9.12.2018

Koeajo: Citroën Jumpy 4×4 ja Peugeot Expert 4×4 – vihdoinkin nelivetoa Suomeen

Dangel Citroën Jumpy 4x4 Spacetourer

Ranskalaisen Dangelin rakentamat nelivetoversiot kuuluvat nyt Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin maahantuontiohjelmaan. Hyvää: nelivedon matala lisäpaino, yksinkertainen rakenne. Huonoa: ei nelivetoa automaattivaihteiston kanssa.

Nelivetoisten pakettiautojen tarjonta Suomessa kasvaa, kun Peugeot Expertin ja Citroën Jumpyn tuontiohjelma laajenee nelivetoisilla versioilla. Saman perusrakenteen jakavien autojen nelivedon taustalla on perinteikäs ranskalaisyhtiö Dangel, joka aloitti vuonna 1979 muuntamaan Peugeot 504 -malleja nelivetoisiksi. Sittemmin Etelä-Alsacessa sijaitseva yritys on kasvanut PSA-konsernin yhteistyökumppaniksi, jonka mallisto kattaa tällä hetkellä mainittujen mallien lisäksi Partnerit ja Berlingot sekä Boxerit ja Jumperit. Tällä hetkellä valikoimasta tuodaan Suomeen Peugeot Expertiä ja Citroën Jumpyä.

Dangel Citroën Jumpy 4x4 Spacetourer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esivalmisteltu nelivedolle

Nelivetoiset Peugeot Expertit ja Citroën Jumpyt aloittavat uransa etuvetoisina, mutta valmistajan toimesta nelivetoon esivarusteltuina malleina. Esimerkiksi takanavat kelpuuttavat vetoakselit jo PSA:n toimesta. Tehtaalta autot siirtyvät Dangelille muutostyöhön, joka käsittää muun muassa tasauspyörästön kuoren tilalle asennettavan jakolaatikon, kardaaniakselin, takatasauspyörästön, taka-akselin vetoakselit ja järeämmät metalliset pohjapanssarit. Jumpyn ja Expertin kohdalla myös polttoainesäilö ja AdBlue-säiliö kokevat muutoksia. Nelivetomuunnos nostaa auton painoa 85 kilogrammaa, joten hyötykuorma ei kärsi liiaksi. Vetomassoihin nelivetoisuus ei vaikuta.

Dangel Citroën Jumpy 4x4 Spacetourer
Dangelin ratkaisut pohjasta kuvattuna.

Korotusta ja lukkoa

Rakenteeltaan Dangelin neliveto on konstailematon: voima otetaan etutasauspyörästöltä sakarakytkimellä varustetulle jakolaatikolle, joka välittää voiman kardaania pitkin takatasauspyörästön eteen asennetulle viskokytkimelle. Sakarakytkimen ollessa avattuna Jumpy ja Expert liikkuvat etuvetoisina. Kytkin kiinnitettynä auto on nelivetoinen, mutta ajo pitävälläkin pinnalla sujuu vaivatta viskokytkimen salliessa akselien välille nopeuseroa. Autoa voi ajaa etuvetoisena hieman polttoainetta säästellen, tai sitten automaattiasennossa neliveto jatkuvassa valmiustilassa pitäen.

Dangel Citroën Jumpy 4x4 Spacetourer
Nelivedon käyttökatkaisin on kojelaudan vasemmassa laidassa.

Haastavissa paikoissa etenemistä auttaa myös nelivetokäyttöön muokattu ajonvakautusjärjestelmän pidonhallinta. Lisäpitoa kaipaavat voivat tilata reilut tuhat euroa maksavan takatasauspyörästön lukon. Maastokykyjä voi parantaa myös 40 millimetrin alustakorotuksella.

Kumpikin mainituista lisävarusteista löytyi koeajoon valikoituneesta Citroën SpaceTourerista, eli Jumpyyn perustuvasta tila-autosta. Sen saapuminen Suomeen on toistaiseksi epäselvää, mutta nelivetoon liittyvät havainnot pätevät myös Jumpy-pakettiautoon.

Dangel Citroën Jumpy 4x4 Spacetourer

Vaivatonta etenemistä

Koeajoreitti vei ranskalaisten maanteiden kautta mäkiseen lehtometsään, hiekkatielle ja lopulta Dangelin omalle testiradalle.

Ensitutustumisella nelivetomuunnos vaikuttaa toimivalle ja täysin tehdastekoiselle – kuten tehtaan yhteistyökumppanilta voi odottaakin. Käytännössä nelivetoisuuden huomaa vain etenemiskykynä jyrkissä ylämäissä. Automaattiasennossa nelivedon kytkeytymistä ei tarvitse odotella, viskolukko reagoi nopeasti ja taka-akseli alkaa vetää heti etuakselin menetettyä pidon. Keski-Euroopan kitkarenkain varusteltu auto kiipeää ongelmitta mäkiä, joihin työtehtävissä ei toivoisi joutuvansa.

Mekaanisesti tehty neliveto ei kykene ennakoimaan esimerkiksi rajun kaasunpainalluksen aiheuttamaa sutimista, joten on mielenkiintoista nähdä järjestelmän kyvykkyys esimerkiksi talviolosuhteissa.

Dangel Citroën Jumpy 4x4 Spacetourer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain manuaalivaihteistoon

Expertiin ja Jumpyyn neliveto on saatavissa 2-litraisiin 120- ja 150-hevosvoimaisiin dieselmoottoreihin manuaalivaihteiston yhteydessä. Ilahduttavasti neliveto ei vaikuta viiden vuoden takuuseen, joka on voimassa myös ammattikäytössä. Nelivetoisen Peugeot Expertin hinnat alkavat 39 939 eurosta ja Citroën Jumpyn 39 681 eurosta. Nelivetoisuus nostaa autojen hintaa noin 9 000 euroa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Citroën Jumpy 120M 4x4

Hinta alkaen

39 681 €

Moottori

Dieselmoottori, 1 997 ³, 4-sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto

Teho

90 kW (122 hv), 3750 r/min

Vääntö

340 Nm (2000 r/min)

Vääntö

340 Nm (2000 r/min)

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

173 g/km

Mitat

pituus 4959 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm

Muu tieto

Perävaunumassa jarrullinen/jarruton: 750/2500 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta

Luetuimmat