Koeajo: Husqvarna Svartpilen 701 – musta väriläiskä
Tumma ulkonäkö hämää, sillä Husqvarna Svartpilenistä kuoriutuu ominaisuuksiltaan todellinen väriläiskä. Hyvää: keveys, suorituskyky, laadukas viimeistely, persoonallinen ulkonäkö. Huonoa: mittarin luettavuus.
Husqvarna laajentaa mallistoaan offroad-pyöristä katumalleihin yksinkertaisella kaavalla: sisarmerkki KTM:stä lainataan runko ja tekniikka, ja niihin yhdistetään huippuluokan jarru- ja jousituskomponentit sekä laadukas viimeistely. Viimeisin näyte tästä on Svartpilen 701, jonka tekniikka perustuu KTM 690 -malleihin.
Tehokkaampien kiusaamiseen
Vain 158-kiloinen Svartpilen liikkuu markkinoiden tehokkaimman yksisylinterisen moottorin voimin ripeästi. Kakkos- ja kolmosvaihteilla eturengas nousee ilmaan pelkästään kaasua kääntämällä. Kiihtyvyys jatkuu reippaana noin 180 kilometrin tuntinopeuteen asti.
Moottori vetää puhtaasti 3 000 kierroksesta, joten kuutosvaihteellakin voi ajaa jo 80 kilometrin tuntinopeu-desta alkaen. Jos haluaa edetä mutkateitä ripeästi, sen mahdollistaa kakkos-, kolmos- ja nelosvaihteiden ahkera käyttö. Kahteen suuntaan toimivan quickshifter-vaihdeavustimen ansiosta kytkimetön vaihto onnistuu sekä ylös- että alaspäin.
Keveyden ja hyvien ajo-ominaisuuksien ansiosta Svartpilenillä on helppo kiusata selvästi tehokkaampia nakupyöriä mutkateillä. Brembon jarrut ovat riittävän tehokkaat ja tunnokkuudeltaan huippuluokkaa. ABS-jarrut ja luistonesto ovat perinteistä mallia, eli ne eivät huomioi sivuttaiskallistusta.
Husqvarnan kanssa samaan konserniin kuuluvan WP:n valmistama jousitus on pintaherkkä, ja vaimennukset ovat säädettävissä. Epätasaisuudet ylittyvät pehmeästi.
Vaikutteita kisaradoilta
Ulkonäköön on haettu flat track -piirteitä muun muassa kisahenkisillä ajovalon kehyksellä ja etuteleskooppien suojilla sekä muotoilemalla oikeanpuoleinen sivupaneeli numerokilveksi. Karkeampikuvioiset Pirelli MT60 RS -renkaat alleviivaavat flat track -henkisyyden.
Viimeistely on muuten todella laadukasta ja kaikki yksityiskohdat toimivia, mutta halvannäköinen mittaristo on luettavuudeltaan sekava, ja sen käyttöpainikkeet ovat kumimaisen tunnottomat.
Ajoasento on pysty, eikä polvikulma ole liian jyrkkä. Rungon ja polttoainetankin kapeuden ansiosta polvet ovat ajoasennossa lähellä toisiaan. Kapeuden ansiosta Svartpilen tuntuu matalammalta kuin 835 millin istuinkorkeus antaa olettaa.
Svarpilenillä ei ole suoranaisia kilpailijoita, sillä yksisylinterisiä tehokkaita nakupyöriä ei markkinoilta juuri löydy. Persoonallisuus ja rohkea muotoilu yhdistettynä hyvään suorituskykyyn tekevät Svartpilenistä värikkään ja hauskan kaverin lyhyehköille ajomatkoille.