6.12.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 Hybrid – sähköautoilijan paluu menneisyyteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä maistuu bensiinimoottorin ja sähkön yhdistelmä kuljettajalle, jolla on takana täyssähköistä autoilua jo neljä vuotta? Tätä päästiin kokeilemaan Peugeot 308 Hybridillä. Ensivaikutelma Peugeot 308 SW Hybrid 180 -käyttötestiautostamme on varsin miellyttävä ja myös tutunoloinen. Liikkeelle lähdetään täydellä akulla ja ensimmäiset kilometrit taitetaan sähkön voimin. Ei siis juurikaan eroa täyssähköisellä autolla ajamiseen. Todellisuus kuitenkin paljastuu hyvin arkisesti jo noin 40 kilometrin ajon jälkeen. Sähkö on käytetty ja nyt ajetaan bensiinillä.Automaattisesti silmät hakeutuvat jäljellä olevaa toimintamatkaa osoittavaan mittariin. Sen mukaan Peugeot 308 Hybrid jaksaa taivaltaa vielä runsaat 300 kilometriä ennen seuraavaa tankkausta. Tieto helpottaa – ja paljastaa samalla, että bensiinitankki oli jäänyt täyttämättä edelliseltä kuljettajalta. Se saattoi jopa olla tarkoituksellista, sillä vahva epäilykseni on, että sähköautoilija haluttiinkin pakottaa tankkaamaan autoon myös bensiiniä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieleen palautuu hajuPeugeot 308 Hybrid onnistuu siirtymään sähköstä bensiiniin huomaamatta. Vain mittaristo paljastaa totuuden, kun ajaminen samalla jatkuu ihan entisellään. Kuljettajan päässä alkaa kuitenkin heti pyöriä ajatus tankkaamisen väistämättömyydestä. Mieleen palautuu bensiinin haju ja mielikuva mustan töhnän kuorruttamasta tankkauspistoolista. Vai olikohan se sittenkin muistikuva dieselpumpulta?Vielä ei ole tarvetta tankkaukselle, joten on aika keskittyä itse autoon. Silti palaan ajatukseen akun lataamisesta. Pitäisikö pysähtyä seuraavalle latauspisteelle ja ladata akusto, jotta matka voi taas jatkua sähkön voimalla? Hylkään ajatuksen kuitenkin nopeasti. Vain noin 40 kilometrin ajomatkan saavuttaminen kuulostaa ylimääräiseen pysähdykseen nähden turhauttavalta. Samalla muistutan itseäni, että toimintamatka ei suinkaan ole lopussa vaan voin huoleti jatkaa matkaa ja ladata vasta kotona.Lataan siis kotona ja lataan työpaikalla. Ja ajan puuttuvat kilometrit bensiinillä. Vähitellen hyväksyn hybridiajattelun.Tankkaus mutkan kauttaKolmantena päivän Peugeot 308 Hybrid katsoo tarpeelliseksi muistuttaa, että polttoaine on loppumassa. Siis bensiini. Sähkökin on käytetty ja nyt on sitten mentävä tankkaamaan. Siinä samassa koen hämmästyttävän mustan hetken: missä ihmeessä tankkaan? Mieleen tulee toimintansa äskettäin lopettanut asema, joku toinen asema ihan väärällä suunnalla, mutta ei yhtäkään asemaa kotimatkan varrella. Päätän tehdä pienen mutkan reittiini, jotta saan poikettua tankkaamaan yhdelle mieleeni nousseelle asemalle.Luottokortti koneeseen, mittarin valinta ja tankkauspistooli käteen. Bensan haju on tosiaankin tuttu, mutta tällä kertaa kädet pysyvät puhtaina ja tankki saadaan täyteen ilman ylimääräisiä roiskeita. Mutta hui sitä laskua! Polttoaineiden hintojen nousu rävähtää tajuntaan oman tankkaustapahtuman ansiosta ihan uudella tavalla, vaikka litrahintojen noususta onkin aikaisemmin ollut tietoinen. Välittömästi alan laskeskella sähkön hintaa ja oman autoiluni kustannusta.Tankki täynnä ja kuitti visusti lompakkoon piilotettuna vilkaisu mittaristoon saa pienen hymyn huulille. Omaan sähköautooni nähden yli kaksinkertainen toimintamatka ennen seuraavaa tankkausta kuulostaa hyvältä. Olisiko tässä kuitenkin minulle vaihtoehto, kun kilometrejä kertyy vuodessa paljon?Peugeot 308 Hybrid madaltaa kynnystäPeugeot 308 Hybrid on mainio auto, mutta sitä pitää myös käyttää hybridinä. Eli ladata akkua aina, kun mahdollista. Vain sillä tavalla kulutus pysyy kohtuullisena. Edellisessä jutussamme kävi ilmi, että bensiinin kulutus nousi reilusti yli kuuteen litraan sadalla kilometrillä jo kesäkelissä ilman latauksia. Talvikelillä kulutus arvatenkin on vielä isompi, joten pelkällä bensiinillä ajelusta tulee hyvin kallista.Kaksi käyttövoimaa yksissä kuorissa vaatii kuljettajaltakin hybridiajattelua, jotta hyödyt saadaan käyttöön. Siinä missä hybridiratkaisu autossa voi kuulostaa kätevältä, on se paljon ajavalle kuljettajalle kuitenkin tuplavaiva. Pitää ladata jatkuvasti, jotta bensiinin kulutus pysyy hallinnassa, mutta toisaalta lataamisella saavutettava vain noin 40 kilometrin toimintamatka turhauttaa sekin, jos edessä on päivittäistä ajoa parisataa kilometriä.Paljon ajavan sähköautoilijan silmissä tuomio on siis selvä. Kun sähköauto latailee kotona ja töissä kaiken tarvitsemansa energian samalla kun kuljettaja tekee töitä tai nukkuu, on autoilu erittäin vaivatonta ja mukavaa. Peugeot 308 Hybrid ei kykene tätä tilannetta haastamaan edes selkeästi reilummalla kokonaistoimintamatkalla.Täyssähköautoilijalle siirtymä hybridiin merkitsisi taka-askelia, mutta useimmille autoilijoille Peugeot 308 Hybrid tarjoaa monta askelta eteenpäin. Farmarikorinen auto vastaa suomalaisten autoilijoiden mieltymyksiä korinsa puolesta, mutta tarjoaa samalla helpon tavan tutustua ja opetella sähköautoilua. Jos päivittäiset ajot pyörivät kodin lähipiirissä, Peugeot 308 Hybrid liikkuu käytännössä lähes sähköautona, kunhan kuljettaja muistaa vain laittaa auton aina kotona lataukseen. Helppoa ja huoletonta, koska turvana on aina myös se bensiini siellä tankissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaas hymyilyttääHymy palautuu huulilleni toisenkin kerran. Tällä kertaa aavistuksen ironisena. Juuri kun olen kääntymässä kotikadulleni, katseeni harhautuu vasemmalle. Siellähän se. Kylmäasema, jota käytin runsaat neljä vuotta sitten säännöllisesti. Nytkin tankkaus olisi sujunut siellä mallikkaasti, ilman mitään ylimääräisiä mutkia reittiin. Aika ja asennoituminen sähköautoiluun vain olivat pyyhkineet mielestäni tämän alle kilometrin päässä kotoa sijaitsevan tankkausaseman, kun ei sitä ole tarvinnut käyttää. No, tuskinpa bensiini- ja diselautoilijatkaan niitä kodin lähellä olevia latauspisteitä muistavat.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen