24.12.2021

Klassikko: Range Rover Vogue EFi on yhä päätä ylempänä muita

Range Rover

Puoli vuosisataa sitten syntyi nykyisten luksus-SUVien esiäidiksikin kutsuttu Range Rover. Koeajoimme 1980-luvun nousukautta edustavan yksilön, jossa alkuperäistä hienostuneempi asu peittää alleen entistäkin sulavamman tekniikan.

Autoihin jälkikäteen lisätyt detaljit eivät monestikaan istu alkuperäiseen designiin, mutta vuonna 1970 lanseeratulle Range Roverille kävi 1980-luvun kuluessa juuri päinvastoin.

Vielä vuosikymmenen alussa kulmikas maasturi luotti pelkästään ensiesittelyn aikaiseen asuunsa, mutta vuoteen 1988 mennessä etenkin paremmat mallit olivat saaneet sopivan annoksen modernia luksusta jo valmiiksi yläluokkaiseen statukseensa.

Range Rover

Keinoina, joita tuotiin tuotantoon muutaman edellisen vuoden aikana, olivat neliovisuus, kromin ja vaaleanharmauden korvanneet mustat puskurit sekä pisteosat, vaakasuuntaisilla rimoilla toteutettu jäähdyttimen säleikkö, lisävaloilla varustettu etuspoileri, hillitymmät kevytmetallivanteet sekä ylellisempi sisustus päivitettyine kojelautoineen ja ohjauspyörineen. Lisäksi valikoimaan oli tullut automaattivaihteisto, ja äänieristyskin oli vuosikymmenen lopulla jo huomattavasti kehittynyt aiempaan verrattuna.

Huippumallille oli kynäilty arvolleen sopiva nimikin: Range Rover Vogue EFi.

Range Rover

Kyseessä oli edelleen yksi ainoista todella hienostuneista maastoautoista; katumaasturikäsitettä ei vielä tunnettu, joten vaihtoehtoja oli tarjolla lähinnä Mercedes-Benzin G-sarjan tai amerikkalaisten mallien joukosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain 129 000 km ajettu

Saimme klassikkokoeajoon juuri oikeanlaisen yksilön, erittäin alkuperäisen ja ryvettymättömänä säilyneen 1988-mallisen Vogue EFi:n – luonnollisesti 3,5-litraisella veekasilla. Koeajomme tekoaikaan, viime syksynä, Rangella oli ajettu vain 129 000 kilometriä. Auto on koriltaan poikkeuksellisen hyvä, mistä on kiittäminen huolellista huolenpitoa.

Juuri tällaisia Range Rovereita liikkui 1980-luvun nousukaudella suhteellisen runsaasti suomalaisessa liikenteessä, mutta nykyään ne ovat jo tuntuvasti harvinaisempia, ja hinnatkin ovat pikku hiljaa hilautuneet ylöspäin. Tällaisen 1980-luvun vähän ajetun ja hyvän historian omaavan neliovisen mallin keskihintahaitari liikkuu 20 000–30 000 euron tasolla.

Koko artikkeli on julkaistu Moottorissa 5/2021, joka paljastaa yllättävien ajotuntumien lisäksi mielenkiintoisia yksityiskohtia muun muassa Range Roverien tyyppivioista – niitä kun asiantuntijoiden mukaan riittää… Lehden saat myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Range Rover Vogue EFi

Range Rover

Hinta alkaen 233 000 mk (vuonna 1988)
Bensiinimoottori 3 528 cm3, 8 sylinteriä,
4-v. automaattivaihteisto, neliveto
123 kW (165 hv) / 4 750 r/min
280 Nm / 3 200 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 12,7 s
Huippunopeus 168 km/h
Polttonesteen kulutus 90 / 120 km/h / kaupunkiajo 10,8 / 14,0 / 19,4 l/100 km
Mitat (p/l/k) 4 449 / 1 818 / 1 792 mm, akseliväli 2 540 mm
Omamassa 1 836 kg

Luetuimmat