1.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: farmarivahvistus saapui Suomeen – Hyundai i30 Wagon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i30 Wagon on korealaismalliston tuore täydennys, joka saapui Suomeen kesällä ennakkomyynnin siivittämänä. Farmarimallin kohdalla kovimmat odotukset kohdistuvat tavaratilaan. Hyvää: ajettavuus, päivitetty ulkonäkö. Huonoa: sisämelu, tavaratilaratkaisut. Hyundai i30 -malliston farmariversion tottelee nimeä Wagon, mutta vankkuriksi sitä on turha väittää. Ulkonäkö on päivittynyt muun malliston mukaisesti ja sitä voi kuvailla varsin onnistuneeksi. Kylkien pokkaukset ovat harkittuja ja kokonaisuus hillityn tyylikäs, kuten moneen makuun sovitetun automallin kuuluukin. Koeajoauto on edustaa kolmesta varustetasosta korkeinta, joten herkuissa ja kuljettajaa avustavissa järjestelmissä ei ole pihistelty. Se näkyy myös auton kokonaishinnassa. Lisävarustelistalta poimittu lasikatto lisää näyttävyysvaikutelmaa. Kuskin paikalla istuin oppii sähköiset säädöt kahdelle, kaikki hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla ja käyttökin sujuu pienen totuttelun jälkeen. Tumma sisusta on tyylikäs, penkit lisävarustelun ansiosta nahkapintaiset ja tuulettuvat. Tilaa etupenkkiläisillä on runsaasti ja takapenkilläkin viihtyy pidemmänkin matkan. Takana tilaa on kolmelle, mutta aikuisten ahtautuessa kyytiin tulee tunnelmasta tiivis, kuten arvata saattaa. Korokeistuimille vyötetyt lapset mahtuvat paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilat ihmetyttävät Farmarimallin luvataan luonnollisesti tarjoavan lisää tilaa, mutta väite on totta vain osin. Kynnyksettömän tavaratilan kapasiteettina 602 litraa on toki mukavasti, mutta osa käyttökelpoisesta tilasta hukataan välipohjan alle kätkeytyvään kiinteään lokerikkoon. Pientavaraa kuskaavan kannalta ratkaisussa saattaa olla järkeä, mutta tilaa ja muunneltavuutta kaipaavaa ratkaisu ei naurata. Korkeammille tavaroille ei tilaa saa edes järjestelemällä, ja lastenrattaiden pakkaaminenkin vaatii hieman sommittelua. Malliston viistoperäisessä versiossa tavaratilan välipohja on säädettävä, ja sen alta paljastuu lokerikon sijaan vapaasti täytettävää tilaa – ja välipohjan poistamalla myös kaivattua korkeutta. Tuntuu kuin kontit olisivat vaihtuneet keskenään suunnittelupöydällä. Tavaratilan ja ohjaamon eristävä tavaraverkko on hyvä lisä, mutta kontin kiskoihin kiinnitettävä tilanjakaja jakaa myös mielipiteet. Muutaman kassin ja irtotavaroiden kanssa se on kätevä, mutta kapasiteettia tarvittaessa lähinnä tiellä. Pitkiä esineitä kuljettavan harmiksi suksiluukku on pikkuruinen ja pakottaa esimerkiksi suksipussia kuljettavan kaatamaan istuimen henkilökuljetuskapasiteetin kustannuksella. Ominaisuus ei ole yksin Hyundain, mutta tieto tuskin lämmittää ongelman kanssa painivaa. Istuimet kaatamalla kuljetustila kasvaa 1 650 litraan. Takapenkin selkänoja kellistyy suhteessa 60:40. Sisämelua ja sporttia Moottoritiellä i30 Wagon osoittautuu hivenen äänekkääksi. Humina puskee selvästi läpi. Osa ilmiöstä on laitettavissa renkaiden (225/45 R17) ja kuluneen asfaltin piikkiin, mutta ei kokonaan. Maantienopeudessa ääni taantuu, ja soratien rapinan auto vaientaa odotettua paremmin. 1,4 litran moottori ja sen pariksi valittu seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on hyvä yhdistelmä, eikä manuaalivaihteisen sisarmallin nyykähtävistä liikkeellelähdöistä ole tietoakaan. Ajo on miellyttävää ja kaasua painaessa puhtia piisaa siinä määrin, että voidaan jopa puhua sporttisesta tuntumasta. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta ei kuitenkaan toivottoman pehmeä mutkateiden tiukempia kaarteita ajatellen. Auto on hyvä ajettava myös kuormattuna. Keskikulutus on maltillisessa ajossa jokseenkin linjassa ilmoitetun 5,5 litran kanssa, mutta painavampi kaasujalka ja kaupunkikieputtelu nostavat sitä helposti parilla litralla. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lisätietoja: www.hyundai.fi/i30-wagon Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI 7DCT Style Hinta alkaen 32 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 885 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta ilman km-rajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku