1.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: farmarivahvistus saapui Suomeen – Hyundai i30 Wagon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i30 Wagon on korealaismalliston tuore täydennys, joka saapui Suomeen kesällä ennakkomyynnin siivittämänä. Farmarimallin kohdalla kovimmat odotukset kohdistuvat tavaratilaan. Hyvää: ajettavuus, päivitetty ulkonäkö. Huonoa: sisämelu, tavaratilaratkaisut. Hyundai i30 -malliston farmariversion tottelee nimeä Wagon, mutta vankkuriksi sitä on turha väittää. Ulkonäkö on päivittynyt muun malliston mukaisesti ja sitä voi kuvailla varsin onnistuneeksi. Kylkien pokkaukset ovat harkittuja ja kokonaisuus hillityn tyylikäs, kuten moneen makuun sovitetun automallin kuuluukin.Koeajoauto on edustaa kolmesta varustetasosta korkeinta, joten herkuissa ja kuljettajaa avustavissa järjestelmissä ei ole pihistelty. Se näkyy myös auton kokonaishinnassa.Lisävarustelistalta poimittu lasikatto lisää näyttävyysvaikutelmaa. Kuskin paikalla istuin oppii sähköiset säädöt kahdelle, kaikki hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla ja käyttökin sujuu pienen totuttelun jälkeen. Tumma sisusta on tyylikäs, penkit lisävarustelun ansiosta nahkapintaiset ja tuulettuvat.Tilaa etupenkkiläisillä on runsaasti ja takapenkilläkin viihtyy pidemmänkin matkan. Takana tilaa on kolmelle, mutta aikuisten ahtautuessa kyytiin tulee tunnelmasta tiivis, kuten arvata saattaa. Korokeistuimille vyötetyt lapset mahtuvat paremmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilat ihmetyttävätFarmarimallin luvataan luonnollisesti tarjoavan lisää tilaa, mutta väite on totta vain osin. Kynnyksettömän tavaratilan kapasiteettina 602 litraa on toki mukavasti, mutta osa käyttökelpoisesta tilasta hukataan välipohjan alle kätkeytyvään kiinteään lokerikkoon. Pientavaraa kuskaavan kannalta ratkaisussa saattaa olla järkeä, mutta tilaa ja muunneltavuutta kaipaavaa ratkaisu ei naurata. Korkeammille tavaroille ei tilaa saa edes järjestelemällä, ja lastenrattaiden pakkaaminenkin vaatii hieman sommittelua.Malliston viistoperäisessä versiossa tavaratilan välipohja on säädettävä, ja sen alta paljastuu lokerikon sijaan vapaasti täytettävää tilaa – ja välipohjan poistamalla myös kaivattua korkeutta. Tuntuu kuin kontit olisivat vaihtuneet keskenään suunnittelupöydällä.Tavaratilan ja ohjaamon eristävä tavaraverkko on hyvä lisä, mutta kontin kiskoihin kiinnitettävä tilanjakaja jakaa myös mielipiteet. Muutaman kassin ja irtotavaroiden kanssa se on kätevä, mutta kapasiteettia tarvittaessa lähinnä tiellä.Pitkiä esineitä kuljettavan harmiksi suksiluukku on pikkuruinen ja pakottaa esimerkiksi suksipussia kuljettavan kaatamaan istuimen henkilökuljetuskapasiteetin kustannuksella. Ominaisuus ei ole yksin Hyundain, mutta tieto tuskin lämmittää ongelman kanssa painivaa.Istuimet kaatamalla kuljetustila kasvaa 1 650 litraan. Takapenkin selkänoja kellistyy suhteessa 60:40.Sisämelua ja sporttiaMoottoritiellä i30 Wagon osoittautuu hivenen äänekkääksi. Humina puskee selvästi läpi. Osa ilmiöstä on laitettavissa renkaiden (225/45 R17) ja kuluneen asfaltin piikkiin, mutta ei kokonaan. Maantienopeudessa ääni taantuu, ja soratien rapinan auto vaientaa odotettua paremmin.1,4 litran moottori ja sen pariksi valittu seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on hyvä yhdistelmä, eikä manuaalivaihteisen sisarmallin nyykähtävistä liikkeellelähdöistä ole tietoakaan. Ajo on miellyttävää ja kaasua painaessa puhtia piisaa siinä määrin, että voidaan jopa puhua sporttisesta tuntumasta.Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta ei kuitenkaan toivottoman pehmeä mutkateiden tiukempia kaarteita ajatellen. Auto on hyvä ajettava myös kuormattuna.Keskikulutus on maltillisessa ajossa jokseenkin linjassa ilmoitetun 5,5 litran kanssa, mutta painavampi kaasujalka ja kaupunkikieputtelu nostavat sitä helposti parilla litralla.Teksti ja kuvat: Antti HentinenLisätietoja: www.hyundai.fi/i30-wagon Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI 7DCT Style Hinta alkaen 32 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 885 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta ilman km-rajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista