15.3.2021

Koeajo: BMW F 900 R on tasavahva taistelija

BMW F900R

BMW F 900 R haastaa tehokkaamman moottorin voimin Kawasaki Z 900:n, Yamaha MT-09:n ja KTM 790 Duken. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, polttoainetalous, ajoasento. Huonoa: jousituksen pintakovuus, liian hiljainen?

BMW:n neljästä roadster-mallista toiseksi pienin uudistui kaudelle 2020. Moottori kasvatettiin 800-kuutioisesta sata kuutiosenttimetriä suuremmaksi, ja samalla mallimerkintä vaihtui muotoon F 900 R. Isompi ja suorituskykyisempi pyörä haastaa nyt täsmälleen saman tehoisen KTM 790 Duken, ja on varmasti monelle ostajalle myös vaihtoehto Yamaha MT-09:lle tai Kawasaki Z 900:lle.

BMW F900R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pehmeää kuminauhamaisuutta

Kaksisylinterinen 105-hevosvoimainen rivimoottori on ominaisuuksiltaan kuminauhamainen. Se vetää tasaisesti 2 000 kierroksesta aina 9 000 kierroksen punarajalle asti. Moottorijarrutukselta vedolle, ja myös päinvastoin, siirtyminen sujuu pehmeästi. Tasainen voimantuotto ja hiljainen pakoääni saavat yhdessä aikaan sen, että BMW on korvakuulolla jopa vaikea ajettava. Maantiellä jää helposti vahingossa päälle pari pykälää pienempi vaihde, ja kiihdytyksissä moottori lyö rajoittimelle varoittamatta.

BMW F900R

Kapean rungon ansiosta pienikokoisemmankin kuljettajan jalat yltävät helpommin maahan. Isokokoiselle puolestaan polvikulma muodostuu jyrkäksi, minkä voi korjata rastittamalla lisävarustelistalta korkeamman satulan. Kaikkiaan on tarjolla viisi erikorkuista istuinvaihtoehtoa, minkä lisäksi vielä jousitusta voidaan tarvittaessa madaltaa.

BMW F900R

Hallintalaitteet ovat tuttua BMW:tä, jossa näkymää hallitsee 6,5-tuumainen värinäyttö. Mittariston kontrasti on hyvä, ja BMW on melkeinpä ainoana valmistajana osannut hyödyntää TFT-teknologian mahdollisuudet. Esimerkiksi kierroslukunäytön fonttikoko kasvaa suuremmaksi kulloinkin käytössä olevan kierrosluvun kohdalta.

Isojen ulkomittojensa ansiosta mittaristo suojaa samalla kuljettajaa melko hyvin ajoviimalta. Mittariston valikkojärjestelmä on turhan mutkikas siihen nähden, että toimintoja on suhteellisen vaatimaton määrä. Tehokkaat kahvanlämmittimet kuuluvat vakiovarustukseen, samoin automaattinen hätäpuhelujärjestelmä (eCall).

Vakaa mutta pintakova

Maantiellä F 900 R on vakaa ja tukeva ajettava. Mutkiin pyörä kääntyy rauhallisesti, mutta pyrkii hitaissa nopeuksissa kaatumaan liikaa kallistuksen suuntaan. Rengasvalinta ja ilmanpaineen nosto suositusta korkeammaksi todennäköisesti parantavat tuntumaa.

BMW F900R

Jousitus nielee isot heitot hienosti, mutta pienten ja terävien epätasaisuuksien ylittämiseen pieni lisä pintaherkkyyttä olisi tervetullut. Jarrujen teho on riittävä, joskin etujarrun kahvatuntuma jää etäiseksi.

BMW F900R

Kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 4,2 litraa sadalla, ja koeajon perusteella siihen on helppo päästä. Ilmoitettu polttoainesäiliön 13 litran vetoisuus riittää noin 300 kilometrin matkalle. BMW:lle tyypillisellä kattavalla lisävarustevalikoimalla pyörä on helppo räätälöidä vastaamaan omia tarpeita.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

BMW F 900 R

Hinta alkaen

12 500 €

Moottori

Bensiinimoottori 895 cm³ kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

77 kW (105 hv), 8500 r/min

Vääntö

92 Nm (6500 r/min)

Vääntö

92 Nm (6500 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 815 mm, paino tankattuna 211 kg, akseliväli 1 518 mm, tankin tilavuus 13 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17.

Takuu

3 vuotta

Luetuimmat