15.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Z650RS – Retrompi ote elämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z650RS on maukkaasti toteutettu retropyörä, joka on kotonaan rennossa kruisailussa. Hyvää: komea retro, ajomukavuus, tunnelma Huonoa: pehmeä alusta Moottoripyörämaailma luottaa tätä nykyä pyhään kolminaisuuteen: adventure, nakusport ja retro. Näihin kolmeen pyöräluokkaan tulee vuosittain liuta uusia prätkämalleja, sillä asiakkaita tuntuu piisaavan. Kawasaki iskee Z650RS:llä retro-luokkaan.Kawasaki ei ole retroilun kanssa liikkeellä ensimmäistä kertaa. Japanilaisvalmistajan mallistosta löytyy W800, Z900RS ja nyt myös Z650RS. Siinä missä Z900RS on sekoitus ultramodernia tekniikkaa, tehokasta sporttia ja retroilua, on 650 selkeästi peruspyörä.Prätkämaailmassa on lähiaikoina panostettu vahvasti teknisiin innovaatioihin. Moottoripyörässä vakionopeudensäädin ei enää ole erikoisuus ja kaarre-ABS-järjestelmä löytyy yllättävän monesta pyörämallista. Näytöt ovat TFT-mallisia ja ajotiloja piisaa. Kawasaki Z650RS on tässä mielessä hieman toista maata. Ajatuksena on ollut tehdä tyylikäs ja kohtuuhintainen peruspyörä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu rivimoottori istuu myös retroonZ650RS:n voisi niputtaa voimanlähteensä puolesta alempaan keskiluokkaan. Sama moottori löytyy myös perusmallin Z650:stä ja Versys 650:stä. Rivikakkonen tuottaa 50 kW (68hv) ja 64 Nm. Lukemat ovat kuusisataselle tyypillisiä, ellei kyseessä sitten ole selkeästi sporttinen superpyörä.Moottori on mukava, lineaarisesti voimaa tuottava ja käytännössä värinätön. Kaukana ovat ajat, jolloin twinillä ajaminen tarkoitti automaattisesti sitä, että 100 kilometrin lenkin jälkeen kädet ja jalat puutuivat koneen värinästä käyttökelvottomiksi.Alusta on hyvää keskitasoa. Takajousessa on esijännityksen säätö, mutta keulassa pitää pärjätä perusasetuksella. Alusta on selkeästi pehmeä, etenkin suurikokoisemman kuskin alla. Alkuun se tuntuu turhankin pehmoiselta, mutta pidemmän ajolenkin jälkeen käy selväksi, että se kantaa kuorman kuten pitää.Kyseessä ei ole millään tapaa sporttipeli. Keula sukeltaa kovemmissa jarrutuksissa ja siksi Z650RS:llä ei tee mieli ajaa kovin urheilullisesti. Rennon letkeä ajotapa sopii Kawasakille paremmin kuin hyvin. Pyörä on mukava ja moottori tarjoaa enemmän kuin tarpeeksi suorituskykyä tämän kaltaiselle pyörälle.Yläkierroksilta ei löydy lisävoimaaMoottori on säädetty toimimaan erityisesti ala- ja keskikierroksilla ja huippuvääntö tulee peliin 6700 kierroksen kohdalla. Menoa piisaa aina 10 000 kierrokseen saakka, mutta sinne moottorin kierrättämien on turhaa puuhaa, koska lisävoimaa ei juuri ole luvassa.Ajoasento on pidemmälle kuskille tiivis, sillä pyörä on pienikokoinen. Sen voisi helposti niputtaa ensipyöräksi, mutta Kawasakissa riittää fiilistä myös kokeneemmalle kuskille. Kovin suuren kuskin kannattaa kuitenkin katsella myös muita vaihtoehtoja.Kawasakin ehdoton valtti on vastustamattoman hieno ulkokuori. Z650 huokuu mennyttä aikaa ja tuo mieleen 70-luvun sporttipyörät. Onneksi tuohon aikakauteen poikkeuksena pyörässä on moottorin lisäksi myös jarrut ja alusta.Tyylikästä menneiden muisteluaKomean retromuotoilun kruunaa kahdesta pyöreästä mittarista koostuva mittaristo, joka kätkee sisäänsä myös modernimpaa tekniikkaa. Viisarilla toteutettujen nopeus- ja kierroslukumittarien keskelle on sijoitettu pieni ja tyylikäs LCD-näyttö, joka näyttää mm. polttoaineen määrän, vaihteen ja kelloajan.Mittaristo on hyvällä maulla tehty ja sekoittelee mennyttä ja nykyistä niin saumattomasti yhteen kiedottuna, että ei tiedä mihin vanha päättyy ja uusi alkaa. Läsnä ovat myös menneeseen viittaavat Mikki Hiiri -malliset peilit, joista komean ulkonäön lisäksi myös näkee hyvin.Retrokuoriiin paketoitu Z650 näkyy myös lompakossa. Perusmallin Z650 maksaa 9 690 euroa, mutta RS-malli 11 295 euron lukemat. Eroa mallien välillä on 1600 euroa, mikä on 600-kuutioisen pyörän kohdalla paljon. Etenkin kun ominaisuudet ovat molemmissa pyörissä likipitäen samat. Toki RS on kiistatta näyttävämpi kuin sisarmalli.Kawasaki Z650RS on kaikkinensa yksinkertainen peruspyörä, joka tarjoaa rehtiä ajaminen iloa, ilman kummempia kikkailuja. Pyörä ei tarjoa huippuominaisuuksia tai sydämentykytyksiä. Ellei sellaiseksi laske vastustamattoman komeaa ulkonäköä. Hienoa retroa nimittäin katselee mielellään.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kawasaki Z650RS Hinta alkaen 11 290 € Moottori 649 cm³ kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho 50 kW (68 hv), 8000 r/min Vääntö 64 Nm (6700 r/min) Vääntö 64 Nm (6700 r/min) Mitat pituus 2065 mm, leveys 800 mm, korkeus 1115 mm, akseliväli 1405 mm Omamassa: 187 kg Muu tieto Istuinkorkeus: 820mm, renkaat (etu/taka): 120/70-17 / 160/60-17 Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?