15.12.2022

Koeajo: Audi RS 3 Sportback – vielä kerran vitosella

Audi RS 3 Sportback RS3 koeajo

Audi RS 3 Sportback saattaa jäädä merkkinsä viimeiseksi käyttökohteeksi viisisylinteriselle moottorille, mutta 400-hevosvoimainen pystyperä on myös mielenkiintoinen idea arkiautoksi. Hyvää: erottautuva moottori, suorituskyky. Huonoa: tuntuman puute arkinopeuksissa, hinta.

Audi A3 on osoittautunut monipuoliseksi alustaksi aina hinnat alkaen -versioista pirteämpiin pystyperiin ja jopa pikkusedaneihin. Malliston huipulla on tuttuun tapaan Audi RS 3, joka vie malliston takavuosien superautojen suorituskykyluokkaan. Luonnollisia kilpakumppaneita löytyy muun muassa Mercedes-AMG:ltä, BMW:ltä ja osin myös talon sisältä VW:ltä ja Cupralta.

Audi RS 3 Sportback RS3 koeajo

Audi RS 3 Sportback on kuitenkin ainutlaatuisessa asemassa moottorinsa puolesta, sillä konetilassa ärisee edelleen viisisylinterinen rivimylly. Ei ole kuitenkaan vaikea veikata, että vitoskoneen päivät alkavat olla luetut sähköjen ja päästörajojen puristuksessa – ja myös käyttökohteiden hiipuessa. Mutta ennen kun kone ottaa vaarin Dave Brubeckin ikonisesta jazztempaisusta, sillä on vielä töitä tehtävänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1-2-4-5-3

2,5-litrainen vitoskone kuuluu ahdinten ja hiukkassuodatinten takaa vähemmän kuin muistoissa, mutta äänessä on edelleen levottomuutta aiheuttava sointi. Turboahdetun voimanlähteen suoritusarvot ovat 294 kW (400 hv) ja 500 Nm. Audin mukaan se on saanut kasvatettua moottorin vääntöä ja vääntöaluetta edelliseen painokseen verrattuna. Pientä kierroslaiskuutta korvataankin hyvällä väännöllä.

Audi RS 3 Sportback RS3 koeajo

On Audi RS 3 kuitenkin muutakin kuin vain pelkkä kone. Kaksoiskytkinvaihteisto ohjaa voiman kaikille neljälle pyörälle. Enintään 50% kokonaisväännöstä voidaan ohjata taka-akselille, jonka kesken voima voidaan jakaa portaattomasti takapyörien välillä uuden takatasauspyörästön ansiosta. Esimerkiksi Mercedes-AMG A45:n ja Volkswagen Golf R:n tapaan käytössä onkin driftaustila, jos ylimääräistä tilaa ja kumia löytyy avustettuun pyörittelyyn.

Audi RS 3 Sportback RS3 koeajo

Seitsemänpykäläinen vaihteisto on asenteeltaan urheilullinen, erityisesti matalissa kaupunkinopeuksissa, mutta Comfort-ajotilassa vaihtoihin löytyy arkielämän vaatimaa pehmeyttä. Tällaisen auton ideahan on elää kaksoiselämää.

Arkipäivänäkin

Arkielämä Audi RS 3:n kanssa sujuukin melko hyvin. Jämäkkä alusta ei ole kohtuuton kaupunkiliikenteessä ja maantiellä äänieristys on kelvollisella tasolla. RS 3 on 25 mm perus-A3:sta matalampi, joten kunnianhimoisimpiin hidastetöyssyihin kannattaa suhtautua oikein.

Audi RS 3 Sportback RS3 koeajo

Muotoillut etuistuimet ovat lopulta henkilökohtainen ergonomiakysymys, mutta pääpiirteittäin niissä on saavutettu hyvä tasapaino muodon ja helppouden välillä. RS 3 kerää kyytiinsä myös muutaman takamatkustajan ongelmitta ja tavaratilasta ei tarvitse tinkiä.

Nopea ohjaus ja Alcantaralla verhoiltu ohjauspyörä muistuttavat auton olevan kotonaan ripeämmässä ajossa. Nopeutta Audi RS 3 kerääkin levottomalla tahdilla. Valitettavasti tuntuman kannalta nopeutta täytyisi olla paikallista lainsäädäntöä enemmän, joten autosta nautiskelu tapahtuu lähinnä kiihdytyskaistoilla tai hyvin pienissä annoksissa. Taajamissa RS 3 tuntuu lähinnä ärtyneeltä.

Audi RS 3 Sportback RS3 koeajo

Urheilulliseen olemukseen kuuluu myös ääni, jota on tarjolla yllättävän maltillisesti. Lintulautamaista takaspoileria ei onneksi ole, mutta teipit ja korostetut etu- ja takadiffuusorit kertovat, että kyse ei ole perusvarustellusta A3:sta. Hauskana yksityiskohtana etuvalojen “lappu” väläyttää ledeistä kirjaimet R-S-3 auton käynnistyksen yhteydessä.

Vielä tämän kerran

Muutaman vuoden sisään koko Audi RS 3:n edustamaa autosegmenttiä ei välttämättä ole, eikä toisaalta ole vaikea ymmärtää miksi. Kuudenteen numeroon varusteiden kanssa kohoava hinta on kova raha periaatteessa C-segmentin pystyperästä, vaikka pellin alta löytyisi miten villiä tekniikkaa.

Audi RS 3 Sportback RS3 koeajo

Vastauksena kilpailijoiden heittämään haasteeseen RS 3 on puolestaan odotettu, joskin Mercedes-AMG A45:n räiskyvämpi olemus saattaa vedota ekstrovertimpaa autoa kaipaavalle. Samaa moottoria kaipaavien kannattaa tutustua myös Cupra Formentorin VZ5:een. Sporttisten arkiautojen ystävän kannattaa muistaa myös konsernisisar Volkswagen Golf R, joka luopuu vähemmästä kuin paperilla vaikuttaisi.

Audi RS 3 Sportback RS3 koeajo

Lisäksi hinnastosta löytyy Audi RS 3 porrasperäisenä, hintaeron ollessa jännittävät kahdeksan euroa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Audi RS 3 Sportback 294 kW S-tronic

Hinta alkaen

87 988 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

106 684 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 480 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

294 kW (400 hv), 5600–7000 r/min

Vääntö

500 Nm (2250–5600 r/min)

Vääntö

500 Nm (2250–5600 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,8 s

Huippunopeus

280 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 9,1 (yhd.)

CO2-päästöt

206 g/km

Mitat

pituus 4389 mm, leveys 1851 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2631 mm
Tavaratila: 282–1104 l
Omamassa: 1570 kg

Muu tieto

Euro NCAP Audi A3:n mukaan.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat