3.7.2019

Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI – millainen se on ajaa?

Seat Arona kesä kaasulla ajokuva

Kesä kaasulla -teipit kylkeensä saanut Seat Aronamme käväisi maakuntamatkalla Keski-Suomessa. Samalla saimme kokemuksia ajettavuudesta valtateillä.

Paitsi taloudellinen kaasuajoneuvo, Seat Arona 1.0 TGI on tietysti auto siinä missä toisetkin. Siksi muillakin ominaisuuksilla kuin pelkästään polttoainepihiydellä on merkitystä, ja näihin olemme päässeet vähitellen tutustumaan, kun käyttötestiauton matkamittarissa lepää jo reilusti yli viidentuhannen kilometrin kokonaislukema.

Aronan ominaisuudet ovat osittain täyttäneet odotukset, osittain taas yllättäneet positiivisesti. Taajamassa auto on 4,1-metrisenä tietysti näppärä, mutta myös se, minkälaisen kohtuullisen mukavuuden FR-varusteltu automme mukulakiveyksellä antaa, ja miten ystävällisesti liikkeellelähdöt 90-heppaisella moottorilla sujuvat, on ilahduttanut testiryhmää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erityisesti ohjaus hyvä

Mutta sujuu se kovavauhtisempikin ajo. Kesäisissä moottoritienopeuksissa Aronaa tosin vaivaa sama lievä epäkohta kuin monia muita pieniä katumaasturintapaisia, eli parhaisiin henkilöautomalleihin nähden meno on hieman keikkuvaa.

Onneksi ohjaus keskittää kiitettävästi, eli ratti pysyy säntillisesti suorassa, ja tarkkuutta löytyy silti heti kun ohjauspyörää vähänkin käännetään. Ja maantien sadan sekä kahdeksankympin rajoitusalueilla Arona tuntuu taas astetta tukevammalta – vain navakka sivutuuli saa auton ajoittain huojahtamaan.

Niinpä matka-ajon ominaisuudet ovat kunnossa. Ajoasento kattaa pitkänkin kuskin tarpeet, ja peruspenkkiä sporttisempi istuin tukee kivasti. Jousituskaan ei ole epämukava, lähinnä napakka. Jäljelle jää auton pienen koon selkeimmin paljastava rengasmelu, johon korva tuntuu tosin kilometrien myötä tottuvan.

Kerkiää kohtuullisesti

Mitä tulee käytännön suorituskykyyn, se on tyypillistä pikkuautotasoa. Pintakaasulla veto tuntuu täyteläiseltä, mutta jos tarvitaan rivakampaa kulkua, sitä ei synny suhteessa yhtä tuntuvasti, vaikka kaasupolkimen painaa pohjaan ja kierrokset venyttää aivan punarajalle saakka. 80 km/h rajoitusalueella matkanopeus pysyy jyrkissä mäissä kuutosvaihteella juuri ja juuri yllä, ainakin kun kyydissä istuu kaksi testaajaa ja takakontissa pari putkikassia.

Silti tämäkin kulkupuoli riittänee aivan varmasti useimmille, ja kuten sanottua, erityisesti taajama-ajossa, mistä valtaosa Aronan tapaisen auton kilometrisuoritteesta yleensä kertyykin. Ja varsinaiset täyden kuorman kokeet, niin suorituskyvyn, tilojen kuin ääritilannekäytöksenkin osalta, ovat juttusarjassa tuloillaan hieman myöhemmin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat