6.4.2020 Ajoneuvot KLM luopui Jumbojeteistä matkustajakäytössä – 747 on jo todellinen harvinaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kenties maailman tunnetuin yksittäinen liikenneväline, Boeing 747 eli Jumbojet, on menettämässä yhä enemmän asemiaan kaksimoottorisille haastajilleen. Viimeisimpänä KLM joutui koronakriisin vuoksi aikaistamaan konetyypistä luopumistaan vuodella. 1960-luvun lopussa esitelty Boeing 747, Jumbojetti, hallitsi paitsi maailman suurimman matkustajakoneen, myös suurimman lentokoneen titteliä vuosikausien ajan. Se on kuulunut niin ikään maailman yleisimpiin konetyyppeihin. Nelimoottorisen koneen puolitoistakerroksinen muoto on erittäin tunnistettava ja se on inspiroinut muun muassa leluteollisuutta laajasti. 747 on esiintynyt lukemattomissa TV-sarjoissa ja elokuvissa. Se on osoittautunut vuosikymmenten aikana varsin luotettavaksi työjuhdaksi.Kaikki loppuu kuitenkin aikanaan, ja niin myös tämän koneen ansiokas taival matkustajakäytössä on loppusuoralla. Uusi moottoritekniikka on tehnyt kaksimoottorisista laajarungoista ylivertaisia vanhoihin nelimoottorisiin nähden, ainakin mitä tulee käyttökustannuksiin ja energiatehokkuuteen. Tämä seikka on ajanut lentoyhtiöt luopumaan nelimoottorikalustostaan. Tulilinjalla ovat siis olleet 747:n ohella niin yksikerroksinen Airbus A340 kuin ”superjumbona” tunnettu A380.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen yritysBoeingin viimeinen yritys pelastaa 747 koettiin 2010-luvun alussa, kun yhtiö lanseerasi 747-8 Intercontinentalin, joka on mitoiltaan ja massoiltaan suurin sekä tietysti myös kehittynein Jumbojet. Se on seuraaja tyypin menestyksekkäimmälle, 1980-luvun lopussa esitellylle 747-400-sukupolvelle. Valmistajalla oli suuria odotuksia Intercontinentalia kohtaan. Ottaahan se reilusti kaksimoottorisia enemmän matkustajia ja on ”arkkivihollistaan” A380:tä edullisempi.Myyntitilastot osoittautuivat kuitenkin karvaaksi kalkiksi: Lopulta vain kolme lentoyhtiötä hankki 747:n uusinta painosta matkustajaliikenteeseensä. Ne ovat Air China, Korean Air ja Lufthansa. Yhteensä niillä on 747-8-tyyppiä käytössä vaivaiset 36 kappaletta. Lisäksi muutamat valtiot ovat hankkineet sitä VIP-käyttöön ja onpa jokunen astetta parempiosainen valinnut sellaisen yksityiskoneekseenkin.Kiinan presidentin 747.Varmasti tunnetuin yksittäinen ostaja on Yhdysvaltain Ilmavoimat. Se on korvaamassa kaksi 30 vuotta vanhaa presidentin virkakonetta -8-versiolla. Nykyinen taloustietoinen presidentti Donald Trump tosin piti sovittua neljän miljardin dollarin hintaa aivan liian suolaisena valtiontaloudelle ja hän purkikin kaupan jo ennen virkaanastujaisiaan. Ratkaisu löytyi, kun konkurssin tehneelle Transaerolle alkujaan tilatut kaksi 747-8:aa saatiin ostettua reilusti halvemmalla uutta tarkoitustaan varten muutettaviksi. Uusia ”Air Force Oneja” odotetaan käyttöön neljän vuoden kuluessa.Jumbojet soveltuu erinomaisesti myös monenlaisiin rahdinkuljetuksen tarpeisiin. 747-400 on maailmalla varsin yleinen rahtikone ja tähän tehtävään myös -8-versio on laajemmin löytänyt tiensä.Rahtijuhtana 747 jatkanee vielä matkustajatehtäviä pidempään ominaisuuksiensa vuoksi.Enää muutama käyttäjäViimeisin 747:n matkustajakäytöstä poistanut yhtiö on hollantilainen, maailman vanhin lentoyhtiö, KLM. Se oli operoinut Jumbojetejä aina sen ensimmäisestä sukupolvesta lähtien, vuodesta 1971. Yhtiön mukaan sillä oli alkujaan tarkoitus luopua viimeisistä 747-400:ista vasta ensi vuonna, tasan 50 vuoden käytön jälkeen. Nykytilanne on, että kaupallinen lentoliikenne on kohdannut koronan myötä järkyttävän syvän kriisin, mikä pakotti KLM:n luopumaan janoisista jumboista vuotta etuajassa. Viimeinen matkustajalento yhtiön 747:llä lennettiin Mexico Citystä Amsterdamiin sunnuntaina 29.3.747 erottuu jopa KLM:n koronaparkissa Schipholin kentällä.KLM:n ohella lukuisat muutkin lentoyhtiöt ovat viimeaikoina luopuneet matkustaja-jumboistaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa – tyypin alkuperämaassa – kaikki yhtiöt ovat sen tehneet, viimeisimpänä Delta Airlines joulukuussa 2017. Viime vuoden puolella 747:n käytöstään poistivat lopullisesti Air France ja EL AL Israel Airlines, joista molemmat olivat olleet tyypin käyttäjiä 1970-luvun alusta lähtien. Vastaava trendi on toki jatkunut jo ainakin kaksikymmentä vuotta, eli 747 todella kuului aikanaan maailman suosituimpiin matkustajakonetyyppeihin.British Airways on tällä hetkellä suurin 747:n äänenkannattaja.Tyypin matkustajakäyttöä jatkaa edelleen muutama yhtiö maailmassa. Maailman suurin 747-400-laivasto, 36 konetta, on jo pitkään ollut British Airwaysilla. Myös Lufthansa jatkaa -400:n käyttöä -8-sarjansa rinnalla vielä jonkin aikaa. Muutaman suuremman yhtiön lisäksi myös jotkin lomalentoyhtiöt operoivat 747-400:aa, mutta näyttää siltä, että ”kuningas korona” pienentää lukua entisestään – odotettuakin ripeämmällä aikataululla.Maailman vilkkaimpiin kuuluva Schipholin lentokenttä on nyt maailman vanhimman lentoyhtiön parkkialue.Kaksimoottorisilla jatketaanEtualalla Jumbon korvaajiin kuuluvan Dreamlinerin suurin versio 787-10 KLM:n 100-vuotisjuhlateippauksessa.Samanlainen asema, joka 747:llä aikoinaan oli, on nyt periaatteessa kahdella uuden sukupolven kaksimoottorisella, Finnairinkin käyttämän Airbus A350:n kahdella- ja Boeing 787 Dreamlinerin kolmella eri versiolla. Nämä ovat hiljalleen korvaamassa myös vanhemman sukupolven kaksimoottorisia, kuten Airbus A330- ja Boeing 777-sarjoja, joista kummastakin on nyt saatavissa reilulla kädellä uudistetut versiot. Nyt koelentovaiheessa oleva uusi kääntyväsiipinen 777X tulee aikanaan kuljettamaan lähes tarkalleen yhtä paljon matkustajia kuin ensimmäisen polven 747.Boeing 777XTeksti: Benjamin Helander Lähteet: Boeing, British Airways, Planespotters Kuvat: KLM, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen