoisuus, sillä Ässään perustuvat ruumisautot ovat olleet Suomessa äärimmäisen harvinaisia.

Sen sijaan pohjolan olosuhteisiin rakennettu nelikantti-Volvo oli taannoin huomattavasti yleisempi ajoneuvo tätä käyttöä ajatellen. Volvot olivat taannoin hyvinkin yleisiä ajoneuvoja hautausurakointikäytössä, joten ne pääsivät saattamaan monet suomalaiset viimeisille matkoilleen 1980-luvulta aina 2000-luvun alkupuolelle asti.

Yksi tunnetuimpia Volvon kyydissä lähteneitä suomalaisia oli vuonna 2004 kuollut jalkaväenkenraali Adolf Ehrnrooth. Valtiolliset hautajaiset sisälsivät erilaisia sotilaallisia kunnianosoituksia, joista monelle on jäänyt mieleen etenkin Ehrnroothia kuljettaneen 900-sarjaisen Volvon pysähtyminen hetkeksi Mannerheimin patsaan edustalle.

Volvo 740 ruumisauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetyt erikoisuudet: Volvo 740 2.3i GL ruumisautona

Tänään käytetyissä erikoisuuksissa katseemme kohdistuvat hieman pienempään Volvoon. Lopella myynnissä olisi vuosimallin 1989 Volvo 740 – milläpä muullakaan, kuin hautausurakoitsijan varusteilla varustettuna.

Juuri tämä Volvo on siinäkin mielessä erikoisuus, että kyseinen ajoneuvo on meinannut jo kertaalleen päästä Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan. Noin puoli vuotta sitten Volvon myynti-ilmoitus oli jo valikoitu tämän juttusarjan käyttöön ja siitä oli otettu joitakin tietoja ylös, mutta ajoneuvo katosi myynnistä juuri ennen varsinaisen kirjoitustyön aloittamista. Näin ollen Moottorilla sattui olemaan tätä julkaisua varten käytössä myös ajoneuvon aiempi myynti-ilmoitus edelliseltä omistajalta.

Volvo on alkuperäinen Suomi-auto ja palvellut vuosien 1989-2019 kaikkiaan 30 vuotta Puumalassa hautausurakoitsijan käytössä. Auto on rekisteröity heti vuonna 2020 kun siihen on tullut mahdollisuus, ja tästä museoajoneuvolle tyypilliseen tapaan autossa onkin leimaa peräti vuoteen 2024 asti.

Volvo 740 ruumisauto

Vaikka jo museoajoneuvon status on hyvä merkki ajoneuvon kunnosta, myös kuvat tukevat ajoneuvon poikkeuksellisen siistiä ja arvokkuutta puhkuvaa kuntoa. Kuvissa ajoneuvosta ei löydy kosmeettisia virheitä ja kaikki tarvittava on alkuperäisiä pölykapseleita myöten paikoillaan. Aitoon 1980-luvun tyyliin auton varustelista ei ole kovin pitkä, mutta sieltä voi nostaa esiin ainakin automaattivaihteiston sekä vanhan liiton autopuhelimen.

Näin asiasta sen enempää ymmärtämättömän silmin ajoneuvo näyttäisi myös varsin valmiilta paketilta jopa työelämään asti. Auton takaosan laveriosat ja ikkunaverhot ovat yhä paikoillaan. Kauppaan näyttäisi kuuluvan jopa monen ajossa olevan ruumisauton tunnusmerkki, eli lokasuojaan pystytettävä Suomen lippu.

Volvo 740 ruumisauto

Myynti-ilmoituksen mukaan huoltokirja on täydellinen ja siellä viimeisimmän merkinnän muste on hädin tuskin ehtinyt kuivua, sillä Volvoon on suoritettu juuri jakohihnan vaihto. Huoltokirjan lisäksi myös muut autoon liittyvät dokumentit vaikuttavat olevan kunnossa, sillä kuvissa vilahtaa alkuperäinen suomenkielinen käyttöohjekirja ja jopa NMT-puhelimen käyttöohjeet.

Mikäli joku haluaa suunnitella omat hautajaisensa ihan autovalintaa myöten, Volvon hintalappuun on raaputettu lukema 6900 euroa.

Volvo 740 ruumisauto

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat