23.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster TCe150 4×4 Journey – Rahalle vastinetta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyesti uudistunut Dacia Duster jatkaa halvimpana nelivetoisena citymaasturina Hyvää tilat, käytännöllisyys, neliveto, jousitus, maavara Huonoa ajoasento, ei automaattia nelivetoon, ei turvavarusteita Dacia Duster on uudistunut merkin muun malliston tavoin. Näkyvin muutos on uusi DC-logo maskissa. Siltä varalta, että sitä ei vielä tunneta, merkin ja mallin voi tarkistaa takaluukusta. Samalla varustetasot on nimetty uudelleen, Comfort vaihtuu Expressioniksi ja huippuversio Extreme Journeyksi.Hintoja on hivutettu ylemmäs, mutta joitakin varusteita on lisätty. Sisäilmettä on päivitetty uusilla materiaaleilla ja ilmastoinnin suuttimilla, kromikoristeet on jätetty pois.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää varusteitaHalvimmankin Dusterin hinta on noussut yli 20 tonnin, perusvarusteinen auto on kolmisylinterinen etuveto. Maasturimaiseen olemukseen ja talvisen koeajoon nelivetoversio on paikallaan. Sen mukana moottori saa sylinterin ja 60 hevosvoimaa lisää. Kaksoiskytkinautomaattikin on tarjolla, mutta sitä ei saa nelivedon pariksi.Kalleimman Journey-varustetason lisäherkuista hintaero on kohtuullinen 1400, aivan uusina ominaisuuksina sadetunnistin ja sähköisesti koria vasten taittuvat sivupeilit. Elektroniset turvajärjestelmät loistavat kuitenkin poissaolollaan, ainoa kuolleen kulman varoitinkin antaa turhia varoituksia. Uudella khaki-erikoisvärillä, vararenkaalla ja 360 asteen kameralla testiajokin hinta jää silti vielä alle kilpailijoiden.Perinteinen ohjaamoDuster on oiva perheauto tiloiltaan. Takaistuimelle mahtuu aikuinen niin polvi- kuin pääntilankin puolesta. Tavaratila on riittävä, vaikka lisävarusteinen täysikokoinen vararengas vie tilan välipohjan alta. Kuljettaja ilahtuu ristiseläntuesta, mutta jää kaipaamaan tuhdimpaa tukea reisille ja kyljille.Ohjaamo on perinteisen selkeä niin mittaristoltaan kuin hallintalaitteiltaankin. Käsijarrukahva ja vaihdekeppi alkavat olla harvinaista herkkua. Vaihdekepin liikeradat ovat pitkät ja vaativat hetkittäin suostuttelua. Nappuloita on säilytetty paljon, kolmantena ”viiksenä” on vielä radion säädin. Kosketusnäyttö ymmärtää suomea ja toimii loogisesti. Varsinkin tämä varustelluin versio on jo aika lailla etääntynyt ensimmäisten Dacioiden askeettisuudesta sekä ominaisuuksiltaan että verhoilultaan, mutta kehitys on seurannut asiakkaiden vaatimustasoa. LainamoottoriDacian voimalinjat on koottu Renault-Nissan-Mitsubishi –allianssin koetelluista osista. Yhteistyökuvioista johtuen Dusterin tehokkain 1,3-litrainen on samaa perua kuin vaikkapa Mercedeksen A-sarjassa. Potkua on vallan riittävästi kevyeen autoon. Vaihteiston ykkösen ja kakkosen välitykset ovat tiuhat maastoajon helpottamiseksi, niinpä lähdöt ovat sähäköitä. Viitos- ja kuutospykälät ovat puolestaan melko ”pitkät”, ohituksiin joutuu vaihtamaan pienemmälle turbon saamiseksi mukaan.Neliveto on pidon heiketessä automaattisesti kytkeytyvää sorttia. Vedon voi pakottaa etuvedolle kulutuksen minimoimiseksi, mutta havaittavaa eroa ei syntynyt automaattiasennossa ajettuun tulokseen 7,5 l/100km. Pienissä nopeuksissa myös nelivedon voi pakottaa jatkuvaksi, tällöin neliveto on käytössä silmänräpäyksen nopeammin.Dusterin alusta on oikeastaan onnistunut. Se ei ole kaikkein tunnokkain tai hienostunein, mutta hämmästyttävän pystyvä ja mukava tien huonontuessa tasoittamaan röykkyjä ja lumipolanteita.Teksti ja kuvat Petri Munukka Dacia Duster TCe150 4x4 Journey Hinta alkaen 20 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 424 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Tavaratila: 411 l Omamassa: 1446 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 695 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”