24.12.2021 Ajoneuvot Klassikko: Range Rover Vogue EFi on yhä päätä ylempänä muita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puoli vuosisataa sitten syntyi nykyisten luksus-SUVien esiäidiksikin kutsuttu Range Rover. Koeajoimme 1980-luvun nousukautta edustavan yksilön, jossa alkuperäistä hienostuneempi asu peittää alleen entistäkin sulavamman tekniikan. Autoihin jälkikäteen lisätyt detaljit eivät monestikaan istu alkuperäiseen designiin, mutta vuonna 1970 lanseeratulle Range Roverille kävi 1980-luvun kuluessa juuri päinvastoin. Vielä vuosikymmenen alussa kulmikas maasturi luotti pelkästään ensiesittelyn aikaiseen asuunsa, mutta vuoteen 1988 mennessä etenkin paremmat mallit olivat saaneet sopivan annoksen modernia luksusta jo valmiiksi yläluokkaiseen statukseensa. Keinoina, joita tuotiin tuotantoon muutaman edellisen vuoden aikana, olivat neliovisuus, kromin ja vaaleanharmauden korvanneet mustat puskurit sekä pisteosat, vaakasuuntaisilla rimoilla toteutettu jäähdyttimen säleikkö, lisävaloilla varustettu etuspoileri, hillitymmät kevytmetallivanteet sekä ylellisempi sisustus päivitettyine kojelautoineen ja ohjauspyörineen. Lisäksi valikoimaan oli tullut automaattivaihteisto, ja äänieristyskin oli vuosikymmenen lopulla jo huomattavasti kehittynyt aiempaan verrattuna. Huippumallille oli kynäilty arvolleen sopiva nimikin: Range Rover Vogue EFi. Kyseessä oli edelleen yksi ainoista todella hienostuneista maastoautoista; katumaasturikäsitettä ei vielä tunnettu, joten vaihtoehtoja oli tarjolla lähinnä Mercedes-Benzin G-sarjan tai amerikkalaisten mallien joukosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain 129 000 km ajettu Saimme klassikkokoeajoon juuri oikeanlaisen yksilön, erittäin alkuperäisen ja ryvettymättömänä säilyneen 1988-mallisen Vogue EFi:n – luonnollisesti 3,5-litraisella veekasilla. Koeajomme tekoaikaan, viime syksynä, Rangella oli ajettu vain 129 000 kilometriä. Auto on koriltaan poikkeuksellisen hyvä, mistä on kiittäminen huolellista huolenpitoa. Juuri tällaisia Range Rovereita liikkui 1980-luvun nousukaudella suhteellisen runsaasti suomalaisessa liikenteessä, mutta nykyään ne ovat jo tuntuvasti harvinaisempia, ja hinnatkin ovat pikku hiljaa hilautuneet ylöspäin. Tällaisen 1980-luvun vähän ajetun ja hyvän historian omaavan neliovisen mallin keskihintahaitari liikkuu 20 000–30 000 euron tasolla. Koko artikkeli on julkaistu Moottorissa 5/2021, joka paljastaa yllättävien ajotuntumien lisäksi mielenkiintoisia yksityiskohtia muun muassa Range Roverien tyyppivioista – niitä kun asiantuntijoiden mukaan riittää… Lehden saat myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Range Rover Vogue EFi Hinta alkaen 233 000 mk (vuonna 1988) Bensiinimoottori 3 528 cm3, 8 sylinteriä, 4-v. automaattivaihteisto, neliveto 123 kW (165 hv) / 4 750 r/min 280 Nm / 3 200 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,7 s Huippunopeus 168 km/h Polttonesteen kulutus 90 / 120 km/h / kaupunkiajo 10,8 / 14,0 / 19,4 l/100 km Mitat (p/l/k) 4 449 / 1 818 / 1 792 mm, akseliväli 2 540 mm Omamassa 1 836 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku