1.8.2017

Koeajo: farmarivahvistus saapui Suomeen – Hyundai i30 Wagon

Hyundai i30 Wagon

Hyundai i30 Wagon on korealaismalliston tuore täydennys, joka saapui Suomeen kesällä ennakkomyynnin siivittämänä. Farmarimallin kohdalla kovimmat odotukset kohdistuvat tavaratilaan. Hyvää: ajettavuus, päivitetty ulkonäkö. Huonoa: sisämelu, tavaratilaratkaisut.

Hyundai i30 -malliston farmariversion tottelee nimeä Wagon, mutta vankkuriksi sitä on turha väittää. Ulkonäkö on päivittynyt muun malliston mukaisesti ja sitä voi kuvailla varsin onnistuneeksi. Kylkien pokkaukset ovat harkittuja ja kokonaisuus hillityn tyylikäs, kuten moneen makuun sovitetun automallin kuuluukin.

Hyundai i30 Wagon

Koeajoauto on edustaa kolmesta varustetasosta korkeinta, joten herkuissa ja kuljettajaa avustavissa järjestelmissä ei ole pihistelty. Se näkyy myös auton kokonaishinnassa.

Lisävarustelistalta poimittu lasikatto lisää näyttävyysvaikutelmaa.

Kuskin paikalla istuin oppii sähköiset säädöt kahdelle, kaikki hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla ja käyttökin sujuu pienen totuttelun jälkeen. Tumma sisusta on tyylikäs, penkit lisävarustelun ansiosta nahkapintaiset ja tuulettuvat.

Tilaa etupenkkiläisillä on runsaasti ja takapenkilläkin viihtyy pidemmänkin matkan. Takana tilaa on kolmelle, mutta aikuisten ahtautuessa kyytiin tulee tunnelmasta tiivis, kuten arvata saattaa. Korokeistuimille vyötetyt lapset mahtuvat paremmin.

Hyundai i30 Wagon

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilat ihmetyttävät

Farmarimallin luvataan luonnollisesti tarjoavan lisää tilaa, mutta väite on totta vain osin. Kynnyksettömän tavaratilan kapasiteettina 602 litraa on toki mukavasti, mutta osa käyttökelpoisesta tilasta hukataan välipohjan alle kätkeytyvään kiinteään lokerikkoon.

Pientavaraa kuskaavan kannalta ratkaisussa saattaa olla järkeä, mutta tilaa ja muunneltavuutta kaipaavaa ratkaisu ei naurata. Korkeammille tavaroille ei tilaa saa edes järjestelemällä, ja lastenrattaiden pakkaaminenkin vaatii hieman sommittelua.

Hyundai i30 Wagon

Malliston viistoperäisessä versiossa tavaratilan välipohja on säädettävä, ja sen alta paljastuu lokerikon sijaan vapaasti täytettävää tilaa – ja välipohjan poistamalla myös kaivattua korkeutta. Tuntuu kuin kontit olisivat vaihtuneet keskenään suunnittelupöydällä.

Tavaratilan ja ohjaamon eristävä tavaraverkko on hyvä lisä, mutta kontin kiskoihin kiinnitettävä tilanjakaja jakaa myös mielipiteet. Muutaman kassin ja irtotavaroiden kanssa se on kätevä, mutta kapasiteettia tarvittaessa lähinnä tiellä.

Pitkiä esineitä kuljettavan harmiksi suksiluukku on pikkuruinen ja pakottaa esimerkiksi suksipussia kuljettavan kaatamaan istuimen henkilökuljetuskapasiteetin kustannuksella. Ominaisuus ei ole yksin Hyundain, mutta tieto tuskin lämmittää ongelman kanssa painivaa.

Istuimet kaatamalla kuljetustila kasvaa 1 650 litraan. Takapenkin selkänoja kellistyy suhteessa 60:40.

Hyundai i30 Wagon

Sisämelua ja sporttia

Moottoritiellä i30 Wagon osoittautuu hivenen äänekkääksi. Humina puskee selvästi läpi. Osa ilmiöstä on laitettavissa renkaiden (225/45 R17) ja kuluneen asfaltin piikkiin, mutta ei kokonaan. Maantienopeudessa ääni taantuu, ja soratien rapinan auto vaientaa odotettua paremmin.

Hyundai i30 Wagon

1,4 litran moottori ja sen pariksi valittu seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on hyvä yhdistelmä, eikä manuaalivaihteisen sisarmallin nyykähtävistä liikkeellelähdöistä ole tietoakaan. Ajo on miellyttävää ja kaasua painaessa puhtia piisaa siinä määrin, että voidaan jopa puhua sporttisesta tuntumasta.

Hyundai i30 Wagon

Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta ei kuitenkaan toivottoman pehmeä mutkateiden tiukempia kaarteita ajatellen. Auto on hyvä ajettava myös kuormattuna.

Keskikulutus on maltillisessa ajossa jokseenkin linjassa ilmoitetun 5,5 litran kanssa, mutta painavampi kaasujalka ja kaupunkikieputtelu nostavat sitä helposti parilla litralla.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Lisätietoja: www.hyundai.fi/i30-wagon

Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI 7DCT Style

Hinta alkaen

32 890 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

34 885 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

103 kW (140 hv), 6000 r/min

Vääntö

242 Nm (1500 r/min)

Vääntö

242 Nm (1500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

203 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

125 g/km

Mitat

pituus 4585 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2650 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta ilman km-rajoitusta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat