Koeajo: Kia Venga – neljä vaihdetta ei riitä
Vanhanaikainen vaihteisto pilaa hyvän auton. Hyvää: vaivaton ajaa, mukava, joustava tilankäyttö. Huonoa: Vaihteiston vuoksi korkea kulutus ja huono suorituskyky
Neljä vaihdetta ei vain riitä. Siinä muuten kelpo Kia Venga pähkinänkuoressa. Kasvojenkohotuksessa pienen tila-auton keulamaski uusiutui ja takavaloja ehostettiin ajanmukaisemmiksi, mutta tekniikkapuolen muutokset jäivät pieniksi.
Se on hämmentävää, sillä nelivaihteiset automaatit alkoivat siirtyä myyntiesitteiden sivuilta historiankirjoille jo vuosituhannenvaihteessa. Vengaan sellaista kuitenkin yhä tarjotaan 1,6-litraisen vapaasti hengittävän moottorin yhteyteen.
Kuluttaa muttei kulje
Yhdistelmä kyllä vaihtaa sulavasti – ainakin silloin, kun vaihtoehtoisia pykäliä löytyy. Neljän vaihteen kattaessa koko nopeusalue liikkeellelähdöstä huippunopeuteen asti on selvää, että porrastus on harvahko. Tietyillä nopeuksilla pienemmälle ei enää voi vaihtaa, mutta nykyiselläkin vaihteella mennään kuin täi tervassa.
Suorituskyvyn lisäksi vaihteisto kostaa kaupunkikulutuksessa. 1,6-litraiselle 11 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden on huima luku.
Se, ettei Kia ole päivittänyt Vengan vaihteistoa modernimpaan on sääli. Muuten autossa ei ole suuria vikoja. Se on näppärän kokoinen, vaivaton ajaa ja varsin mukava jousitukseltaan.
Takatilojen joustoa
Viisipaikkaisen auton takatilat ovat auton ulkomittoihin nähden hyvät. Myös takatilojen muunneltavuus on kunnossa, sillä istuimen etäisyyttä ja selkänojan kulmaa voi säätää.
Kuljettajan ympäristö on toimiva. Kauas eteen vedetyt A-pilarit vaativat hetken tottumisen, mutteivät muodosta suurempia kuolleita kulmia tottumisen jälkeen. Kuljettajaa miellyttää myös lämpiävä ohjauspyörä.
Käsivaihteistolla Vengaa on helppo suositella pientä tila-autoa etsivälle. Automaattivaihteistolla huimaksi kohoava kulutus sekä ponneton suorituskyky tekevät siitä valitettavasti vaihtoehdon vain todella vähän ajaville kuljettajille.