12.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus ES 300h on talousjohtajan auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus ES asettaa mukavuuden ja taloudellisuuden muiden ominaisuuksien edelle. Hyvää: runsaat tilat, kulutus, vähäpäästöisyys, varustelu, hiljaisuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: matala kiinteä tavaratila, suppea mallisto, etuveto, ei vetokoukkua. Lexus ES, japanilainen näkemys kohtuuhintaisesta isosta porrasperästä, on uudistunut maltillisesti. Maskia ja valoja on tyylitelty kuitenkin merkille tyypillinen ilme säilyttäen. Sisällä suurin muutos on kookkaan keskinäytön muuttuminen kosketustoimiseksi ja kääntäminen lähemmäs kuljettajaa. Silti keskikonsolin kosketuslevystä ei ole luovuttu. Myös perinteisiä nappuloita on säilytetty kilpailijoita enemmän, eikä viisarikelloakaan ole unohdettu. Mittariston sarvista kytketään ajomoodit ja ajonvakautus. Sähköisen käsijarrun kytkin on katveessa kojelaudan alareunassa. Mittaristoa hallitsee tehomittari; nopeus näkyy vain numeroina ja kierroslukumittari ainoastaan sport-asetuksella. Ensivaikutelmana kojelauta näyttää sekavalta ja järjestelmiä voi käskeä siis useammalla tavalla. Pienen totuttelun jälkeen useimmat löytänevät itselleen sopivimman tavan, ja lopuksi ohjaamoon kotiutuukin helposti. Esimerkiksi automaattisesti kytkeytyvät penkin- ja ratinlämmitykset kertovat paneutumisesta kuskin hyvinvointiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Herraskaista kyytiä Ajettavuudeltaan Lexus ES ei edes yritä olla alustaltaan tiukan dynaaminen, kuten saksalaiset kilpailijansa. Sen sijaan paukut on pantu mukavuuteen ja taloudellisuuteen. Mukavuus alkaa runsaista tiloista ja luontevasta istuma-asennosta. Takaovet ovat leveät ja takana on edustustason jalkatilat, vaikka tässä luokassa omistaja istuneekin vielä etupenkillä. Tavaratila on kookas, mutta matala ja varustettu tavaroita ruttaavilla saranoilla. Takaselkänoja on kiinteä, joten laajennusmahdollisuus rajoittuu suksiluukkuun. ES:n sisustus on ylellinen, yksityiskohdat harkittuja ja viimeistely laadukasta kuorrutettuna nahalla ja runsaalla varustelulla. Äänimaailma on vaimea ja jousitus pehmeä. Ohjauspyörä on tuhdin paksu ja ohjaus tunnokas, mutta silti kookas aliohjaava etuvetoinen ei houkuttele urheilusuorituksiin. ES-mallisto on niukka: sedan on ainoa korimalli ja bensiinihybridi etuvedolla ainoa voimalinja. Varustetasoja on sentään valittavana kuusi ja värejä kymmenen. Lexus ohjaakin nelivetoa, monitoimisempaa koria tai perävaunun vetomahdollisuutta halajavat maasturimalliensa pariin. Antaa bensan hinnan nousta Lexus ja Toyota ovat vasta heräilemässä täyssähköautojen ja lataushybridien esittelyyn, mutta ovat tavallisissa, nykyisin itselataaviksi kutsutuissa hybrideissä maailmanhuippua niin ominaisuuksiltaan kuin myyntimääriltäänkin. Tekniikkaa on hiottu jatkuvasti paremmaksi. ES:ssä 2,5-litrainen bensiininelonen (131 kW/178 hv) ja sähkömoottori (88 kW/120 hv) pelaavat saumattomasti yhteen portaattoman voimansiirron säestämänä. Hetkittäin on mittaristosta tarkistettava, kumman moottorin voimalla mennään. Suorituskyky on eleettömän ripeää, vain täyskaasulla bensiinimoottorin ääni kantautuu sisälle. Kierrokset eivät kuitenkaan entiseen tapaan jää rallattamaan yläkierroksille, vaan hellittävät heti kaasua nostaessa. Lexus tuskin on hakenutkaan sähkömoottorilla suorituskykyä vaan hienostuneen äänetöntä kulkua ja päästöjen vähentämistä. Suoritus on mestarillinen, viisimetrisen limusiinin kulutukseksi talvinopeuksilla selvisi lopputankkauksessa 5,1 l/100 km! Vaikka iso ES ei ehkä ole sopivin kaupunkiauto, se on kuitenkin kohtuupäästöinen vaihtoehto keskusta-asukkaalle, jolla ei ole latausmahdollisuutta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lexus ES 300h Business Edition Hinta alkaen 51 879 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 958 € Moottori Bensiinihybridi 2 487 cm³, 4-sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Teho 160 kW (217 hv), 221 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4976 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 394 l Omamassa: 1670 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?