17.7.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: paraneeko kiihtyvyys, kun kaasu loppuu? Moottorin käyttötestissä on ehtinyt olemaan muutaman vuoden sisällä jos jonkinlaista menopeliä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi kiinnostavista kysymyksistä Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Aronassa on se, miten suorituskyky vaihtelee käytettävän polttoaineen mukaan. Nyt tuokin on mitattu. Tämä juttu lähti liikkeelle siitä, kun havaitsimme Seat Arona 1.0 TGI:n kulkupuolen vaihtelevan sen mukaan, ajettiinko kaasulla vai bensiinillä. Joissakin maantien ylämäissä huomasimme pientä vedon puutetta kaasulla ajettaessa kuutosvaihteella. Kun samat kohdat ajettiin pelkällä bensiinillä, auto eteni samoissa nousuissa jonkin verran pirteämmin.Yllä kerrottu suorituskyky on Aronassa sikäli kiinteää mallia, että kuljettaja ei pysty valitsemaan ajon aikana käytettävää polttoainetta. Arona käyttää aina oletusarvoisesti kaasua, jos sitä on säiliössä, ja kun kaasu loppuu, siirrytään automaattisesti bensiinin käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyvyys käytännössä sama…Niinpä teimme Aronalle täydelliset suorituskykymittaukset sekä kaasulla että bensiinillä. Kiihtyvyys mitattiin paitsi paikaltaan lähtien, myös ohituskiihtyvyyden osalta. Näiden lisäksi mittasimme sitkeyden eli sen, miten moottori vetää alakierroksilla suuria vaihteita käyttäen.Tuttuun tapaan kaikki mittaukset tehtiin useaan kertaan ja kahteen suuntaan niin, että hajonta saatiin pieneksi ja tuulen vaikutus minimoitua – lopulliset tulokset ovat näiden kaikkien ”vetojen” keskiarvoja.Alkuun vaikutti siltä, että kulkupuolessa ei olisi juuri mitään eroa polttoaineiden kesken. Kiihtyvyysajaksi nopeusvälillä 0–120 km/h muodostui kaasulla 18,1 sekuntia, kun bensiinillä vastaava arvo oli 18,0 sekuntia.Ohituskiihtyvyydessä 80–120 km/h vaihtelevuus oli niin ikään pientä. Rahtusen paremmat ajat tuotti edelleen bensiinikäyttö – nelosvaihteella 10,1 s ja viitosvaihteella 13,4 s. Kaasua käyttäen Arona kiihtyi samassa järjestyksessä aikoihin 10,2 ja 13,5 s.Tällaiset sekunnin kymmenyksen erot ovat kaikkiaan niin pienet, että niillä ei ole mitään käytännön merkitystä, ja ne menevät jo mittausolosuhteiden vaihtelevuudenkin piikkiin – olkoonkin, että kaikki mittaukset tehtiin ajallisesti hyvin lähellä toisiaan.Kerrottakoon sekin, että maaginen 0–100 km/h -aika alitti selvästi valmistajan arvon: kun tehdas lupaa Arona 1.0 TGI:n kiihtyvän sataseen 13,2 sekunnissa, meidän saavuttamamme paras arvo oli niinkin hyvä kuin 12,1 sekuntia. Tässäkin eroa polttoaineiden välillä oli sama sekunnin kymmenys.…mutta sitkeys bensiinillä parempiSitkeysarvot olivat kuitenkin ne, jotka eniten kiinnostivat – alussa mainittujen havaintojen johdosta. Ja tässä suhteessa erot olivatkin tuntuvasti selvemmät. Mittaukset suoritettiin nelosvaihteella nopeusalueella 40–100 km/h ja viitosvaihteella 60–120 km/h, ja kaasulla Arona otti noissa aikaa 14,1 sekä 19,5 sekuntia.Varsinainen tulos saatiin kaivettua mittauksissa bensiinillä. Nyt 40–100 km/h taittui ajassa 12,8 sekuntia, siis 1,3 sekuntia kaasukäyttöä nopeammin, ja 60–120 km/h -väli vastaavasti ajassa 18,8 sekuntia, eli eroksi muodostui tässäkin 0,7 sekuntia.Totta se siis on – kaasulla ajaminen merkitsee hieman nuhaisempaa käytännön kulkua ja tätä kautta tiuhempaa vaihtamistarvetta. Näin ainakin mittaustemme ja tähänastisten havaintojemme pohjalta.Se, mistä suorituskyvyn erot varsinaisesti teknisessä mielessä johtuvat, on jo oma jutun aiheensa. Palaammekin tähän mielenkiintoiseen asiaan myöhemmissä Kesä kaasulla -raporteissamme.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle