23.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LS 500h on erilainen, mutta ensiluokkainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LS 500h on auto, joka ei jätä kylmäksi – onneksi kokemuksen alla piilee ensiluokkainen auto. Hyvää: mukavuus, tilat, ajettavuus. Huonoa: ahdas tavaratila, yläkierroksilla karkea moottori, käyttöliittymät. Vaikka uusi Lexus LS 500h näyttääkin varsin radikaalilta, ei se ole mitään verrattuna enismmäisen LS400-malliin vuodelta 1989.Näin jälkikäteen se on helppo tuomita tavallisen konservatiiviseksi edustusautoksi. Oikeasti se oli varoitus. Se tuli tyhjästä, ja valtasi vailla historian taustatukea Yhdysvaltojen edustusautomarkkinat. Myöhemmät LS-sukupolvet ovat nojanneet samaan perusreseptiin, mutta yllätysmomentin puuttuessa kokemus on jäänyt pelkkään konservatiivisuuteen. LS on aina ollut mukava ja luotettava, mutta siitä on puuttunut persoonaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkoituksella erilainenNyt Lexus on herännyt nelossukupolven vuosikymmenen kestäneestä valmistusunesta. Uusi viides LS näyttää matalalta, linjakkaalta ja valmiilta jakamaan mielipiteitä.Keulamaski ja viirumaiset ajovalot vievät ajatukset heti häiriintyneen kauniiseen Lexus LC:hen, jonka perusrakenteen edustusauto jakaa. Coupé oli puutteistaan huolimatta yksi viime vuoden mielenkiintoisimpia tuttavuuksia. Rajun keulan jälkeen LS 500h:n muodot rauhoittuvat, kyljessä on juuri sopivasti pokkauksia, ettei katse ala harhailemaan 3125 millimetrisellä akselivälillä. Takaosaa hallitsevat hyvin viistosti laskeva katto, kevyet lokasuojien pullistukset. Viimeisellä puolella metrillä auto palaa aiempien edustus-Lexusten konservatiivisuuteen: takavalot ovat viimeisen päälle rauhoitettu versio LC:n jäntevistä viiruista.Sisäisiä ristiriitojaSisätilat ovat ehtaa Lexusta, mutta eivät valitettavasti LC:ssä esiteltyä puhdaslinjaista japanilaista painosta – ainakaan investoimatta vajaata 20 000 euroa lasisomisteisiin ja käsin laskostettuihin oviverhoiluihin. Materiaalit ovat laadukkaita ja viimeistely moitteetonta, mutta kokonaisuudesta puuttuu näkemys. Miksi edustusauton mittaristokyhmyn täytyy olla urheilullisen pieni, ja sen päällä törröttävät ajonvakautuksen ja peräti viiden ajotilan ohjainnupit, kun samalla lukuisat istuinten hienosäädöt on jätetty tietoviihdejärjestelmän uumeniin kömpelöllä kosketuslevyllä hallittavaksi? Vain japanilaiset voivat samaan aikaan kehittää autoon huippumonimutkaisen voimansiirron, joka yhdistää hybridijärjestelmän portaattoman voimanjakoyksikön neliportaiseen automaattivaihteistoon, mutta samaan aikaan paraatipaikalla paistavan keskinäytön karttailme on vuodelta 2008.– Minkäslainen päivitys tehdään? Käännöskukkasista huolimatta istuin säätyy monipuolisesti.Lopulta huippumukavaOnneksi Lexus palkitsee, kun käyttöliittymäkompuroinnista pääsee ylitse. Kun hierovan istuimen – oli se sitten edessä tai takana – saa säädettyä kohdalleen, on matkustusmukavuus ensiluokkainen. LS:ää valmistetaan ainoastaan pitkällä akselivälillä, ja Luxury-varustelun kasaan taittuvan etuistuimen ansiosta paraatipaikalla matkustaa Mercedes-Maybachiin verrattavassa väljyydessä. Jousitusmukavuus ja melutasokin vaikuttavat olevan ensiluokkaisella tasolla. Vain ajoittain terävimmät töyssyt tuntuvat värähdyttävän koko pyörää – tosin koeajoautossa arvostelua haittaavat erikoisen koon johdosta katumaasturimallistosta lainatut talvirenkaat. Vain yläkierroksilla äänekkäästi sisälle kantautuvan V6-moottorin karkea käyntiääni rikkoo tunnelmaa.Viihdettä takaistuimella tarjoavat arvokkaimpaan varustetasoon kuuluvat niskatukien näytöt, joihin mediaa voi syöttää Blu-Rayllä, HDMI:llä tai langattomasti Miracast-teknologialla, jota tosin Applen laitteet eivät tue, ja Androidistakin yhteensopivuus loppui 6.0-versioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto teknologian allaSe summaa paljon Lexus LS 500h:ta. Monet huipputekniset järjestelmät, kuten ajoavustimet, kamerajärjestelmät, tietoviihdejärjestelmä käyttöliittymineen, ovat kuin kymmenen vuoden takaa. Kaikki on kuitenkin paketoitu autoon, jonka ensiluokkainen mukavuus ulottuu ilmajousitukseen, joka nostaa autoa sisäänkäynnin helpottamiseksi ja korottaa turvavyön soljen kädenulottuville. Pehmeän jouheva ajettavuuskin venyy tarvittaessa kaikkeen vaivattomasta kaupunkipyörittelystä urheilulliseen mutka-ajoon. Lexus LS 500h, alkaen 139 457 euroa, ei ehkä tarjoa saksalaisten vastineiden ihastuttavaa ensivaikutelmaa, mutta he, jotka eivät liiaksi perusta tietoviihdejärjestelmien kaltaisista tekniikoista, saavat siitä alun ristiriitojen jälkeen ensiluokkaisen auton.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus LS 500h Luxury AWD Hinta alkaen 187 206 € Koeajetun auton hinta varusteineen 191 835 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3456 cm³, 6 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto ja 4-vaihteinen automaatti, neliveto Teho 220 kW (299 hv), 6600 r/min Teho 132 kW Hybridijärjestelmän yhteisteho 264 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 5235 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 3125 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen