7.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Grand Canyon S – retkeilyauto myös huonoille teille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Hymercar Grand Canyon S laajentaa matkailuautoilun maailmaa. Nelivetoinen Hymercar Grand Canyon S laajentaa matkailuautoilun maailmaa. Jo leirintäalueen märkä nurmi voi olla ylivoimainen este matkailuautolle. Hymercar-retkeilyauton uskaltaa viedä kosteallekin nurmikolle ja teille, joille tavallisella matka-autolla ei ole asiaa. Auto sopii sivuteiden kulkijoille, metsästys- ja kalareisuille peräkärryssä lumikelkka tai mönkijä. Grand Canyonin ostoon on hyvä olla erityissyy, sillä retkiautoja saa 40 000 euroa halvemmallakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä? Mercedes-Benz Sprinter-pakettiautosta on muokattu retkeilyauto, johon on lisätty kytkettävä neliveto, automaattivaihteisto ja jämerät renkaat. Maavaraa on nostettu kymmenisen senttiä. Auton kokonaispaino on 3 500 kiloa, joten B-kortti riittää. Kantavuutta on liki 500 kiloa, joten matkatavaraa voi lastata huoleti. Neliveto tuntuu imaisevan auton tiehen kiinni. Sivutuuliassistentista huolimatta tuulisella moottoritiellä tekee mieli pitää tukevasti ratista. Kuljettajan työympäristö on henkilöautomaisempi kuin markkinoita hallitsevalla kilpailijalla. Sisältä kuuluu matkailuautomaista natinaa. Asuinosan ikkunat ovat raamilliset ja upotetut, mikä vähentää suhinoita ja parantaa ulkonäköä. Vuode Parisänky on perässä poikittain. Lisämittaa on hankittu kylkien levikkeillä, joilla on saatu pituutta 191 senttiä. Aamuvirkun on hyvä nukkua sisäreunassa, sillä nukkujan yli on hankala kiivetä, vaikka tilaa ylöspäin riittää. Vuode on 96 senttiä korkea, portaat tai tikkaat puuttuvat, eikä irtojakkara ole paras ratkaisu. WC Vessa suihkuineen on pieni (pituus 89, leveys 66 senttiä) mutta toimiva. Pesualtaan korvaa näppärä kaukalo, joka taittuu seinältä wc-istuimen ylle. Kattoluukun lisäksi on pieni ikkuna, siitä lisäpiste samoin kuin tangosta, jossa voi kuivata vaatteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keittiö Kokin työkaluja ovat kaksiliekkinen liesi ja syvä tiskiallas. Ne täyttävät keittiötason eikä työtilaa jää, jos lasikannet ovat auki. Apua tuo ripustettava taso. Tiskipöydässä on laatikoita, mikä on kaappeja parempi ratkaisu, sillä tavaraa mahtuu enemmän. Jääkaapin käyttöä helpottaa, että se on nostettu lattiatasosta. Roskakorin puute on iso miinus. Istuinryhmä Olohuone syntyy esiin taitettavan pöydän ympärille sohvasta ja kääntyvistä etuistuimista. Pöytä on vain 40 senttiä leveä, mutta avattuna lähes metrin pitkä, ja ainakin kaksi ihmistä mahtuu aterialle. Sohva on vajaat 90 senttiä leveä, eikä se riitä kahdelle aikuiselle. Tavaratilat Seinäkaapit eivät ole kovin syviä. Päätavaratila on vuoteen alla, jossa on myös muutama erilliskaappi. Sänky purkamalla kulkevat myös isot tavarat kuten polkupyörät, ja lattiassa on niille oivat kiinnityskiskot. Vaatekaappi puuttuu, tilalla on parin takin tanko vuoteen yllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköt ja lämpö Valaistus on ledeillä, ja valoa riittää lukuun ottamatta tavaratiloja, jotka kaipaisivat valaisimia. Akun kapasiteetti on 95 Ah, ja eräretkiä varten kannattaisi hankkia aurinkopaneelit ja toinen akku. Sähkökeskus on kätevästi vuoteen alla. Truma Combi 6 -ilmakeskuslämmitys riittänee kovillakin keleillä. Se toimii kaasulla, sähköllä sekä niiden yhdistelmillä ja puhaltaa lämpöä viiden suulakkeen kautta. Liukuoven kohdalla ja ohjaamossa ei suulaketta ole, ja pakkasilla niistä henkii viileää. Lattialämpöä tai kaksoispohjaa ei ole, mutta tukevat lisävarustematot ja suulakkeiden sijoittelu paikkaavat puutetta. Truma on sohvan alla, missä se ei häiritse herkkäunisia. Laitteen ohjauskeskus vaati aluksi paneutumista. Kaasupullokoteloon mahtuu 11-kiloisen kaveriksi vain pienempi pullo. Liukuovi Retkiautojen akilleen kantapäitä ovat niukat tilat ja iso liukuovi, joka on lämpösyöppö, raskas liikuteltava ja äänekäs suljettava. Grand Canyonissa on sulkuavustin, joka lopuksi imaisee oven lähes ääneti kiinni. Oven käyttöä helpottaisi, jos sen saisi lukittua vain puoliksi auki. Lisäpisteitä hyttysovesta. Hymercar Grand Canyon S Hinta 89 880 euroa Sprinterin perushinta 63 600 euroa Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI 120 kW (163 hv), euro 6, pituus 593, leveys 199, korkeus 285 senttiä, rekisteröity neljälle, vuodepaikat kahdelle. Koeajoautossa automaattivaihteisto, neliveto, All-Terrain renkaat alumiinivanteilla, vakionopeudensäädin, ilmastointi, sumu- ja kaarrevalot, istuinlämmitys, parkkiapu, tummennetut ikkunat, jaettu tavaratila, mattosarja, hälytyslaite, mukavuuspaketti, eristetty ja lämmitetty harmaavesisäiliö, Eberi-lisälämmitin, autom. kaasupullonvaihtaja, Truma Combi 6 sähkövastuksella, Zenec-multimedia. Teksti: Paavo Tukkimäki Kuvat: Roman Razinkov Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?