Ajoneuvot | Kesä kaasulla | 17.7.2019

Kesä kaasulla: paraneeko kiihtyvyys, kun kaasu loppuu?

Yksi kiinnostavista kysymyksistä Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Aronassa on se, miten suorituskyky vaihtelee käytettävän polttoaineen mukaan. Nyt tuokin on mitattu.

Jaa artikkeli

Tämä juttu lähti liikkeelle siitä, kun havaitsimme Seat Arona 1.0 TGI:n kulkupuolen vaihtelevan sen mukaan, ajettiinko kaasulla vai bensiinillä. Joissakin maantien ylämäissä huomasimme pientä vedon puutetta kaasulla ajettaessa kuutosvaihteella. Kun samat kohdat ajettiin pelkällä bensiinillä, auto eteni samoissa nousuissa jonkin verran pirteämmin.

Yllä kerrottu suorituskyky on Aronassa sikäli kiinteää mallia, että kuljettaja ei pysty valitsemaan ajon aikana käytettävää polttoainetta. Arona käyttää aina oletusarvoisesti kaasua, jos sitä on säiliössä, ja kun kaasu loppuu, siirrytään automaattisesti bensiinin käyttöön.

Kiihtyvyys käytännössä sama…

Niinpä teimme Aronalle täydelliset suorituskykymittaukset sekä kaasulla että bensiinillä. Kiihtyvyys mitattiin paitsi paikaltaan lähtien, myös ohituskiihtyvyyden osalta. Näiden lisäksi mittasimme sitkeyden eli sen, miten moottori vetää alakierroksilla suuria vaihteita käyttäen.

Tuttuun tapaan kaikki mittaukset tehtiin useaan kertaan ja kahteen suuntaan niin, että hajonta saatiin pieneksi ja tuulen vaikutus minimoitua – lopulliset tulokset ovat näiden kaikkien ”vetojen” keskiarvoja.

Alkuun vaikutti siltä, että kulkupuolessa ei olisi juuri mitään eroa polttoaineiden kesken. Kiihtyvyysajaksi nopeusvälillä 0–120 km/h muodostui kaasulla 18,1 sekuntia, kun bensiinillä vastaava arvo oli 18,0 sekuntia.

Ohituskiihtyvyydessä 80–120 km/h vaihtelevuus oli niin ikään pientä. Rahtusen paremmat ajat tuotti edelleen bensiinikäyttö – nelosvaihteella 10,1 s ja viitosvaihteella 13,4 s. Kaasua käyttäen Arona kiihtyi samassa järjestyksessä aikoihin 10,2 ja 13,5 s.

Kesä kaasulla kiihtyvyys

Tällaiset sekunnin kymmenyksen erot ovat kaikkiaan niin pienet, että niillä ei ole mitään käytännön merkitystä, ja ne menevät jo mittausolosuhteiden vaihtelevuudenkin piikkiin – olkoonkin, että kaikki mittaukset tehtiin ajallisesti hyvin lähellä toisiaan.

Kerrottakoon sekin, että maaginen 0–100 km/h -aika alitti selvästi valmistajan arvon: kun tehdas lupaa Arona 1.0 TGI:n kiihtyvän sataseen 13,2 sekunnissa, meidän saavuttamamme paras arvo oli niinkin hyvä kuin 12,1 sekuntia. Tässäkin eroa polttoaineiden välillä oli sama sekunnin kymmenys.

…mutta sitkeys bensiinillä parempi

Sitkeysarvot olivat kuitenkin ne, jotka eniten kiinnostivat – alussa mainittujen havaintojen johdosta. Ja tässä suhteessa erot olivatkin tuntuvasti selvemmät. Mittaukset suoritettiin nelosvaihteella nopeusalueella 40–100 km/h ja viitosvaihteella 60–120 km/h, ja kaasulla Arona otti noissa aikaa 14,1 sekä 19,5 sekuntia.

Varsinainen tulos saatiin kaivettua mittauksissa bensiinillä. Nyt 40–100 km/h taittui ajassa 12,8 sekuntia, siis 1,3 sekuntia kaasukäyttöä nopeammin, ja 60–120 km/h -väli vastaavasti ajassa 18,8 sekuntia, eli eroksi muodostui tässäkin 0,7 sekuntia.

Totta se siis on – kaasulla ajaminen merkitsee hieman nuhaisempaa käytännön kulkua ja tätä kautta tiuhempaa vaihtamistarvetta. Näin ainakin mittaustemme ja tähänastisten havaintojemme pohjalta.

Se, mistä suorituskyvyn erot varsinaisesti teknisessä mielessä johtuvat, on jo oma jutun aiheensa. Palaammekin tähän mielenkiintoiseen asiaan myöhemmissä Kesä kaasulla -raporteissamme.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu