9.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Citroën Jumpy 4×4 ja Peugeot Expert 4×4 – vihdoinkin nelivetoa Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen Dangelin rakentamat nelivetoversiot kuuluvat nyt Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin maahantuontiohjelmaan. Hyvää: nelivedon matala lisäpaino, yksinkertainen rakenne. Huonoa: ei nelivetoa automaattivaihteiston kanssa. Nelivetoisten pakettiautojen tarjonta Suomessa kasvaa, kun Peugeot Expertin ja Citroën Jumpyn tuontiohjelma laajenee nelivetoisilla versioilla. Saman perusrakenteen jakavien autojen nelivedon taustalla on perinteikäs ranskalaisyhtiö Dangel, joka aloitti vuonna 1979 muuntamaan Peugeot 504 -malleja nelivetoisiksi. Sittemmin Etelä-Alsacessa sijaitseva yritys on kasvanut PSA-konsernin yhteistyökumppaniksi, jonka mallisto kattaa tällä hetkellä mainittujen mallien lisäksi Partnerit ja Berlingot sekä Boxerit ja Jumperit. Tällä hetkellä valikoimasta tuodaan Suomeen Peugeot Expertiä ja Citroën Jumpyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esivalmisteltu nelivedolle Nelivetoiset Peugeot Expertit ja Citroën Jumpyt aloittavat uransa etuvetoisina, mutta valmistajan toimesta nelivetoon esivarusteltuina malleina. Esimerkiksi takanavat kelpuuttavat vetoakselit jo PSA:n toimesta. Tehtaalta autot siirtyvät Dangelille muutostyöhön, joka käsittää muun muassa tasauspyörästön kuoren tilalle asennettavan jakolaatikon, kardaaniakselin, takatasauspyörästön, taka-akselin vetoakselit ja järeämmät metalliset pohjapanssarit. Jumpyn ja Expertin kohdalla myös polttoainesäilö ja AdBlue-säiliö kokevat muutoksia. Nelivetomuunnos nostaa auton painoa 85 kilogrammaa, joten hyötykuorma ei kärsi liiaksi. Vetomassoihin nelivetoisuus ei vaikuta. Dangelin ratkaisut pohjasta kuvattuna. Korotusta ja lukkoa Rakenteeltaan Dangelin neliveto on konstailematon: voima otetaan etutasauspyörästöltä sakarakytkimellä varustetulle jakolaatikolle, joka välittää voiman kardaania pitkin takatasauspyörästön eteen asennetulle viskokytkimelle. Sakarakytkimen ollessa avattuna Jumpy ja Expert liikkuvat etuvetoisina. Kytkin kiinnitettynä auto on nelivetoinen, mutta ajo pitävälläkin pinnalla sujuu vaivatta viskokytkimen salliessa akselien välille nopeuseroa. Autoa voi ajaa etuvetoisena hieman polttoainetta säästellen, tai sitten automaattiasennossa neliveto jatkuvassa valmiustilassa pitäen. Nelivedon käyttökatkaisin on kojelaudan vasemmassa laidassa. Haastavissa paikoissa etenemistä auttaa myös nelivetokäyttöön muokattu ajonvakautusjärjestelmän pidonhallinta. Lisäpitoa kaipaavat voivat tilata reilut tuhat euroa maksavan takatasauspyörästön lukon. Maastokykyjä voi parantaa myös 40 millimetrin alustakorotuksella. Kumpikin mainituista lisävarusteista löytyi koeajoon valikoituneesta Citroën SpaceTourerista, eli Jumpyyn perustuvasta tila-autosta. Sen saapuminen Suomeen on toistaiseksi epäselvää, mutta nelivetoon liittyvät havainnot pätevät myös Jumpy-pakettiautoon. Vaivatonta etenemistä Koeajoreitti vei ranskalaisten maanteiden kautta mäkiseen lehtometsään, hiekkatielle ja lopulta Dangelin omalle testiradalle. Ensitutustumisella nelivetomuunnos vaikuttaa toimivalle ja täysin tehdastekoiselle – kuten tehtaan yhteistyökumppanilta voi odottaakin. Käytännössä nelivetoisuuden huomaa vain etenemiskykynä jyrkissä ylämäissä. Automaattiasennossa nelivedon kytkeytymistä ei tarvitse odotella, viskolukko reagoi nopeasti ja taka-akseli alkaa vetää heti etuakselin menetettyä pidon. Keski-Euroopan kitkarenkain varusteltu auto kiipeää ongelmitta mäkiä, joihin työtehtävissä ei toivoisi joutuvansa. Mekaanisesti tehty neliveto ei kykene ennakoimaan esimerkiksi rajun kaasunpainalluksen aiheuttamaa sutimista, joten on mielenkiintoista nähdä järjestelmän kyvykkyys esimerkiksi talviolosuhteissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain manuaalivaihteistoon Expertiin ja Jumpyyn neliveto on saatavissa 2-litraisiin 120- ja 150-hevosvoimaisiin dieselmoottoreihin manuaalivaihteiston yhteydessä. Ilahduttavasti neliveto ei vaikuta viiden vuoden takuuseen, joka on voimassa myös ammattikäytössä. Nelivetoisen Peugeot Expertin hinnat alkavat 39 939 eurosta ja Citroën Jumpyn 39 681 eurosta. Nelivetoisuus nostaa autojen hintaa noin 9 000 euroa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Citroën Jumpy 120M 4x4 Hinta alkaen 39 681 € Moottori Dieselmoottori, 1 997 ³, 4-sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 90 kW (122 hv), 3750 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 4959 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton: 750/2500 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta