30.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Kia Venga – neljä vaihdetta ei riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhanaikainen vaihteisto pilaa hyvän auton. Hyvää: vaivaton ajaa, mukava, joustava tilankäyttö. Huonoa: Vaihteiston vuoksi korkea kulutus ja huono suorituskyky Neljä vaihdetta ei vain riitä. Siinä muuten kelpo Kia Venga pähkinänkuoressa. Kasvojenkohotuksessa pienen tila-auton keulamaski uusiutui ja takavaloja ehostettiin ajanmukaisemmiksi, mutta tekniikkapuolen muutokset jäivät pieniksi. Se on hämmentävää, sillä nelivaihteiset automaatit alkoivat siirtyä myyntiesitteiden sivuilta historiankirjoille jo vuosituhannenvaihteessa. Vengaan sellaista kuitenkin yhä tarjotaan 1,6-litraisen vapaasti hengittävän moottorin yhteyteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuluttaa muttei kulje Yhdistelmä kyllä vaihtaa sulavasti – ainakin silloin, kun vaihtoehtoisia pykäliä löytyy. Neljän vaihteen kattaessa koko nopeusalue liikkeellelähdöstä huippunopeuteen asti on selvää, että porrastus on harvahko. Tietyillä nopeuksilla pienemmälle ei enää voi vaihtaa, mutta nykyiselläkin vaihteella mennään kuin täi tervassa. Suorituskyvyn lisäksi vaihteisto kostaa kaupunkikulutuksessa. 1,6-litraiselle 11 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden on huima luku. Se, ettei Kia ole päivittänyt Vengan vaihteistoa modernimpaan on sääli. Muuten autossa ei ole suuria vikoja. Se on näppärän kokoinen, vaivaton ajaa ja varsin mukava jousitukseltaan. Takatilojen joustoa Viisipaikkaisen auton takatilat ovat auton ulkomittoihin nähden hyvät. Myös takatilojen muunneltavuus on kunnossa, sillä istuimen etäisyyttä ja selkänojan kulmaa voi säätää. Kuljettajan ympäristö on toimiva. Kauas eteen vedetyt A-pilarit vaativat hetken tottumisen, mutteivät muodosta suurempia kuolleita kulmia tottumisen jälkeen. Kuljettajaa miellyttää myös lämpiävä ohjauspyörä. Käsivaihteistolla Vengaa on helppo suositella pientä tila-autoa etsivälle. Automaattivaihteistolla huimaksi kohoava kulutus sekä ponneton suorituskyky tekevät siitä valitettavasti vaihtoehdon vain todella vähän ajaville kuljettajille. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Venga 1.6 TX A/T Hinta alkaen 23 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 981 € Ajoneuvovero 140 €/ v Moottori 1 591 cm³, bensiini, 4 sylinteriä, 4-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (124 hv), 6300 r/min Vääntö 156 Nm (4200 r/min) Vääntö 156 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4075 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2615 mm Tavaratila: 314–552 l Omamassa: 1294 kg Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 7 vuotta / 150 000 km. Ensimmäiset kolme vuotta ilman kilometrirajaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?