23.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster TCe150 4×4 Journey – Rahalle vastinetta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyesti uudistunut Dacia Duster jatkaa halvimpana nelivetoisena citymaasturina Hyvää tilat, käytännöllisyys, neliveto, jousitus, maavara Huonoa ajoasento, ei automaattia nelivetoon, ei turvavarusteita Dacia Duster on uudistunut merkin muun malliston tavoin. Näkyvin muutos on uusi DC-logo maskissa. Siltä varalta, että sitä ei vielä tunneta, merkin ja mallin voi tarkistaa takaluukusta. Samalla varustetasot on nimetty uudelleen, Comfort vaihtuu Expressioniksi ja huippuversio Extreme Journeyksi.Hintoja on hivutettu ylemmäs, mutta joitakin varusteita on lisätty. Sisäilmettä on päivitetty uusilla materiaaleilla ja ilmastoinnin suuttimilla, kromikoristeet on jätetty pois.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää varusteitaHalvimmankin Dusterin hinta on noussut yli 20 tonnin, perusvarusteinen auto on kolmisylinterinen etuveto. Maasturimaiseen olemukseen ja talvisen koeajoon nelivetoversio on paikallaan. Sen mukana moottori saa sylinterin ja 60 hevosvoimaa lisää. Kaksoiskytkinautomaattikin on tarjolla, mutta sitä ei saa nelivedon pariksi.Kalleimman Journey-varustetason lisäherkuista hintaero on kohtuullinen 1400, aivan uusina ominaisuuksina sadetunnistin ja sähköisesti koria vasten taittuvat sivupeilit. Elektroniset turvajärjestelmät loistavat kuitenkin poissaolollaan, ainoa kuolleen kulman varoitinkin antaa turhia varoituksia. Uudella khaki-erikoisvärillä, vararenkaalla ja 360 asteen kameralla testiajokin hinta jää silti vielä alle kilpailijoiden.Perinteinen ohjaamoDuster on oiva perheauto tiloiltaan. Takaistuimelle mahtuu aikuinen niin polvi- kuin pääntilankin puolesta. Tavaratila on riittävä, vaikka lisävarusteinen täysikokoinen vararengas vie tilan välipohjan alta. Kuljettaja ilahtuu ristiseläntuesta, mutta jää kaipaamaan tuhdimpaa tukea reisille ja kyljille.Ohjaamo on perinteisen selkeä niin mittaristoltaan kuin hallintalaitteiltaankin. Käsijarrukahva ja vaihdekeppi alkavat olla harvinaista herkkua. Vaihdekepin liikeradat ovat pitkät ja vaativat hetkittäin suostuttelua. Nappuloita on säilytetty paljon, kolmantena ”viiksenä” on vielä radion säädin. Kosketusnäyttö ymmärtää suomea ja toimii loogisesti. Varsinkin tämä varustelluin versio on jo aika lailla etääntynyt ensimmäisten Dacioiden askeettisuudesta sekä ominaisuuksiltaan että verhoilultaan, mutta kehitys on seurannut asiakkaiden vaatimustasoa. LainamoottoriDacian voimalinjat on koottu Renault-Nissan-Mitsubishi –allianssin koetelluista osista. Yhteistyökuvioista johtuen Dusterin tehokkain 1,3-litrainen on samaa perua kuin vaikkapa Mercedeksen A-sarjassa. Potkua on vallan riittävästi kevyeen autoon. Vaihteiston ykkösen ja kakkosen välitykset ovat tiuhat maastoajon helpottamiseksi, niinpä lähdöt ovat sähäköitä. Viitos- ja kuutospykälät ovat puolestaan melko ”pitkät”, ohituksiin joutuu vaihtamaan pienemmälle turbon saamiseksi mukaan.Neliveto on pidon heiketessä automaattisesti kytkeytyvää sorttia. Vedon voi pakottaa etuvedolle kulutuksen minimoimiseksi, mutta havaittavaa eroa ei syntynyt automaattiasennossa ajettuun tulokseen 7,5 l/100km. Pienissä nopeuksissa myös nelivedon voi pakottaa jatkuvaksi, tällöin neliveto on käytössä silmänräpäyksen nopeammin.Dusterin alusta on oikeastaan onnistunut. Se ei ole kaikkein tunnokkain tai hienostunein, mutta hämmästyttävän pystyvä ja mukava tien huonontuessa tasoittamaan röykkyjä ja lumipolanteita.Teksti ja kuvat Petri Munukka Dacia Duster TCe150 4x4 Journey Hinta alkaen 20 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 424 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Tavaratila: 411 l Omamassa: 1446 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 695 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!