23.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LS 500h on erilainen, mutta ensiluokkainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LS 500h on auto, joka ei jätä kylmäksi – onneksi kokemuksen alla piilee ensiluokkainen auto. Hyvää: mukavuus, tilat, ajettavuus. Huonoa: ahdas tavaratila, yläkierroksilla karkea moottori, käyttöliittymät. Vaikka uusi Lexus LS 500h näyttääkin varsin radikaalilta, ei se ole mitään verrattuna enismmäisen LS400-malliin vuodelta 1989. Näin jälkikäteen se on helppo tuomita tavallisen konservatiiviseksi edustusautoksi. Oikeasti se oli varoitus. Se tuli tyhjästä, ja valtasi vailla historian taustatukea Yhdysvaltojen edustusautomarkkinat. Myöhemmät LS-sukupolvet ovat nojanneet samaan perusreseptiin, mutta yllätysmomentin puuttuessa kokemus on jäänyt pelkkään konservatiivisuuteen. LS on aina ollut mukava ja luotettava, mutta siitä on puuttunut persoonaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkoituksella erilainen Nyt Lexus on herännyt nelossukupolven vuosikymmenen kestäneestä valmistusunesta. Uusi viides LS näyttää matalalta, linjakkaalta ja valmiilta jakamaan mielipiteitä. Keulamaski ja viirumaiset ajovalot vievät ajatukset heti häiriintyneen kauniiseen Lexus LC:hen, jonka perusrakenteen edustusauto jakaa. Coupé oli puutteistaan huolimatta yksi viime vuoden mielenkiintoisimpia tuttavuuksia. Rajun keulan jälkeen LS 500h:n muodot rauhoittuvat, kyljessä on juuri sopivasti pokkauksia, ettei katse ala harhailemaan 3125 millimetrisellä akselivälillä. Takaosaa hallitsevat hyvin viistosti laskeva katto, kevyet lokasuojien pullistukset. Viimeisellä puolella metrillä auto palaa aiempien edustus-Lexusten konservatiivisuuteen: takavalot ovat viimeisen päälle rauhoitettu versio LC:n jäntevistä viiruista. Sisäisiä ristiriitoja Sisätilat ovat ehtaa Lexusta, mutta eivät valitettavasti LC:ssä esiteltyä puhdaslinjaista japanilaista painosta – ainakaan investoimatta vajaata 20 000 euroa lasisomisteisiin ja käsin laskostettuihin oviverhoiluihin. Materiaalit ovat laadukkaita ja viimeistely moitteetonta, mutta kokonaisuudesta puuttuu näkemys. Miksi edustusauton mittaristokyhmyn täytyy olla urheilullisen pieni, ja sen päällä törröttävät ajonvakautuksen ja peräti viiden ajotilan ohjainnupit, kun samalla lukuisat istuinten hienosäädöt on jätetty tietoviihdejärjestelmän uumeniin kömpelöllä kosketuslevyllä hallittavaksi? Vain japanilaiset voivat samaan aikaan kehittää autoon huippumonimutkaisen voimansiirron, joka yhdistää hybridijärjestelmän portaattoman voimanjakoyksikön neliportaiseen automaattivaihteistoon, mutta samaan aikaan paraatipaikalla paistavan keskinäytön karttailme on vuodelta 2008. – Minkäslainen päivitys tehdään? Käännöskukkasista huolimatta istuin säätyy monipuolisesti. Lopulta huippumukava Onneksi Lexus palkitsee, kun käyttöliittymäkompuroinnista pääsee ylitse. Kun hierovan istuimen – oli se sitten edessä tai takana – saa säädettyä kohdalleen, on matkustusmukavuus ensiluokkainen. LS:ää valmistetaan ainoastaan pitkällä akselivälillä, ja Luxury-varustelun kasaan taittuvan etuistuimen ansiosta paraatipaikalla matkustaa Mercedes-Maybachiin verrattavassa väljyydessä. Jousitusmukavuus ja melutasokin vaikuttavat olevan ensiluokkaisella tasolla. Vain ajoittain terävimmät töyssyt tuntuvat värähdyttävän koko pyörää – tosin koeajoautossa arvostelua haittaavat erikoisen koon johdosta katumaasturimallistosta lainatut talvirenkaat. Vain yläkierroksilla äänekkäästi sisälle kantautuvan V6-moottorin karkea käyntiääni rikkoo tunnelmaa. Viihdettä takaistuimella tarjoavat arvokkaimpaan varustetasoon kuuluvat niskatukien näytöt, joihin mediaa voi syöttää Blu-Rayllä, HDMI:llä tai langattomasti Miracast-teknologialla, jota tosin Applen laitteet eivät tue, ja Androidistakin yhteensopivuus loppui 6.0-versioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auto teknologian alla Se summaa paljon Lexus LS 500h:ta. Monet huipputekniset järjestelmät, kuten ajoavustimet, kamerajärjestelmät, tietoviihdejärjestelmä käyttöliittymineen, ovat kuin kymmenen vuoden takaa. Kaikki on kuitenkin paketoitu autoon, jonka ensiluokkainen mukavuus ulottuu ilmajousitukseen, joka nostaa autoa sisäänkäynnin helpottamiseksi ja korottaa turvavyön soljen kädenulottuville. Pehmeän jouheva ajettavuuskin venyy tarvittaessa kaikkeen vaivattomasta kaupunkipyörittelystä urheilulliseen mutka-ajoon. Lexus LS 500h, alkaen 139 457 euroa, ei ehkä tarjoa saksalaisten vastineiden ihastuttavaa ensivaikutelmaa, mutta he, jotka eivät liiaksi perusta tietoviihdejärjestelmien kaltaisista tekniikoista, saavat siitä alun ristiriitojen jälkeen ensiluokkaisen auton. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus LS 500h Luxury AWD Hinta alkaen 187 206 € Koeajetun auton hinta varusteineen 191 835 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3456 cm³, 6 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto ja 4-vaihteinen automaatti, neliveto Teho 220 kW (299 hv), 6600 r/min Teho 132 kW Hybridijärjestelmän yhteisteho 264 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 5235 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 3125 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan