12.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus ES 300h on talousjohtajan auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus ES asettaa mukavuuden ja taloudellisuuden muiden ominaisuuksien edelle. Hyvää: runsaat tilat, kulutus, vähäpäästöisyys, varustelu, hiljaisuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: matala kiinteä tavaratila, suppea mallisto, etuveto, ei vetokoukkua. Lexus ES, japanilainen näkemys kohtuuhintaisesta isosta porrasperästä, on uudistunut maltillisesti. Maskia ja valoja on tyylitelty kuitenkin merkille tyypillinen ilme säilyttäen. Sisällä suurin muutos on kookkaan keskinäytön muuttuminen kosketustoimiseksi ja kääntäminen lähemmäs kuljettajaa. Silti keskikonsolin kosketuslevystä ei ole luovuttu.Myös perinteisiä nappuloita on säilytetty kilpailijoita enemmän, eikä viisarikelloakaan ole unohdettu. Mittariston sarvista kytketään ajomoodit ja ajonvakautus. Sähköisen käsijarrun kytkin on katveessa kojelaudan alareunassa. Mittaristoa hallitsee tehomittari; nopeus näkyy vain numeroina ja kierroslukumittari ainoastaan sport-asetuksella. Ensivaikutelmana kojelauta näyttää sekavalta ja järjestelmiä voi käskeä siis useammalla tavalla. Pienen totuttelun jälkeen useimmat löytänevät itselleen sopivimman tavan, ja lopuksi ohjaamoon kotiutuukin helposti. Esimerkiksi automaattisesti kytkeytyvät penkin- ja ratinlämmitykset kertovat paneutumisesta kuskin hyvinvointiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHerraskaista kyytiäAjettavuudeltaan Lexus ES ei edes yritä olla alustaltaan tiukan dynaaminen, kuten saksalaiset kilpailijansa. Sen sijaan paukut on pantu mukavuuteen ja taloudellisuuteen. Mukavuus alkaa runsaista tiloista ja luontevasta istuma-asennosta. Takaovet ovat leveät ja takana on edustustason jalkatilat, vaikka tässä luokassa omistaja istuneekin vielä etupenkillä.Tavaratila on kookas, mutta matala ja varustettu tavaroita ruttaavilla saranoilla. Takaselkänoja on kiinteä, joten laajennusmahdollisuus rajoittuu suksiluukkuun.ES:n sisustus on ylellinen, yksityiskohdat harkittuja ja viimeistely laadukasta kuorrutettuna nahalla ja runsaalla varustelulla. Äänimaailma on vaimea ja jousitus pehmeä. Ohjauspyörä on tuhdin paksu ja ohjaus tunnokas, mutta silti kookas aliohjaava etuvetoinen ei houkuttele urheilusuorituksiin.ES-mallisto on niukka: sedan on ainoa korimalli ja bensiinihybridi etuvedolla ainoa voimalinja. Varustetasoja on sentään valittavana kuusi ja värejä kymmenen. Lexus ohjaakin nelivetoa, monitoimisempaa koria tai perävaunun vetomahdollisuutta halajavat maasturimalliensa pariin.Antaa bensan hinnan noustaLexus ja Toyota ovat vasta heräilemässä täyssähköautojen ja lataushybridien esittelyyn, mutta ovat tavallisissa, nykyisin itselataaviksi kutsutuissa hybrideissä maailmanhuippua niin ominaisuuksiltaan kuin myyntimääriltäänkin.Tekniikkaa on hiottu jatkuvasti paremmaksi. ES:ssä 2,5-litrainen bensiininelonen (131 kW/178 hv) ja sähkömoottori (88 kW/120 hv) pelaavat saumattomasti yhteen portaattoman voimansiirron säestämänä. Hetkittäin on mittaristosta tarkistettava, kumman moottorin voimalla mennään.Suorituskyky on eleettömän ripeää, vain täyskaasulla bensiinimoottorin ääni kantautuu sisälle. Kierrokset eivät kuitenkaan entiseen tapaan jää rallattamaan yläkierroksille, vaan hellittävät heti kaasua nostaessa. Lexus tuskin on hakenutkaan sähkömoottorilla suorituskykyä vaan hienostuneen äänetöntä kulkua ja päästöjen vähentämistä. Suoritus on mestarillinen, viisimetrisen limusiinin kulutukseksi talvinopeuksilla selvisi lopputankkauksessa 5,1 l/100 km! Vaikka iso ES ei ehkä ole sopivin kaupunkiauto, se on kuitenkin kohtuupäästöinen vaihtoehto keskusta-asukkaalle, jolla ei ole latausmahdollisuutta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lexus ES 300h Business Edition Hinta alkaen 51 879 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 958 € Moottori Bensiinihybridi 2 487 cm³, 4-sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Teho 160 kW (217 hv), 221 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4976 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 394 l Omamassa: 1670 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen