10.7.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Kaasuletku irtoaa viikoittain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vedä renkaasta! Irrota letku autosta! Kaksi yksinkertaista ohjetta, mutta silti ne unohtuvat kaasuautoilijoilta päivittäin. Tuloksena on puhelu asiakaspalveluun ja pahimmillaan asema on irronneen letkun vuoksi pois käytöstä päiviä, ennen kuin mittari saadaan korjattua ja testattua. Räiskyvä keltavilkku ilmoittaa, että nyt on tankkaus valmis, mutta letku vielä kiinni autossa. Kyseessä on kokeilu, mutta tulokset vilkkuvalosta ovat niin vakuuttavia, että keltavilkku on tulossa vakioksi kaikkiin uusiin kaasutankkausasemiin. – Vantaan pilottiasema on ainoa kaasutankkausasemamme, mistä letku ei ole vielä lähtenyt tankkaajan matkaan kertaakaan. Kaikilta muilta asemiltamme on lähdetty ajamaan vähintään kerran letku perässä, kertoo tuotantopäällikkö Raul Kade Gasumilta. Irronneita letkuja joudutaan korjaamaan eri puolilla Suomea viikoittain. – Neljäkin kappaletta viikossa on ihan tavallista. Suurimmillaan riski on talvisaikaan, kun autoilijat menevät tankkauksen ajaksi autoon lämmittelemään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuus ja hajamielisyys Suomessa autoilijat ovat tottuneet bensiinin ja dieselin tankkaukseen, missä polttoainepistoolista on pidettävä kiinni koko tankkauksen ajan. Letkun unohduksia ei pääse syntymään. Toisin on kaasuasemilla. Kaasua tankatessa pistooli lukittuu tankkausaukkoon, eikä sitä tarvitse pidellä. Jouten ollessaan kuljettaja mielellään istahtaa autoon odottelemaan tankkauksen valmistumista. Hajamielinen kuljettaja tyytyykin vain vilkaisemaan mittaria ja kun valo on vihreänä tankkauksen valmistumisen merkiksi, lähdetään liikkeelle, vaikka letku on vielä kiinni autossa. – Ison keltaisen vilkkuvalon on tarkoitus herättää kuljettajan huomio. Kun Ruotsissa otettiin vilkkuvalot käyttöön, vahingot vähenivät 90 prosentilla. Vantaan kokemukset osoittavat, että valo toimii Suomessakin, Kade toteaa. Vaaratilannetta ei synny Letkun kanssa liikkeelle lähtijä aiheuttaa harmia itselleen ja muille kaasuautoilijoille, mutta vaaratilanteita ei pitäisi syntyä. – Mittarit on rakennettu niin, että jos letkuun kohdistuu yli 80 kg vetovoima, letku lähtee irti mittarista, eikä kaasuvuotoa synny. Autoilija yleensä huomaa tilanteen heti liikkeelle lähdön jälkeen ja paikalle kutsutaan asentajat korjaamaan mittari. Korjaukseksi ei riitä letkun paikoilleen laitto, vaan sen toimivuus on myös testattava ennen kuin se voidaan palauttaa asiakaskäyttöön. Koko tämän ajan tankkauspiste on pois käytöstä ja aiheuttaa tietenkin lisäharmia muutenkin vielä suhteellisen harvan kaasutankkausverkoston käyttäjille. Sormet renkaalle Kaasutankkaajaa tervehtii mittarissa seikkaperäinen ohjeistus siitä, mitä vaiheita kaasun tankkaamisessa on. Niin kauan kuin kaasun tankkaaminen ei ole mukana omissa arkirutiineissa, ohjeet myös kannattaa lukea. – Valitettavasti kaikki tankkaajat eivät ohjeita malta lukea, vaikka olisivatkin vielä kaasun tankkaajina aloittelijoita. Tuloksena on puheluita asiakaspalveluun, kun pistoolia ei saada irti mittarista tai autosta. Ohjeista lukemalla selviäisi, että pistooli irtoaa helposti, kun vetää siinä olevaa rengasta taaksepäin, Kade neuvoo. Käyttäjän kannalta haastavaa on se, että kaikilla kaasuasemilla ohjeistus ei ole aivan täydellinen. Gasumilla on yhtenäiset ohjeet, jotka pitäisi olla käytössä kaikilla asemilla, mutta muidenkin verkostojen kaasuasemia on ja käytännöt vaihtelevat. Pistoolin osat voivat pyöriä helposti ja jos tankkaaja ei ole tarkkana, vivun kääntäminen puoli kierrosta juuri oikeaan asentoon ja renkaan taaksepäin vetäminen voivat aiheuttaa hämmennystä. Harjoittelemalla ja ohjeita seuraamalla siitä kuitenkin selviää. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?