Ajoneuvot Koeajo 25.8.2022

Koeajo: Cupra Formentor VZ5 – 400-heppainen katumaasturi karjaisee

400-hevosvoimainen Cupra Formentor VZ5 on valmistajansa kaikkien aikojen tehokkain malli. Hyvää: monipuolisuus, moottori, tunnelma Huonoa: pieni tavaratila

Mitä saadaan, kun otetaan Audi RS3:sta peräisin oleva viisisylinterinen hirviömoottori ja istutetaan se katumaasturin koriin? Cupran kaikkien aikojen paras automalli.

Kun Seat päätti erottaa Cupran omaksi emomerkikseen, harva varmaan uskoi nykyisenlaiseen menestystarinaan. Cupra on onnistunut luomaan nahkansa niin uskottavasti, ettei automaailma taida tuntea toista vastaavaa. Mallisto on kiinnostava ja houkutteleva.

Cupra-perheen ärein tapaus Formentor VZ5 on varustettu 2,5-litraisella turboahdetulla bensiinimoottorilla, joka kehittää sisuksissaan 287 kW (390 hv) ja 480 Nm. Luvut ovat pitkälti vastaavat kuin Audi RS3:ssa, vaikka olympia-Volkkari yltääkin hevosvoimissa mukavaan tasalukemaan 400 hv ja kiihtyy ripeämmin.

Kymmenellä hevosvoimalla ei toki ole käytännön vaikutusta kulkuun, vaan enemmän lisääntyneellä massalla. RS3 nimittäin painaa reippaat sata kiloa Cupraa vähemmän.

Audin alun perin valmistama viisisylinterinen moottori on ikoninen tapaus. Se on ollut perustana maailman hienoimman ralliauton suorituskyvylle. Audi S1 esitteli 80-luvulla viisisylinterisen lohkonsa, josta revittiin järjetön määrä tehoa. Sittemmin moottoria on tavattu monen modernimman mallin ja tuotantoauton keulalta, lähinnä tehokkaammissa malleissa.

Viisimukinen mylly tuottaa persoonallisen äänimaailman. Sointi on raaka, muttei liioiteltu. Äänet muuttuvat ajotilan mukaan ja offroad–, sekä comfort–ajotiloissa se muistuttaa pitkälti nelisylinteristä perusmyllyä. Sport– ja Cupra–tiloissa sen sijaan pöristään reippaammin. Parhaimmillaan moottori laulaa ylärekisterin vaihteenvaihdoissa, jotka saavat hymyn huulille.

Sporttista suorituskykyä ja järkevää arkiajoa

VZ5 edustaa urheilullisten autojen nykysuuntaa. Se tarjoaa yksissä kuorissa naurettavan suorituskykyistä sporttitunnelmaa ja järkevää arkikäyttöä. Formentorin voi antaa perheen arimmille kuskeille tai painua ratapäiville ajamaan nopeita kierroksia. Nykytekniikalla tällainen on mahdollista.

Homma kytkeytyy pitkälti sähköllä säätyvään alustaan, joka on ajotilasta riippuen mukava tai ratamaisen jäykkä. Erot eri ajotilojen välillä ovat erityisesti alustan käytöksen suhteen suuret. Välillä on hankala uskoa, että sama auto voi tuntua näin erilaiselta vain nappia painamalla.

Muutokset ovat suuria myös moottorinohjauksessa ja vaihteistossa. Cupra-tilassa auto lataa koko potentiaalin peliin ja pitää kierrokset jatkuvasti korkealla. Kiivain ajotila on tarkoitettu oikeasti urheilulliseen ajamiseen, ja kierroslukumittari ei juuri laske alle 4000 kerroksen. Askia voi käskyttää joko automaatilla, tai manuaalitilassa ratin siivekkeistä. Vaihdot ovat DSG:n ansiosta nopeita.

Sport on normaalissa ajossa käyttökelpoisempi ajotila, sillä se pitää kierrokset hieman tarkemmin kurissa. Voimaa annetaan peliin silti riittävästi ja terävällä otteella. Comfort-ajotilassa mennään sitten ympäristötietoisuus ja mukavuus edellä. Vaihdot tapahtuvat optimaalisella vääntöalueella 2500 kierroksen tuntumassa.

Jos Cupran ratin takana satutaan leikkisälle tuulelle, ovat insinöörit sisällyttäneet Formentor VZ5:een Drift-ajotilan. Järjestelmä jakaa lisää voimaa uloimmille renkaille, jolloin perän sivulle heittäminen sujuu kuin itsestään. Järjestelmä on toimiva ja hauska lisä jo valmiiksi puhuttelevaan autoon. Drift-ajotilaa ei saa kytkettyä ratissa olevasta napista, sillä sitä ei suositella käytettäväksi normaalissa tieliikenteessä.

Autosta löytyy luonnollisesti myös launch control, jonka avulla startit viivalta ovat mahdollisimman ripeitä. Toki nelivetoinen Cupra syöksähtää paikaltaan ripeästi ilmankin, mutta ei järjestelmästä mitään haittaakaan toki ole. Sen avulla 0-100 km/h suoritetaan 4,3 sekunnissa.

Jakaa mielipiteet

Tehokkaan moottorin istuttaminen katumaasturin koriin ei miellytä kaikkia. Formentor VZ5:n muotokieli jakaa mielipiteet, mutta ainakin se herättää tunteita. Cupra on persoonallinen ja täynnä kiinnostavia yksityiskohtia. Yksi hienoimmista ratkaisuista ovat putkiston tuplaulostulot. Ne ovat kuparin väriset ja 45 asteen kulmassa päällekkäin.

Kupariväriä on roiskittu myös VZ5-logoon ja vanteisiin, jotka sitovat väriteeman mukavasti yhteen. Suurien vanteiden sisään kätkeytyvät massiiviset Brembon jarrusatulat, jotka kertovat pysähtymistehon olevan kunnossa. Korista löytyy sopivissa määrin hiilikuitua, joka antaa mattaväriin yhdistettynä mukavan säväyksen motorsportia.

Myös ohjaamossa on hiilikuitua, ja suurin pinta löytyy etupenkkien selkämyksestä, sillä lepakkomalliset penkit on muovattu hiilikuitukuoriin. Näyttävää ja niin ylellisen tuntuista. Pienillä asioilla on suuri merkitys.

Kuskin paikalta kaikki toiminnallisuus on sijoitettu ohjauspyörään starttinappia ei tarvitse haeskella keskikonsolista, sillä viisi sylinteriä ihanuutta käynnistyy ratissa olevasta pyöreästä namiskasta. Myös ajotiloja voi vaihdella ratin nappia painamalla. Ajotila-kytkimessä on Cupran vihainen tribaalikuvio.

Hyvin tilaa olla ja elää

Korissa on tilaa ihmisille ja tavaroille, vaikka tavaratila onkin katumaasturihengessä vain kohtuullinen. Takapenkille mahtuu kuitenkin istumaan helposti pari aikuista tai kolme jälkikasvun edustajaa. Edes hiilikuituiset etupulkat eivät aiheuta tilanahtautta.

Yksi hienoimmista piirteistä Formentorin ohjaamossa ovat ratin fyysiset näppäimet. Siinä missä esimerkiksi Volkswagen on pitkälti korvannut napit hipaisukytkimillä, pysyttelee Cupra aidoissa napeissa. Käyttäjän näkökulmasta ratkaisu on toimiva, sillä hipaisukytkimet tuntuvat harvoin toimivan kuten tarkoitettu.

Voimalinjojen sähköistyessä tehokkaat polttomoottorit alkavat olla vähissä. Neljän sekunnin pintaan sataseen kiihtyvä auto ei nykypäivänä myöskään ole harvinaisuus, sillä moni hyvin tavanomaiselta vaikuttava nelivetoinen sähköauto pärjää suoralla VZ5:lle. Suorituskyky ei tosin ole kiinni vain kovasta kiihdytyksestä suoralla.

Cupra on niitä harvoja perinteisen käyttövoiman automalleja, jotka säväyttävät kiihtyvyydellään. Kun Formentorin tehomallilla polkaisee kaasupolkimen kohti konehuonetta, alkaa väkisin hymyillyttää. Kiihtyvyys on tuntuvaa ja samalla hyvin helpon tuntuista. Ja äänimaailma sulattaa sydämen.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat