Ajoneuvot | Kesä kaasulla | 10.7.2019

Kesä kaasulla: Kaasuletku irtoaa viikoittain

Vedä renkaasta! Irrota letku autosta! Kaksi yksinkertaista ohjetta, mutta silti ne unohtuvat kaasuautoilijoilta päivittäin. Tuloksena on puhelu asiakaspalveluun ja pahimmillaan asema on irronneen letkun vuoksi pois käytöstä päiviä, ennen kuin mittari saadaan korjattua ja testattua.

Jaa artikkeli

Räiskyvä keltavilkku ilmoittaa, että nyt on tankkaus valmis, mutta letku vielä kiinni autossa. Kyseessä on kokeilu, mutta tulokset vilkkuvalosta ovat niin vakuuttavia, että keltavilkku on tulossa vakioksi kaikkiin uusiin kaasutankkausasemiin.

– Vantaan pilottiasema on ainoa kaasutankkausasemamme, mistä letku ei ole vielä lähtenyt tankkaajan matkaan kertaakaan. Kaikilta muilta asemiltamme on lähdetty ajamaan vähintään kerran letku perässä, kertoo tuotantopäällikkö Raul Kade Gasumilta.

Irronneita letkuja joudutaan korjaamaan eri puolilla Suomea viikoittain.

– Neljäkin kappaletta viikossa on ihan tavallista. Suurimmillaan riski on talvisaikaan, kun autoilijat menevät tankkauksen ajaksi autoon lämmittelemään.

Kesä kaasulla tankkaus

Mukavuus ja hajamielisyys

Suomessa autoilijat ovat tottuneet bensiinin ja dieselin tankkaukseen, missä polttoainepistoolista on pidettävä kiinni koko tankkauksen ajan. Letkun unohduksia ei pääse syntymään. Toisin on kaasuasemilla.

Kaasua tankatessa pistooli lukittuu tankkausaukkoon, eikä sitä tarvitse pidellä. Jouten ollessaan kuljettaja mielellään istahtaa autoon odottelemaan tankkauksen valmistumista. Hajamielinen kuljettaja tyytyykin vain vilkaisemaan mittaria ja kun valo on vihreänä tankkauksen valmistumisen merkiksi, lähdetään liikkeelle, vaikka letku on vielä kiinni autossa.

– Ison keltaisen vilkkuvalon on tarkoitus herättää kuljettajan huomio. Kun Ruotsissa otettiin vilkkuvalot käyttöön, vahingot vähenivät 90 prosentilla. Vantaan kokemukset osoittavat, että valo toimii Suomessakin, Kade toteaa.

Kesä kaasulla tankkausvalo

Vaaratilannetta ei synny

Letkun kanssa liikkeelle lähtijä aiheuttaa harmia itselleen ja muille kaasuautoilijoille, mutta vaaratilanteita ei pitäisi syntyä.

– Mittarit on rakennettu niin, että jos letkuun kohdistuu yli 80 kg vetovoima, letku lähtee irti mittarista, eikä kaasuvuotoa synny. Autoilija yleensä huomaa tilanteen heti liikkeelle lähdön jälkeen ja paikalle kutsutaan asentajat korjaamaan mittari.

Korjaukseksi ei riitä letkun paikoilleen laitto, vaan sen toimivuus on myös testattava ennen kuin se voidaan palauttaa asiakaskäyttöön. Koko tämän ajan tankkauspiste on pois käytöstä ja aiheuttaa tietenkin lisäharmia muutenkin vielä suhteellisen harvan kaasutankkausverkoston käyttäjille.

Kesä kaasulla tankkaus

Sormet renkaalle

Kaasutankkaajaa tervehtii mittarissa seikkaperäinen ohjeistus siitä, mitä vaiheita kaasun tankkaamisessa on. Niin kauan kuin kaasun tankkaaminen ei ole mukana omissa arkirutiineissa, ohjeet myös kannattaa lukea.

– Valitettavasti kaikki tankkaajat eivät ohjeita malta lukea, vaikka olisivatkin vielä kaasun tankkaajina aloittelijoita. Tuloksena on puheluita asiakaspalveluun, kun pistoolia ei saada irti mittarista tai autosta. Ohjeista lukemalla selviäisi, että pistooli irtoaa helposti, kun vetää siinä olevaa rengasta taaksepäin, Kade neuvoo.

Käyttäjän kannalta haastavaa on se, että kaikilla kaasuasemilla ohjeistus ei ole aivan täydellinen. Gasumilla on yhtenäiset ohjeet, jotka pitäisi olla käytössä kaikilla asemilla, mutta muidenkin verkostojen kaasuasemia on ja käytännöt vaihtelevat. Pistoolin osat voivat pyöriä helposti ja jos tankkaaja ei ole tarkkana, vivun kääntäminen puoli kierrosta juuri oikeaan asentoon ja renkaan taaksepäin vetäminen voivat aiheuttaa hämmennystä. Harjoittelemalla ja ohjeita seuraamalla siitä kuitenkin selviää.

Jaa artikkeli

Keskustelu