23.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster TCe150 4×4 Journey – Rahalle vastinetta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyesti uudistunut Dacia Duster jatkaa halvimpana nelivetoisena citymaasturina Hyvää tilat, käytännöllisyys, neliveto, jousitus, maavara Huonoa ajoasento, ei automaattia nelivetoon, ei turvavarusteita Dacia Duster on uudistunut merkin muun malliston tavoin. Näkyvin muutos on uusi DC-logo maskissa. Siltä varalta, että sitä ei vielä tunneta, merkin ja mallin voi tarkistaa takaluukusta. Samalla varustetasot on nimetty uudelleen, Comfort vaihtuu Expressioniksi ja huippuversio Extreme Journeyksi.Hintoja on hivutettu ylemmäs, mutta joitakin varusteita on lisätty. Sisäilmettä on päivitetty uusilla materiaaleilla ja ilmastoinnin suuttimilla, kromikoristeet on jätetty pois.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää varusteitaHalvimmankin Dusterin hinta on noussut yli 20 tonnin, perusvarusteinen auto on kolmisylinterinen etuveto. Maasturimaiseen olemukseen ja talvisen koeajoon nelivetoversio on paikallaan. Sen mukana moottori saa sylinterin ja 60 hevosvoimaa lisää. Kaksoiskytkinautomaattikin on tarjolla, mutta sitä ei saa nelivedon pariksi.Kalleimman Journey-varustetason lisäherkuista hintaero on kohtuullinen 1400, aivan uusina ominaisuuksina sadetunnistin ja sähköisesti koria vasten taittuvat sivupeilit. Elektroniset turvajärjestelmät loistavat kuitenkin poissaolollaan, ainoa kuolleen kulman varoitinkin antaa turhia varoituksia. Uudella khaki-erikoisvärillä, vararenkaalla ja 360 asteen kameralla testiajokin hinta jää silti vielä alle kilpailijoiden.Perinteinen ohjaamoDuster on oiva perheauto tiloiltaan. Takaistuimelle mahtuu aikuinen niin polvi- kuin pääntilankin puolesta. Tavaratila on riittävä, vaikka lisävarusteinen täysikokoinen vararengas vie tilan välipohjan alta. Kuljettaja ilahtuu ristiseläntuesta, mutta jää kaipaamaan tuhdimpaa tukea reisille ja kyljille.Ohjaamo on perinteisen selkeä niin mittaristoltaan kuin hallintalaitteiltaankin. Käsijarrukahva ja vaihdekeppi alkavat olla harvinaista herkkua. Vaihdekepin liikeradat ovat pitkät ja vaativat hetkittäin suostuttelua. Nappuloita on säilytetty paljon, kolmantena ”viiksenä” on vielä radion säädin. Kosketusnäyttö ymmärtää suomea ja toimii loogisesti. Varsinkin tämä varustelluin versio on jo aika lailla etääntynyt ensimmäisten Dacioiden askeettisuudesta sekä ominaisuuksiltaan että verhoilultaan, mutta kehitys on seurannut asiakkaiden vaatimustasoa. LainamoottoriDacian voimalinjat on koottu Renault-Nissan-Mitsubishi –allianssin koetelluista osista. Yhteistyökuvioista johtuen Dusterin tehokkain 1,3-litrainen on samaa perua kuin vaikkapa Mercedeksen A-sarjassa. Potkua on vallan riittävästi kevyeen autoon. Vaihteiston ykkösen ja kakkosen välitykset ovat tiuhat maastoajon helpottamiseksi, niinpä lähdöt ovat sähäköitä. Viitos- ja kuutospykälät ovat puolestaan melko ”pitkät”, ohituksiin joutuu vaihtamaan pienemmälle turbon saamiseksi mukaan.Neliveto on pidon heiketessä automaattisesti kytkeytyvää sorttia. Vedon voi pakottaa etuvedolle kulutuksen minimoimiseksi, mutta havaittavaa eroa ei syntynyt automaattiasennossa ajettuun tulokseen 7,5 l/100km. Pienissä nopeuksissa myös nelivedon voi pakottaa jatkuvaksi, tällöin neliveto on käytössä silmänräpäyksen nopeammin.Dusterin alusta on oikeastaan onnistunut. Se ei ole kaikkein tunnokkain tai hienostunein, mutta hämmästyttävän pystyvä ja mukava tien huonontuessa tasoittamaan röykkyjä ja lumipolanteita.Teksti ja kuvat Petri Munukka Dacia Duster TCe150 4x4 Journey Hinta alkaen 20 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 424 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Tavaratila: 411 l Omamassa: 1446 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 695 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen