15.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 3 Sportback – vielä kerran vitosella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi RS 3 Sportback saattaa jäädä merkkinsä viimeiseksi käyttökohteeksi viisisylinteriselle moottorille, mutta 400-hevosvoimainen pystyperä on myös mielenkiintoinen idea arkiautoksi. Hyvää: erottautuva moottori, suorituskyky. Huonoa: tuntuman puute arkinopeuksissa, hinta. Audi A3 on osoittautunut monipuoliseksi alustaksi aina hinnat alkaen -versioista pirteämpiin pystyperiin ja jopa pikkusedaneihin. Malliston huipulla on tuttuun tapaan Audi RS 3, joka vie malliston takavuosien superautojen suorituskykyluokkaan. Luonnollisia kilpakumppaneita löytyy muun muassa Mercedes-AMG:ltä, BMW:ltä ja osin myös talon sisältä VW:ltä ja Cupralta. Audi RS 3 Sportback on kuitenkin ainutlaatuisessa asemassa moottorinsa puolesta, sillä konetilassa ärisee edelleen viisisylinterinen rivimylly. Ei ole kuitenkaan vaikea veikata, että vitoskoneen päivät alkavat olla luetut sähköjen ja päästörajojen puristuksessa – ja myös käyttökohteiden hiipuessa. Mutta ennen kun kone ottaa vaarin Dave Brubeckin ikonisesta jazztempaisusta, sillä on vielä töitä tehtävänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1-2-4-5-3 2,5-litrainen vitoskone kuuluu ahdinten ja hiukkassuodatinten takaa vähemmän kuin muistoissa, mutta äänessä on edelleen levottomuutta aiheuttava sointi. Turboahdetun voimanlähteen suoritusarvot ovat 294 kW (400 hv) ja 500 Nm. Audin mukaan se on saanut kasvatettua moottorin vääntöä ja vääntöaluetta edelliseen painokseen verrattuna. Pientä kierroslaiskuutta korvataankin hyvällä väännöllä. On Audi RS 3 kuitenkin muutakin kuin vain pelkkä kone. Kaksoiskytkinvaihteisto ohjaa voiman kaikille neljälle pyörälle. Enintään 50% kokonaisväännöstä voidaan ohjata taka-akselille, jonka kesken voima voidaan jakaa portaattomasti takapyörien välillä uuden takatasauspyörästön ansiosta. Esimerkiksi Mercedes-AMG A45:n ja Volkswagen Golf R:n tapaan käytössä onkin driftaustila, jos ylimääräistä tilaa ja kumia löytyy avustettuun pyörittelyyn. Seitsemänpykäläinen vaihteisto on asenteeltaan urheilullinen, erityisesti matalissa kaupunkinopeuksissa, mutta Comfort-ajotilassa vaihtoihin löytyy arkielämän vaatimaa pehmeyttä. Tällaisen auton ideahan on elää kaksoiselämää. Arkipäivänäkin Arkielämä Audi RS 3:n kanssa sujuukin melko hyvin. Jämäkkä alusta ei ole kohtuuton kaupunkiliikenteessä ja maantiellä äänieristys on kelvollisella tasolla. RS 3 on 25 mm perus-A3:sta matalampi, joten kunnianhimoisimpiin hidastetöyssyihin kannattaa suhtautua oikein. Muotoillut etuistuimet ovat lopulta henkilökohtainen ergonomiakysymys, mutta pääpiirteittäin niissä on saavutettu hyvä tasapaino muodon ja helppouden välillä. RS 3 kerää kyytiinsä myös muutaman takamatkustajan ongelmitta ja tavaratilasta ei tarvitse tinkiä. Nopea ohjaus ja Alcantaralla verhoiltu ohjauspyörä muistuttavat auton olevan kotonaan ripeämmässä ajossa. Nopeutta Audi RS 3 kerääkin levottomalla tahdilla. Valitettavasti tuntuman kannalta nopeutta täytyisi olla paikallista lainsäädäntöä enemmän, joten autosta nautiskelu tapahtuu lähinnä kiihdytyskaistoilla tai hyvin pienissä annoksissa. Taajamissa RS 3 tuntuu lähinnä ärtyneeltä. Urheilulliseen olemukseen kuuluu myös ääni, jota on tarjolla yllättävän maltillisesti. Lintulautamaista takaspoileria ei onneksi ole, mutta teipit ja korostetut etu- ja takadiffuusorit kertovat, että kyse ei ole perusvarustellusta A3:sta. Hauskana yksityiskohtana etuvalojen “lappu” väläyttää ledeistä kirjaimet R-S-3 auton käynnistyksen yhteydessä. Vielä tämän kerran Muutaman vuoden sisään koko Audi RS 3:n edustamaa autosegmenttiä ei välttämättä ole, eikä toisaalta ole vaikea ymmärtää miksi. Kuudenteen numeroon varusteiden kanssa kohoava hinta on kova raha periaatteessa C-segmentin pystyperästä, vaikka pellin alta löytyisi miten villiä tekniikkaa. Vastauksena kilpailijoiden heittämään haasteeseen RS 3 on puolestaan odotettu, joskin Mercedes-AMG A45:n räiskyvämpi olemus saattaa vedota ekstrovertimpaa autoa kaipaavalle. Samaa moottoria kaipaavien kannattaa tutustua myös Cupra Formentorin VZ5:een. Sporttisten arkiautojen ystävän kannattaa muistaa myös konsernisisar Volkswagen Golf R, joka luopuu vähemmästä kuin paperilla vaikuttaisi. Lisäksi hinnastosta löytyy Audi RS 3 porrasperäisenä, hintaeron ollessa jännittävät kahdeksan euroa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi RS 3 Sportback 294 kW S-tronic Hinta alkaen 87 988 € Koeajetun auton hinta varusteineen 106 684 € Moottori Bensiinimoottori 2 480 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 5600–7000 r/min Vääntö 500 Nm (2250–5600 r/min) Vääntö 500 Nm (2250–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 280 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 206 g/km Mitat pituus 4389 mm, leveys 1851 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 282–1104 l Omamassa: 1570 kg Muu tieto Euro NCAP Audi A3:n mukaan. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan