3.7.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI – millainen se on ajaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesä kaasulla -teipit kylkeensä saanut Seat Aronamme käväisi maakuntamatkalla Keski-Suomessa. Samalla saimme kokemuksia ajettavuudesta valtateillä. Paitsi taloudellinen kaasuajoneuvo, Seat Arona 1.0 TGI on tietysti auto siinä missä toisetkin. Siksi muillakin ominaisuuksilla kuin pelkästään polttoainepihiydellä on merkitystä, ja näihin olemme päässeet vähitellen tutustumaan, kun käyttötestiauton matkamittarissa lepää jo reilusti yli viidentuhannen kilometrin kokonaislukema.Aronan ominaisuudet ovat osittain täyttäneet odotukset, osittain taas yllättäneet positiivisesti. Taajamassa auto on 4,1-metrisenä tietysti näppärä, mutta myös se, minkälaisen kohtuullisen mukavuuden FR-varusteltu automme mukulakiveyksellä antaa, ja miten ystävällisesti liikkeellelähdöt 90-heppaisella moottorilla sujuvat, on ilahduttanut testiryhmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErityisesti ohjaus hyväMutta sujuu se kovavauhtisempikin ajo. Kesäisissä moottoritienopeuksissa Aronaa tosin vaivaa sama lievä epäkohta kuin monia muita pieniä katumaasturintapaisia, eli parhaisiin henkilöautomalleihin nähden meno on hieman keikkuvaa.Onneksi ohjaus keskittää kiitettävästi, eli ratti pysyy säntillisesti suorassa, ja tarkkuutta löytyy silti heti kun ohjauspyörää vähänkin käännetään. Ja maantien sadan sekä kahdeksankympin rajoitusalueilla Arona tuntuu taas astetta tukevammalta – vain navakka sivutuuli saa auton ajoittain huojahtamaan.Niinpä matka-ajon ominaisuudet ovat kunnossa. Ajoasento kattaa pitkänkin kuskin tarpeet, ja peruspenkkiä sporttisempi istuin tukee kivasti. Jousituskaan ei ole epämukava, lähinnä napakka. Jäljelle jää auton pienen koon selkeimmin paljastava rengasmelu, johon korva tuntuu tosin kilometrien myötä tottuvan.Kerkiää kohtuullisestiMitä tulee käytännön suorituskykyyn, se on tyypillistä pikkuautotasoa. Pintakaasulla veto tuntuu täyteläiseltä, mutta jos tarvitaan rivakampaa kulkua, sitä ei synny suhteessa yhtä tuntuvasti, vaikka kaasupolkimen painaa pohjaan ja kierrokset venyttää aivan punarajalle saakka. 80 km/h rajoitusalueella matkanopeus pysyy jyrkissä mäissä kuutosvaihteella juuri ja juuri yllä, ainakin kun kyydissä istuu kaksi testaajaa ja takakontissa pari putkikassia.Silti tämäkin kulkupuoli riittänee aivan varmasti useimmille, ja kuten sanottua, erityisesti taajama-ajossa, mistä valtaosa Aronan tapaisen auton kilometrisuoritteesta yleensä kertyykin. Ja varsinaiset täyden kuorman kokeet, niin suorituskyvyn, tilojen kuin ääritilannekäytöksenkin osalta, ovat juttusarjassa tuloillaan hieman myöhemmin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”