17.7.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: paraneeko kiihtyvyys, kun kaasu loppuu? Moottorin käyttötestissä on ehtinyt olemaan muutaman vuoden sisällä jos jonkinlaista menopeliä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi kiinnostavista kysymyksistä Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Aronassa on se, miten suorituskyky vaihtelee käytettävän polttoaineen mukaan. Nyt tuokin on mitattu. Tämä juttu lähti liikkeelle siitä, kun havaitsimme Seat Arona 1.0 TGI:n kulkupuolen vaihtelevan sen mukaan, ajettiinko kaasulla vai bensiinillä. Joissakin maantien ylämäissä huomasimme pientä vedon puutetta kaasulla ajettaessa kuutosvaihteella. Kun samat kohdat ajettiin pelkällä bensiinillä, auto eteni samoissa nousuissa jonkin verran pirteämmin.Yllä kerrottu suorituskyky on Aronassa sikäli kiinteää mallia, että kuljettaja ei pysty valitsemaan ajon aikana käytettävää polttoainetta. Arona käyttää aina oletusarvoisesti kaasua, jos sitä on säiliössä, ja kun kaasu loppuu, siirrytään automaattisesti bensiinin käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyvyys käytännössä sama…Niinpä teimme Aronalle täydelliset suorituskykymittaukset sekä kaasulla että bensiinillä. Kiihtyvyys mitattiin paitsi paikaltaan lähtien, myös ohituskiihtyvyyden osalta. Näiden lisäksi mittasimme sitkeyden eli sen, miten moottori vetää alakierroksilla suuria vaihteita käyttäen.Tuttuun tapaan kaikki mittaukset tehtiin useaan kertaan ja kahteen suuntaan niin, että hajonta saatiin pieneksi ja tuulen vaikutus minimoitua – lopulliset tulokset ovat näiden kaikkien ”vetojen” keskiarvoja.Alkuun vaikutti siltä, että kulkupuolessa ei olisi juuri mitään eroa polttoaineiden kesken. Kiihtyvyysajaksi nopeusvälillä 0–120 km/h muodostui kaasulla 18,1 sekuntia, kun bensiinillä vastaava arvo oli 18,0 sekuntia.Ohituskiihtyvyydessä 80–120 km/h vaihtelevuus oli niin ikään pientä. Rahtusen paremmat ajat tuotti edelleen bensiinikäyttö – nelosvaihteella 10,1 s ja viitosvaihteella 13,4 s. Kaasua käyttäen Arona kiihtyi samassa järjestyksessä aikoihin 10,2 ja 13,5 s.Tällaiset sekunnin kymmenyksen erot ovat kaikkiaan niin pienet, että niillä ei ole mitään käytännön merkitystä, ja ne menevät jo mittausolosuhteiden vaihtelevuudenkin piikkiin – olkoonkin, että kaikki mittaukset tehtiin ajallisesti hyvin lähellä toisiaan.Kerrottakoon sekin, että maaginen 0–100 km/h -aika alitti selvästi valmistajan arvon: kun tehdas lupaa Arona 1.0 TGI:n kiihtyvän sataseen 13,2 sekunnissa, meidän saavuttamamme paras arvo oli niinkin hyvä kuin 12,1 sekuntia. Tässäkin eroa polttoaineiden välillä oli sama sekunnin kymmenys.…mutta sitkeys bensiinillä parempiSitkeysarvot olivat kuitenkin ne, jotka eniten kiinnostivat – alussa mainittujen havaintojen johdosta. Ja tässä suhteessa erot olivatkin tuntuvasti selvemmät. Mittaukset suoritettiin nelosvaihteella nopeusalueella 40–100 km/h ja viitosvaihteella 60–120 km/h, ja kaasulla Arona otti noissa aikaa 14,1 sekä 19,5 sekuntia.Varsinainen tulos saatiin kaivettua mittauksissa bensiinillä. Nyt 40–100 km/h taittui ajassa 12,8 sekuntia, siis 1,3 sekuntia kaasukäyttöä nopeammin, ja 60–120 km/h -väli vastaavasti ajassa 18,8 sekuntia, eli eroksi muodostui tässäkin 0,7 sekuntia.Totta se siis on – kaasulla ajaminen merkitsee hieman nuhaisempaa käytännön kulkua ja tätä kautta tiuhempaa vaihtamistarvetta. Näin ainakin mittaustemme ja tähänastisten havaintojemme pohjalta.Se, mistä suorituskyvyn erot varsinaisesti teknisessä mielessä johtuvat, on jo oma jutun aiheensa. Palaammekin tähän mielenkiintoiseen asiaan myöhemmissä Kesä kaasulla -raporteissamme.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen