9.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Citroën Jumpy 4×4 ja Peugeot Expert 4×4 – vihdoinkin nelivetoa Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen Dangelin rakentamat nelivetoversiot kuuluvat nyt Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin maahantuontiohjelmaan. Hyvää: nelivedon matala lisäpaino, yksinkertainen rakenne. Huonoa: ei nelivetoa automaattivaihteiston kanssa. Nelivetoisten pakettiautojen tarjonta Suomessa kasvaa, kun Peugeot Expertin ja Citroën Jumpyn tuontiohjelma laajenee nelivetoisilla versioilla. Saman perusrakenteen jakavien autojen nelivedon taustalla on perinteikäs ranskalaisyhtiö Dangel, joka aloitti vuonna 1979 muuntamaan Peugeot 504 -malleja nelivetoisiksi. Sittemmin Etelä-Alsacessa sijaitseva yritys on kasvanut PSA-konsernin yhteistyökumppaniksi, jonka mallisto kattaa tällä hetkellä mainittujen mallien lisäksi Partnerit ja Berlingot sekä Boxerit ja Jumperit. Tällä hetkellä valikoimasta tuodaan Suomeen Peugeot Expertiä ja Citroën Jumpyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsivalmisteltu nelivedolleNelivetoiset Peugeot Expertit ja Citroën Jumpyt aloittavat uransa etuvetoisina, mutta valmistajan toimesta nelivetoon esivarusteltuina malleina. Esimerkiksi takanavat kelpuuttavat vetoakselit jo PSA:n toimesta. Tehtaalta autot siirtyvät Dangelille muutostyöhön, joka käsittää muun muassa tasauspyörästön kuoren tilalle asennettavan jakolaatikon, kardaaniakselin, takatasauspyörästön, taka-akselin vetoakselit ja järeämmät metalliset pohjapanssarit. Jumpyn ja Expertin kohdalla myös polttoainesäilö ja AdBlue-säiliö kokevat muutoksia. Nelivetomuunnos nostaa auton painoa 85 kilogrammaa, joten hyötykuorma ei kärsi liiaksi. Vetomassoihin nelivetoisuus ei vaikuta.Dangelin ratkaisut pohjasta kuvattuna.Korotusta ja lukkoaRakenteeltaan Dangelin neliveto on konstailematon: voima otetaan etutasauspyörästöltä sakarakytkimellä varustetulle jakolaatikolle, joka välittää voiman kardaania pitkin takatasauspyörästön eteen asennetulle viskokytkimelle. Sakarakytkimen ollessa avattuna Jumpy ja Expert liikkuvat etuvetoisina. Kytkin kiinnitettynä auto on nelivetoinen, mutta ajo pitävälläkin pinnalla sujuu vaivatta viskokytkimen salliessa akselien välille nopeuseroa. Autoa voi ajaa etuvetoisena hieman polttoainetta säästellen, tai sitten automaattiasennossa neliveto jatkuvassa valmiustilassa pitäen.Nelivedon käyttökatkaisin on kojelaudan vasemmassa laidassa.Haastavissa paikoissa etenemistä auttaa myös nelivetokäyttöön muokattu ajonvakautusjärjestelmän pidonhallinta. Lisäpitoa kaipaavat voivat tilata reilut tuhat euroa maksavan takatasauspyörästön lukon. Maastokykyjä voi parantaa myös 40 millimetrin alustakorotuksella.Kumpikin mainituista lisävarusteista löytyi koeajoon valikoituneesta Citroën SpaceTourerista, eli Jumpyyn perustuvasta tila-autosta. Sen saapuminen Suomeen on toistaiseksi epäselvää, mutta nelivetoon liittyvät havainnot pätevät myös Jumpy-pakettiautoon.Vaivatonta etenemistäKoeajoreitti vei ranskalaisten maanteiden kautta mäkiseen lehtometsään, hiekkatielle ja lopulta Dangelin omalle testiradalle.Ensitutustumisella nelivetomuunnos vaikuttaa toimivalle ja täysin tehdastekoiselle – kuten tehtaan yhteistyökumppanilta voi odottaakin. Käytännössä nelivetoisuuden huomaa vain etenemiskykynä jyrkissä ylämäissä. Automaattiasennossa nelivedon kytkeytymistä ei tarvitse odotella, viskolukko reagoi nopeasti ja taka-akseli alkaa vetää heti etuakselin menetettyä pidon. Keski-Euroopan kitkarenkain varusteltu auto kiipeää ongelmitta mäkiä, joihin työtehtävissä ei toivoisi joutuvansa.Mekaanisesti tehty neliveto ei kykene ennakoimaan esimerkiksi rajun kaasunpainalluksen aiheuttamaa sutimista, joten on mielenkiintoista nähdä järjestelmän kyvykkyys esimerkiksi talviolosuhteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain manuaalivaihteistoonExpertiin ja Jumpyyn neliveto on saatavissa 2-litraisiin 120- ja 150-hevosvoimaisiin dieselmoottoreihin manuaalivaihteiston yhteydessä. Ilahduttavasti neliveto ei vaikuta viiden vuoden takuuseen, joka on voimassa myös ammattikäytössä. Nelivetoisen Peugeot Expertin hinnat alkavat 39 939 eurosta ja Citroën Jumpyn 39 681 eurosta. Nelivetoisuus nostaa autojen hintaa noin 9 000 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Citroën Jumpy 120M 4x4 Hinta alkaen 39 681 € Moottori Dieselmoottori, 1 997 ³, 4-sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 90 kW (122 hv), 3750 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 4959 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton: 750/2500 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen