23.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LS 500h on erilainen, mutta ensiluokkainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LS 500h on auto, joka ei jätä kylmäksi – onneksi kokemuksen alla piilee ensiluokkainen auto. Hyvää: mukavuus, tilat, ajettavuus. Huonoa: ahdas tavaratila, yläkierroksilla karkea moottori, käyttöliittymät. Vaikka uusi Lexus LS 500h näyttääkin varsin radikaalilta, ei se ole mitään verrattuna enismmäisen LS400-malliin vuodelta 1989.Näin jälkikäteen se on helppo tuomita tavallisen konservatiiviseksi edustusautoksi. Oikeasti se oli varoitus. Se tuli tyhjästä, ja valtasi vailla historian taustatukea Yhdysvaltojen edustusautomarkkinat. Myöhemmät LS-sukupolvet ovat nojanneet samaan perusreseptiin, mutta yllätysmomentin puuttuessa kokemus on jäänyt pelkkään konservatiivisuuteen. LS on aina ollut mukava ja luotettava, mutta siitä on puuttunut persoonaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkoituksella erilainenNyt Lexus on herännyt nelossukupolven vuosikymmenen kestäneestä valmistusunesta. Uusi viides LS näyttää matalalta, linjakkaalta ja valmiilta jakamaan mielipiteitä.Keulamaski ja viirumaiset ajovalot vievät ajatukset heti häiriintyneen kauniiseen Lexus LC:hen, jonka perusrakenteen edustusauto jakaa. Coupé oli puutteistaan huolimatta yksi viime vuoden mielenkiintoisimpia tuttavuuksia. Rajun keulan jälkeen LS 500h:n muodot rauhoittuvat, kyljessä on juuri sopivasti pokkauksia, ettei katse ala harhailemaan 3125 millimetrisellä akselivälillä. Takaosaa hallitsevat hyvin viistosti laskeva katto, kevyet lokasuojien pullistukset. Viimeisellä puolella metrillä auto palaa aiempien edustus-Lexusten konservatiivisuuteen: takavalot ovat viimeisen päälle rauhoitettu versio LC:n jäntevistä viiruista.Sisäisiä ristiriitojaSisätilat ovat ehtaa Lexusta, mutta eivät valitettavasti LC:ssä esiteltyä puhdaslinjaista japanilaista painosta – ainakaan investoimatta vajaata 20 000 euroa lasisomisteisiin ja käsin laskostettuihin oviverhoiluihin. Materiaalit ovat laadukkaita ja viimeistely moitteetonta, mutta kokonaisuudesta puuttuu näkemys. Miksi edustusauton mittaristokyhmyn täytyy olla urheilullisen pieni, ja sen päällä törröttävät ajonvakautuksen ja peräti viiden ajotilan ohjainnupit, kun samalla lukuisat istuinten hienosäädöt on jätetty tietoviihdejärjestelmän uumeniin kömpelöllä kosketuslevyllä hallittavaksi? Vain japanilaiset voivat samaan aikaan kehittää autoon huippumonimutkaisen voimansiirron, joka yhdistää hybridijärjestelmän portaattoman voimanjakoyksikön neliportaiseen automaattivaihteistoon, mutta samaan aikaan paraatipaikalla paistavan keskinäytön karttailme on vuodelta 2008.– Minkäslainen päivitys tehdään? Käännöskukkasista huolimatta istuin säätyy monipuolisesti.Lopulta huippumukavaOnneksi Lexus palkitsee, kun käyttöliittymäkompuroinnista pääsee ylitse. Kun hierovan istuimen – oli se sitten edessä tai takana – saa säädettyä kohdalleen, on matkustusmukavuus ensiluokkainen. LS:ää valmistetaan ainoastaan pitkällä akselivälillä, ja Luxury-varustelun kasaan taittuvan etuistuimen ansiosta paraatipaikalla matkustaa Mercedes-Maybachiin verrattavassa väljyydessä. Jousitusmukavuus ja melutasokin vaikuttavat olevan ensiluokkaisella tasolla. Vain ajoittain terävimmät töyssyt tuntuvat värähdyttävän koko pyörää – tosin koeajoautossa arvostelua haittaavat erikoisen koon johdosta katumaasturimallistosta lainatut talvirenkaat. Vain yläkierroksilla äänekkäästi sisälle kantautuvan V6-moottorin karkea käyntiääni rikkoo tunnelmaa.Viihdettä takaistuimella tarjoavat arvokkaimpaan varustetasoon kuuluvat niskatukien näytöt, joihin mediaa voi syöttää Blu-Rayllä, HDMI:llä tai langattomasti Miracast-teknologialla, jota tosin Applen laitteet eivät tue, ja Androidistakin yhteensopivuus loppui 6.0-versioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto teknologian allaSe summaa paljon Lexus LS 500h:ta. Monet huipputekniset järjestelmät, kuten ajoavustimet, kamerajärjestelmät, tietoviihdejärjestelmä käyttöliittymineen, ovat kuin kymmenen vuoden takaa. Kaikki on kuitenkin paketoitu autoon, jonka ensiluokkainen mukavuus ulottuu ilmajousitukseen, joka nostaa autoa sisäänkäynnin helpottamiseksi ja korottaa turvavyön soljen kädenulottuville. Pehmeän jouheva ajettavuuskin venyy tarvittaessa kaikkeen vaivattomasta kaupunkipyörittelystä urheilulliseen mutka-ajoon. Lexus LS 500h, alkaen 139 457 euroa, ei ehkä tarjoa saksalaisten vastineiden ihastuttavaa ensivaikutelmaa, mutta he, jotka eivät liiaksi perusta tietoviihdejärjestelmien kaltaisista tekniikoista, saavat siitä alun ristiriitojen jälkeen ensiluokkaisen auton.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus LS 500h Luxury AWD Hinta alkaen 187 206 € Koeajetun auton hinta varusteineen 191 835 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3456 cm³, 6 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto ja 4-vaihteinen automaatti, neliveto Teho 220 kW (299 hv), 6600 r/min Teho 132 kW Hybridijärjestelmän yhteisteho 264 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 5235 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 3125 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster