3.7.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI – millainen se on ajaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesä kaasulla -teipit kylkeensä saanut Seat Aronamme käväisi maakuntamatkalla Keski-Suomessa. Samalla saimme kokemuksia ajettavuudesta valtateillä. Paitsi taloudellinen kaasuajoneuvo, Seat Arona 1.0 TGI on tietysti auto siinä missä toisetkin. Siksi muillakin ominaisuuksilla kuin pelkästään polttoainepihiydellä on merkitystä, ja näihin olemme päässeet vähitellen tutustumaan, kun käyttötestiauton matkamittarissa lepää jo reilusti yli viidentuhannen kilometrin kokonaislukema. Aronan ominaisuudet ovat osittain täyttäneet odotukset, osittain taas yllättäneet positiivisesti. Taajamassa auto on 4,1-metrisenä tietysti näppärä, mutta myös se, minkälaisen kohtuullisen mukavuuden FR-varusteltu automme mukulakiveyksellä antaa, ja miten ystävällisesti liikkeellelähdöt 90-heppaisella moottorilla sujuvat, on ilahduttanut testiryhmää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erityisesti ohjaus hyvä Mutta sujuu se kovavauhtisempikin ajo. Kesäisissä moottoritienopeuksissa Aronaa tosin vaivaa sama lievä epäkohta kuin monia muita pieniä katumaasturintapaisia, eli parhaisiin henkilöautomalleihin nähden meno on hieman keikkuvaa. Onneksi ohjaus keskittää kiitettävästi, eli ratti pysyy säntillisesti suorassa, ja tarkkuutta löytyy silti heti kun ohjauspyörää vähänkin käännetään. Ja maantien sadan sekä kahdeksankympin rajoitusalueilla Arona tuntuu taas astetta tukevammalta – vain navakka sivutuuli saa auton ajoittain huojahtamaan. Niinpä matka-ajon ominaisuudet ovat kunnossa. Ajoasento kattaa pitkänkin kuskin tarpeet, ja peruspenkkiä sporttisempi istuin tukee kivasti. Jousituskaan ei ole epämukava, lähinnä napakka. Jäljelle jää auton pienen koon selkeimmin paljastava rengasmelu, johon korva tuntuu tosin kilometrien myötä tottuvan. Kerkiää kohtuullisesti Mitä tulee käytännön suorituskykyyn, se on tyypillistä pikkuautotasoa. Pintakaasulla veto tuntuu täyteläiseltä, mutta jos tarvitaan rivakampaa kulkua, sitä ei synny suhteessa yhtä tuntuvasti, vaikka kaasupolkimen painaa pohjaan ja kierrokset venyttää aivan punarajalle saakka. 80 km/h rajoitusalueella matkanopeus pysyy jyrkissä mäissä kuutosvaihteella juuri ja juuri yllä, ainakin kun kyydissä istuu kaksi testaajaa ja takakontissa pari putkikassia. Silti tämäkin kulkupuoli riittänee aivan varmasti useimmille, ja kuten sanottua, erityisesti taajama-ajossa, mistä valtaosa Aronan tapaisen auton kilometrisuoritteesta yleensä kertyykin. Ja varsinaiset täyden kuorman kokeet, niin suorituskyvyn, tilojen kuin ääritilannekäytöksenkin osalta, ovat juttusarjassa tuloillaan hieman myöhemmin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Ajoneuvot Se oli sitten siinä – tämä XC90 on kaikkien aikojen viimeinen diesel-Volvo 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta