26.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 530e iPerformance – piheys on piuhan päässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikein käytettynä ladattava hybridi tarjoaa ekopotentiaalia. Verotussyistä valinta on helppo, vaikkei kulutus kiinnostaisikaan. Hyvää Taloudellisuuspotentiaali, voimalinja varauksin, matalat verot. Huonoa Ohjaus, alustan värinät. BMW 530e:lle luvataan 1,9 litran kulutus sataa kilometriä kohden. Yhtä hyvin autolle voisi luvata litran tai kahdeksan kulutuksen. Ladattavan hybridin kulutus riippuu paljon tavallista autoa enemmän ajotarpeista ja latausinnosta – on käyttäjästä kiinni, tarjoaako ladattava hybridi poltto- ja sähkömoottorin parhaat vai pahimmat puolet samassa paketissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Potentiaalia nollatulokseen Jos BMW:n 113 hevosvoiman sähkömoottorin ja 9,2 kilowattitunnin akun ekopotentiaalista ottaa kaiken irti, pääsee 530e:llä sekalaisessa ajossa 30–40 kilometriä pelkällä sähkövoimalla. Jos kotona ja työpaikalla on latausmahdollisuus, voi parinkymmenen kilometrin työmatkan taittaa bensiinin nollakulutuksella. Toisaalta reippaalla moottoritieajolla turboahtimen ruudittama 184 hevosvoimainen bensiinimoottori vie helposti kolme–neljä kertaa luvattua enemmän – silloin perinteinen diesel on parempi vaihtoehto. Bensiinivaihtoehtoja miettivälle ladattava hybridi on selvä valinta – teoreettiseen kulutukseen perustuva Suomen autoverotus tekee 530e:stä halvemman kuin yhtä tehokas, mutta heikommin varusteltu 530i. Autoveron takia mahdolliset lisävarusteet vain kasvattavat eroa. Langaton lataus saapuu Jos ympäristön latausmahdollisuudet ja oma kiinnostus tekniikkaa kohtaan puoltavat ladattavaa hybridiä, on BMW:n uutuus miellyttävä vaihtoehto. Sähkömoottorin suorituskyky riittää suurelle autolle vaivattomaan taajamaliikehdintään. Täyssähköajo onnistuu 140 kilometriin tunnissa asti, mutta vauhdin myötä kasvavat ajovastukset kyykyttävät akun hetkessä. Hybriditilassa toimiessaan auto vaihtaakin polttomoottoriin ajonopeuden ylittäessä 90 kilometriä tunnissa. Ohjelma aloittaa sähköajolla, ja vaihtelee käyttövoimaa tilanteen mukaan. Halutessaan kuljettaja voi myös käskeä auton säilyttämään tai lataamaan akun varaustasoa, jos esimerkiksi moottoritiematkan päässä haluaa ajella paikallispäästöittä kaupungissa. Järkevämpää on ladata akku Type 2 -liittimen yli 3,7 kilowatin teholla, eli latausasemasta akku täyttyy vajaassa kolmessa tunnissa. Johtokammoisia helpottanee ensi vuonna esiteltävä 3,2 kilowatin langaton lataus. BMW hyvässä ja pahassa Järjestelmien 252 hevosvoiman yhteisteho riittää viemään auton nollasta sataan vain 6,2 sekunnissa. Ajossa sähkö- ja polttomoottorin yhteistyö toimii hienosti, mutta liikkeellelähdöissä koeajoyksilöä vaivaa ajoittaiset nykäykset. Myöskään pehmeä jarrutuntuma ei edusta hybridiautojen kärkipäätä, mutta ongelmaan tottuu nopeasti. Muutoin hybridivoimalinja sopii viitossarjaan hyvin. Tavaratilan pohjaa nostaneesta akusta huolimatta litroja riittää 410 kappaletta, joskin läpilastausaukko jää hyvin matalaksi. Latauskaapeleille löytyy paikat kaksiosaisen kätevästi saranoidun välipohjan alta ja tavaratilan reunalta löytyvästä taskusta. Digitaalimittaristoon piirtyvät varaustason mahdollistava ajonopeus sekä suorituskykyreservi helpottavat sähköpotentiaalin hyödyntämistä. Ajossa hybridiversiota ei erota polttomoottoriserkuista vailla suoraa vertailua. Koeajoauton perusalusta tarjoaa muissa 5-sarjan koeajoissa moitittuja M Sport -alustoja tai mukautuvaa iskunvaimennusta mukavamman kyydin, vaikka lisävarusteena valitut runflat-renkaat tuovatkin kulkuun epämukavaa värinää. Ajossa BMW 530e:n suurin murhe on BMW:n nykytyylin ohjaus: tunto puuttuu ja matka-ajossa vaivaa epämääräinen keskialue. Koeajoyksilön ohjauksen palautus ei myöskään ollut aivan loogista, aivan kuin ohjaus keskittäisi rengasvoimien sijaan ohjaustehostimen sähkömoottorilla, joka ei aivan ole tehtäviensä tasalla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 530e A iPerformance Hinta alkaen 59 455 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 251 € Moottori Bensiinimoottori 184 hv, 1998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto, sähkömoottori 113 hv Teho 185 kW (252 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Akku 9,2 kWh. Lataus: Type 2 (3,7 kW), langaton induktiolataus (3,2 kW) saatavilla 2018. Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?